...

Brand building

Zodra je ergens aan begonnen bent, zul je achteraf merken dat je wenste dat je zaken anders aangepakt zou hebben. Achter sommige zaken kom je alleen als je daadwerkelijk actie ondernomen hebt. Dat geldt zowel voor ons, als voor vele andere ondernemers die een bedrijf aan het opbouwen zijn of opgebouwd hebben. Dan had je vooraf gehoopt dat je zaken al eerder wist. In het kader daarvan willen we je graag meenemen in een leermoment waar we achteraf van hoopte dat iemand dat ons al eerder gezegd had: Brand Building.

Waarom focussen op branding?

  • Losse producten of een tijdelijke hype (de ontwikkelaar van Flappy Bird verdiende in een zeer korte periode € 50.000,- per dag!) kunnen je rijk maken, maar je hebt iets nodig dat je kunt beschermen (denk aan trademarks e.d.).
  • Als je je alleen richt op ranking voor een keyword en iemand anders heeft hetzelfde product als jij, verlies je uiteindelijk marge en ga je het op de lange termijn niet redden.
  • Indien je product niet te beschermen is (iedereen kan schoenen verkopen), moet je een merk en klanten koesteren voor herhaalde aankopen (kijk naar Nike).
  • Als je je niet focust op het bouwen van een brand, word je gedwongen om te concurreren op de prijs totdat Amazon wint.
  • Zodra je meer kunt betalen om een klant aan je te binden, win je op de lange termijn.
  • Je kunt meer betalen om een klant te binden dan je concurrenten wanneer je de Lifetime Customer Value (LTV) verhoogt. Dit gebeurt door middel van branding en marketing.
  • LTV wordt beïnvloed door branding. Je doet het goed zodra je klanten (1) je vertrouwen, en (2) eerst aan jou denken bij het doen van een aankoop in de categorie waarin je verkoopt.

 

 

Hoe kun je er dan voor zorgen dat je brand zichtbaar en bekend wordt?

  • Plant het spreekwoordelijke zaadje wanneer klanten voor het eerst de aankoop doen, geef ze een bonus, ga het gesprek niet uit de weg, retarget ze op Facebook en Google, richt een e-mail autoresponder in via Amazon (gebruik bijvoorbeeld Jumpsend).
  • Maak je brand groter dan het is via retargetting. Zeker als je een productcategorie waarbij klanten herhaalde aankopen (denk aan eiwitpoeders) doen, is dit bijzonder krachtig.
  • Installeer de Facebook-pixel op je website zodat je deze gegevens later kunt gebruiken (ook al weet je nu nog niet hoe dat allemaal precies werkt).

Vuistregels om te volgen:

  • Lanceer alleen producten die je brand aanvullen. Denk hier ook over na bij de keuze van je eerste product. Zijn er 3 tot 5 andere producten die ik ook kan verkopen onder hetzelfde brand?
  • Wees een perfectionist met je ‘imago’.  Product achtergronden moeten puur wit zijn (ook volgens de regels van Amazon), 3D modellen zijn soms (meestal) beter dan echte fotografie.
  • Elk product dat je verkoopt moet minstens één differentiële factor hebben. Als je product precies hetzelfde is als dat van de concurrentie, dan wordt dat natuurlijk een race naar de bodem, zoals we hierboven ook al aangaven.
    • Voorbeeld van een differentiërende factor: als je hondenspeelgoed verkoopt, kan je je product laten opvallen door je product in een laboratorium te laten testen op duurzaamheid. Of je kunt een extra voordeel hebben dat bij al het andere speelgoed ontbreekt, zoals een uniek geluid dat het speelgoed maakt waar honden gek op zijn.
  • Zorg voor een overtuigende brand message, en toon het op alle productpagina’s en in een van je afbeeldingen. Laat klanten het gevoel hebben dat ze je kunnen vertrouwen.
  • Geef altijd meer dan klanten verwachten. Geef gratis bonussen aan klanten via de geautomatiseerde mails of voeg in een product insert toe met waardevolle informatie.
    • Voorbeeld: een klant bestelt fitnessapparatuur. Geef ze een gratis PDF-guide voor de eerste 7 dagen om het te gebruiken.
    • Je zou deze gids zelf kunnen schrijven of iemand op Fiverr vinden om dat voor je te doen.
    • Zodra je de inhoud van de gids hebt, kun je weer iemand anders betalen om een e-book te ontwerpen.
    • De kosten voor het maken van dergelijke gidsen kunnen tussen de €100,- – €200,- zijn, maar als 1% van de klanten hierdoor kiest om de volgende keer weer bij jou te kopen, verdien je je geld snel terug!!
      • Voorbeeld: Je verkoopt 100 producten per dag, en één van deze klanten komtbij jou terug vanwege het geschenk, dan zorg je ervoor dat je 30 extra verkopen hebt! En dat zou in theorie eindeloos door kunnen gaan.
  • Maak een website. Een klein percentage van de klanten zal je willen opzoeken online, en als je een solide website hebt komt dat sterk over om je brand te profileren.
    • Gebruik Shopify en zorg ervoor dat je bij de inrichting een mobiel-vriendelijk template gebruikt. Je betaalt een maandelijkse vergoeding aan Shopify, maar op de lange termijn is het zeker de moeite waard.
    • Daarnaast kun je Shopify ook integreren met Amazon, zodat men kan bestellen via jouw website, maar Amazon nog steeds de logistiek regelt!
  • Ga niet zelf alles van vooraf aan bedenken. Hier zijn enkele eenvoudige voorbeelden:

Klantenservice en conversaties

Normaal gesproken negeren je klanten follow-up op Amazon, tenzij je iets ongewoons doet.

  • Als je klanten kunt laten reageren, heb je een grotere kans om de klant op lange termijn te winnen.
  • Door hen te laten REAGEREN, heb je een micro-verbintenis geregeld en wanneer de tijd komt om te vragen om een review, zal de kans groter zijn dat ze dit doen.
  • Erg belangrijk!: Wacht nooit langer dan 24 uur met reageren op een klant. Zowel niet binnen als buiten Amazon.
  • Reageer zelf totdat het werk te vermoeiend of te overweldigend wordt. Is dat het geval, besteed de klantenservice dan uit aan iemand die zeer bedreven is in Engels, of in de taal waarin je verkoopt.
  • Zorg er ook voor dat je reageert op al het volgende:
    • ProductVRAGEN
    • Product REVIEWS
    • Seller FEEDBACK
  • Als het lukt dat ongeveer 15- 20% van je klanten een bericht sturen, dan doe je het zeer goed wink

In het artikel over klant follow-up besteden wij hier meer aandacht aan!

Hoe moet je denken over branding…

Als je al bent begonnen met verkopen op Amazon, kun je je bedrijf meestal nog steeds heroriënteren om een sterk merk te creëren. Je moet daarbij het volgende in acht nemen:

  • Je hebt een sterke doelgroep nodig.
  • Mogelijk meerdere producten die mensen willen hebben.
  • Je kunt een sterke nichemarkt vertegenwoordigen. 

Waar kun je zoal op letten?

  • Kies iemand die je wilt targeten: je moet eigenlijk een avatar hebben van jouw ideale klant (waar voldoet deze aan, waar is die persoon naar opzoek, etc…?) .
  • Kies ook geen kleine markt, je wilt natuurlijk wel kunnen opschalen.

Samenvattend

Aan alle mooie lessen komt een eind. Hopelijk heb je wat aan dit artikel gehad. We weten in ieder geval zeker dat als we met deze informatie vooraf begonnen waren, onze groei veel sneller was geweest. Aan de andere kant hoort het bij het ondernermerschap en zullen deze lijsten zeker niet uitputtend zijn. We horen graag of je wat gehad hebt aan het artikel!

Om nog even af te sluiten met een korte samenvatting van dit artikel:

  • 1. Kies een doelpubliek van de klant waarbij de markt groeit en het liefst miljarden per jaar uitgeeft.
  • 2. Kies producten die logisch door dezelfde persoon kunnen worden gekocht.
  • 3. Maak die producten minstens zo goed als de best verkochte producten op de markt.
  • 4. Presenteer deze producten op een manier die anders of beter is dan de best verkopende producten op de markt.
  • 5. Maak klanten blij om je Amazon gerelateerde e-mails te ontvangen.
  • 6. Bouw een sterke klantenkring op waarmee je op verzoek contact kunt opnemen via e-maillijsten, Social Media en pixeldoelgroepen.
  • 7. Launch meer producten en gebruik je publiek vanaf #4 om je nieuwe product snel te laten ranken.
  • 8. Herhaal stap 1 tot en met 7 totdat je erbij neervalt cool

Met een gigantische voorsprong beginnen én groeien op Amazon is eindelijk mogelijk met het Amazon Handboek voor Sellers voor startende ondernemers.

Met dit e-book willen we ervoor zorgen dat u alles weet over hoe u moet verkopen op Amazon en waar u rekening mee moet houden.

We helpen u met concrete tips, vuistregels en stap-voor-stap handleidingen door Seller Central.

Alles om ervoor te zorgen dat u succes heeft op Amazon!

het amazon handboek voor sellers