EAN-code

Regelmatig krijgen we de vraag hoe het zit met alle verschillende barcodes die je kunt gebruiken om je listings op de verschillende marketplace aan te maken. In het verleden hebben we een artikel geschreven wat specifiek in gaat op de barcodes die je op Amazon kunt gebruiken en andere codes die je tegenkomt op dat platform. In dit artikel gaan we in op de meest gebruikte code in Europa: de EAN.

Wat is een EAN-code?

EAN staat voor Europees Artikel Nummer. Een EAN is cijfercode die op alle producten terug te vinden is. Deze cijfercode wordt omgezet naar streepjes of een QR-code zodat het product gescand kan worden. Uiteindelijk is het een nummerreeks die het product uniek identificeerbaar maakt. Hoe de cijfercode omgezet is maakt niet uit.

Hoe is de EAN-code opgebouwd?

In onderstaande afbeelding hebben we een streepjescode opgenomen met nummer 8711999123450. Het nummer bestaat hiermee uit 13 cijfers en is ook wel bekend onder de term EAN-13.

  • Het eerste getal, 87, betekent dat GS1 Nederland dit nummer heeft uitgegeven (de ‘systeemcode’). Ieder land heeft haar eigen codes, zo heeft België nummer 54. Het land van uitgifte zegt overigens niets over waar het product geproduceerd is. Je kunt voorzichtig aannemen dat de hoofdvestiging van het bedrijf in dat land zit.
  • Het vervolg van de EAN code, 11999, is het aansluitnummer dat de aanvrager krijgt. Een bedrijf kan meerdere van deze nummers aanvragen en krijgen. De systeemcode en het aansluitnummer samen worden het ‘bedrijfsnummer’ genoemd, in dit geval 8711999.
  • De code 12345 in onderstaand voorbeeld is de artikelcode, eentje per uniek product of productvariatie.
  • Het laatste cijfer, 0, is het controlegetal; dat kan ook een ander getal zijn. Het dient als hulpcijfer voor de kassa in geval één van de streepjes beschadigd is.

Zie hiernaast de betekenis van de EAN-code

opbouw ean-code

EAN-code opzoeken product

Via de internationale database van GS1, is het mogelijk om EAN-codes te controleren. Dit kan erg handig zijn om bijvoorbeeld bewijs aan te leveren bij Amazon, waarin je kunt aantonen dat de barcodes van jou zijn. Dit komt wel eens voor bij cases waarbij je listing aanpassingen niet goed verwerkt krijgt.

EAN-nummer aanvragen

Eigenlijk raden we altijd aan om je EAN codes te kopen bij de officiële uitgever van deze codes: GS1. Sommige verkopers kopen ze aan bij een derde partij, vaak omdat het goedkoper is. Echter, je kunt je codes dan niet koppelen aan je naam of gebruiken in een merkregistratie. 

Amazon is hier de afgelopen tijd ook strenger op gaan handhaven. Enkel met barcodes uitgegeven door GS1 kun je listings aanmaken. Probeer je het toch met een andere barcode, dan loop je het risico dat je een barcode van iemand anders gebruikt of dat je geen listings meer mag aanmaken op Amazon.

Gebruik je op dit moment onofficiële streepjescodes? Dat betekent eigenlijk dat je je producten opnieuw moet toewijzen aan nieuwe codes en je huidige voorraad(-systeem) moet aanpassen.

De kosten bij de aanschaf van GS1 codes beginnen bij: 10 nummers voor 55 euro. Dit zijn jaarlijks terugkerende kosten. Het voordeel is wel dat je per product maar één keer een code hoeft aan te schaffen, alle codes zijn internationaal te gebruiken.

Ean code koppelen aan product

Het koppelen van EAN codes kan op verschillende manieren. Het verschilt per verkoopwijze hoe je de koppeling juist maakt.

EAN nummer koppelen op online marketplaces

Waarschijnlijk zul jij net als andere ondernemers gaan verkopen op Amazon of Bol.com. Op Amazon navigeer je naar ‘een product toevoegen’ en vervolgens kies je: Voeg een product toe dat niet wordt verkocht op Amazon. Hier begin je met het invullen van de streepjescode. Uitgebreider gaan we hier op in in het artikel over barcodes. Naast het koppelen van de EAN code vul je ook de overige productinformatie in.

EAN codes koppelen aan artikelen in fysieke winkels

Het belangrijkste wat je hier doet is het koppelen van je EAN nummer aan een product. Het product voeg je vervolgens toe in je product-/voorraadsysteem zodat de kassa het product kan scannen.

 

Moet iedere productvariatie ook een eigen barcode krijgen?

Ja, er moet een uniek nummer toegekend worden aan elke stijl, kleur en maat. Zo kan elk van de producten uniek worden geïdentificeerd wordem zodat klanten altijd het juiste artikel ontvangen.  Verkoop je bijvoorbeeld een zwarte trui in vier maten (small, medium, large en extra large), dan heb je vier codes nodig voor elk van deze maten. Zodra je ervoor kiest om de truien ook nog in drie andere kleuren te gaan verkopen, zoals wit, groen en blauw, in alle vier de maten, dan zou je in totaal 16 codes nodig hebben – één voor elke variatie.

Vragen over verkopen op Amazon?

Wij helpen graag. Neem hieronder vrijblijvend contact op om te bepalen hoe we je kunnen helpen.

altijd bereikbaar

Via de mail krijg je binnen 24 uur reactie op al je vragen met betrekking tot onze diensten 

✆ CONTACT OP ELKE MANIER

Laat ons je vrijblijvend terugbellen / mailen / appen / Slacken om samen te bekijken wat we voor jou kunnen betekenen.

  Plan hier je belafspraak in

✆  +31 6 58782807

 

Neem contact met ons op

Wil je op de hoogte worden gehouden over e-commerce ontwikkelingen via onze nieuwsbrief?*

Met een gigantische voorsprong beginnen én groeien op Amazon is eindelijk mogelijk met het Amazon handboek voor sellers

Met dit e-book willen we ervoor zorgen dat jij weet hoe je moet verkopen op Amazon en waar je rekening mee moet houden.

We helpen je met concrete tips, vuistregels en stap-voor-stap handleidingen door Seller Central.

Alles om ervoor te zorgen dat jij succes hebt op Amazon!

handboek voor amazonsellers