Wie aan het begin staat van verkopen met Fulfilment by Amazon komt zonder twijfel voor de keuze te staan op welke manier Amazon invulling moet geven aan jouw verkopen. Met andere woorden: hoe jij wilt dat er
wordt omgegaan met je voorraad en welke landen jij wilt bedienen met jouw producten. Op dit moment heb je de keuze uit de volgende opties:

  • European Fulfilment Network [EFN]
  • Multi-Country Inventory [MCI]
  • Pan European FBA

We zullen ze allen langslopen om de voordelen en nadelen benoemen van elke optie die Amazon aanbiedt.

Welke voordelen heb je sowieso zodra je gebruik maakt van FBA Europe?

Welke optie je ook kiest, je hebt in ieder geval de mogelijkheid te verkopen in de alle landen waar Amazon op dit moment actief is. Je kunt deze landen ook bedienen vanaf hetzelfde seller account. Daarnaast zijn jouw producten automatisch ‘Prime Eligible’ in de landen waar je verkoopt, wat ervoor zorgt dat het interessanter is voor klanten bij jou te bestellen in plaats van iemand die niet ‘Prime Eligible’ is (meer weten over Amazon Prime? Check dan deze link!). Dat is natuurlijk mooi. Alleen dat zegt nog niets over welke distributieoptie je moet kiezen.

European Fulfilment Network [EFN]

Niveau: start-up

Zodra je net begint, is dit waarschijnlijk de meest voor de hand liggende keuze. Je kiest één land waar je je voorraad naartoe wilt verschepen en op die marketplace begin je met verkopen. Dit is de marketplace waar je van plan bent je het meest op te focussen. Uit onze ervaring is gebleken dat men voornamelijk begint in het Verenigd Koninkrijk of Duitsland. Vanuit het gekozen land heb je wel de mogelijkheid om verkopen te doen in andere landen.



European Fulfilment Network, afbeelding met dank aan Amazon.co.uk

Voordelen EFN

  • Het grote voordeel van EFN is dat je in eerste instantie maar één VAT-nummer hoeft aan te vragen, namelijk in het land waar je voorraad naartoe gaat. De meeste mensen zijn in het begin al overdonderd over de administratie die gedaan moet worden bij het ondernemen, het doen van belastingaangifte in twee landen is dan al meer dan genoeg (vergeet Nederland zelf niet!).
  • Voorraadbeheer; onderschat niet de snelheid waarmee je producten in één land de deur uit kunnen gaan. De meeste mensen die beginnen met Amazon FBA, hebben een beperkt budget en zullen in het begin al moeite hebben om de voorraad van één land op orde te houden. Laat staan de kosten voor marketing die je zou moeten verdelen over vijf andere landen.

Nadelen EFN

  • Je hebt te maken cross-border fees. Mocht je er toch voor kiezen je listing ook publiekelijk te maken in andere Europese landen en je begint daar met verkopen, dan zul je extra moeten betalen om het product naar het ‘buitenland’ te laten verschepen. Dit kan aardig in de papieren lopen.
  • Het is moeilijker om de vraag te bedienen in het buitenland. Het kan voorkomen dat je een bepaalde marketplace gekozen, vanwege de taal o.i.d., maar dat een ander land vele malen aantrekkelijker is om in te verkopen. Omschakelen gaat dan helaas niet zo eenvoudig.

Multi-Country Inventory [MCI]

Niveau: scale-up

Multi-Country Inventory geeft meer vrijheid om je producten te verdelen over Europa. Je kunt zelf aangeven in welke landen jouw voorraad mag komen te liggen om op die manier klanten zo snel mogelijk te bereiken. In onze optiek wordt deze optie interessant zodra je de vraag voor jouw product (of producten) in kaart hebt van één land, wetende wat je ongeveer verkoopt per maand en ruimte krijgt om uit te breiden.



Multi-Country Inventory, afbeelding met dank aan Amazon.co.uk

Voordelen MCI

  • In de landen waarbij je aangegeven hebt dat je voorraad daar mag komen te liggen, kunnen je klanten sneller en goedkoper bereiken. Goedkoper met name omdat je geen cross-border fees meer hoeft te betalen voor de landen waar je voorraad ligt.
  • Amazon zorgt ervoor dat je voorraad verdeeld wordt over de landen waar je voorraad terecht mag komen. Dit doen ze op basis van een inschatting waar op welk moment een X aantal sales zal plaatsvinden. Zelf kun je dus nog steeds je voorraad naar één land toesturen, wat enorm scheelt in de kosten!

Nadelen MCI

  • Je hebt nog steeds te maken met cross-border fees in landen waar je verkoopt, maar je voorraad niet ligt.
  • In elk de landen waar je voorraad komt te liggen, dien je een VAT-nummer aan te vragen. Je bent dan tevens verantwoordelijk om de aangiftes te doen per land. Daarnaast kan dit ook extra kosten met zich mee brengen, denk aan een boekhouder of een belastingadviseur die je moet helpen alles netjes te regelen.

Pan European FBA

Niveau: Enterprise

Zodra je echt aan het groeien bent, je kunt je voorraad niet meer kwijt in de landen waar je op dit moment voorraad aanhoudt en je overweegt bijna personeel aan te nemen omdat zaken te goed gaan; dan is dat het moment om PAN-European te gaan. Dit geeft je de mogelijkheid je voorraad te verdelen over de vijf grote landen in Europa (Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië) om vanuit daar klanten supersnel en goedkoop te kunnen bereiken. Het is zeker een interessante optie, maar je dient er wel klaar voor te zijn.



PAN-European FBA, afbeelding met dank aan Amazon.co.uk

Voordelen PAN-European

  • Europa ligt aan je voeten! Zonder extra cross-border fees kun je 741 miljoen Europeanen bereiken met jouw producten.
  • Amazon zorgt ervoor dat je voorraad verdeeld wordt over de landen waar je voorraad terecht mag komen. Zelf kun je dus nog steeds je voorraad naar één land toesturen, wat enorm scheelt in de kosten!
  • Waar je klanten ook zitten, al je producten zijn automatisch ‘Prime Eligible’ door heel Europa.

Nadelen PAN-European

  • In alle vijf de landen waar je voorraad komt te liggen, dien je een VAT-nummer aan te vragen. Je bent dan tevens verantwoordelijk om de aangiftes te doen per land. Daarnaast kan dit ook extra kosten met zich mee brengen, denk aan een boekhouder of een belastingadviseur die je moet helpen alles netjes te regelen.
  • Het voorraadbeheer kan complexer worden, omdat je nu van vijf landen in de gaten moeten houden hoe hard de verkopen gaan en hoeveel je nodig hebt om op voorraad te blijven. Zeker met meerdere producten kan dit een uitdaging zijn.

En hoe nu verder?

Amazon zal je altijd stimuleren om direct PAN-European FBA te gaan. Hoe gaaf dit ook klinkt, je moet dit echt pas doen als je er klaar voor bent.
PAN-European FBA vraagt namelijk nogal wat van je voorraadbeheer, brengt marketingskosten met zich mee in heel Europa en je hebt waarschijnlijk relatief hoge kosten aan de boekhouding omdat je in elk van de landen aangifte moet doen. Voor de meeste startende ondernemers is dit in het begin teveel gevraagd en zal het eerder een belemmering van de groei zijn dan een stimulans zijn om te groeien.

Wij raadden je dan ook aan om voor jezelf duidelijk te hebben wanneer je klaar bent voor PAN-European FBA. Want zodra het je meer gaat opleveren om PAN te gaan, gaan alle remmen los natuurlijk 😉

Vragen of hulp nodig?

  • Wacht dan niet langer en sluit je aan bij Amazonsellers.nl in onze Slack! Klik hier voor meer informatie.
  • Boekhouding te ingewikkeld? VAT-nummers nodig, maar geen idee waar te beginnen? Twijfel over je compliance? Laat ons je helpen. Sinds kort bieden we services aan om jou leven makkelijker te maken en je te laten focussen op hetgeen dat er daadwerkelijk toe doet: sales. Klik hier voor meer informatie over onze services!