Vier tips in de zoektocht naar het juiste Private Label product!

Het juiste Private Label product vinden is het belangrijkste om jezelf een vliegende start te geven met verkopen op Amazon. Hieronder geven we je vier tips waar je rekening mee moet houden als je een goed product wilt vinden.

Tip 1: Simpel en vrijwel onbreekbaar

De stelregel is eigenlijk: hoe simpeler je Private Label product is, hoe beter. Chinese fabrieken staan er niet om bekend dat ze goed zijn om producten te maken met kleine verfijningen. De kans is daarom, hoe meer bewegende delen het product heeft en hoe complexer het daarmee wordt, hoe meer problemen je gaat ondervinden. Denk bijvoorbeeld aan een yoga-mat versus een 16-delig servies set. Niet lastig om te bedenken welke meer problemen zal hebben toch? Hoe eenvoudiger hoe beter.

Daarnaast is het raadzaam om, in ieder geval voor je eerste product, weg te blijven van glas of electronica. Electronica alleen al met de simpele reden dat er binnen Europa verschillende soorten stekkers gebruikt worden en de spanning op het net lichte afwijkingen kent. De kans dat het dan niet werkt of problemen op gaat leveren is dan aanwezig, een risico dat je eerste product niet waard is! Glas zouden we afraden simpelweg doordat het erg snel kapot kan gaan. Het product wordt gemaakt in China, gaat vervolgens in een vrachtwagen, wordt overgezet in een vliegtuig, wisselt een keer van vliegtuig bij een tussenlanding, gaat weer de vrachtwagen in, naar jouw huis of naar het magazijn van je freight forwarder, naar een Amazon Fulfillment Center, naar een koper… etc. Lijkt me duidelijk.. Brand je vingers er niet aan!

Tip 2: Lichtgewicht en klein

Binnen Amazon wordt er het onderscheid gemaakt tussen Standard-Size en Oversize producten. De Small Oversize , beginnend met afmetingen vanaf 61 x 46 x 46 cm kosten significant meer om te laten produceren en te verschepen. Daarnaast zullen ze ook zorgen voor hogere FBA-fees. Handiger daarom is, om te beginnen met Private Label producten die kleiner zijn. Het gewicht van het product is hierin ook erg belangrijk. Zorg er in ieder geval voor dat het lichter is dan 10KG, maar alles tot 1,5KG is eigenlijk slimmer om mee te beginnen. Je zou als stelregel aan kunnen houden dat je enkel voor producten gaat die je met één hand kunt vasthouden of passen in een normale schoenendoos.

Tip 3: Kies een private label product wat niet te goedkoop is, maar ook niet te duur.

Om ervoor te zorgen dat jouw Private Label product nog wat oplevert nadat Amazon haar deel gepakt heeft en om er aan de andere kant voor te zorgen dat de doorloop van het product hoog genoeg is, is een verkoopprijs van het product tussen € 12,- en € 40,- het meest geschikt. Over het algemeen denken mensen meer na bij de aanschaf van een duurder product en zullen ze minder snel overgaan tot een impulsaankoop. Ga maar na: zou jij een telefoon kopen van een merk dat je niets zegt? Waarschijnlijk niet. Zou je snijplanken kopen van € 5,- van een merk dat je niets zegt? Geen probleem, wat maakt het uit!

Categorieën waarin grote merken de overhand hebben of direct te relateren zijn aan bepaalde producten, kunnen ook lastiger zijn om een deel van de markt in handen te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan merkkleding. Tot slot is het verstandig om weg te blijven van seizoensgebonden producten. Sneeuwschuivers zullen ongetwijfeld sales opleveren, maar het is prettiger om het hele jaar door te kunnen rekenen op steady sales.

Tip 4: Blijf weg van patenten en producten met de kans op hoge aansprakelijkheid

Misschien klink het bovenstaande erg logisch, maar het kan nooit kwaad om het even te benoemen. Houd je blik op de lange termijn gericht en bemoei je vooral niet met producten die een patent hebben. Hoe kom je er achter dat een product een patent heeft? Gebruik in eerste instantie common sens. Is het ontwerp uniek en zijn er niet direct concurrenten? De kans is dan groter dat er een patent op het product zit. Uiteraard kun je ook zoeken op Google met het product naam en dan ‘patent’ erachter. Als het je makkelijk gemaakt wordt kun je het uiteraard ook terugvinden bij de productbeschrijving op Amazon zelf. Denk verder goed na over het type product wat je wilt verkopen en potentiele schade die het product kan aanrichten. Koksmessen kunnen eerder zorgen voor verwondingen dan dat knuffels dit doen.

Laat het brainstormen maar beginnen!

Nu we de bovenstaande vier tips besproken hebben, weet je waar jouw Private Label product aan moet voldoen. Probeer een lijst te maken met 40 tot 50 producten.

Waar te beginnen? Amazon natuurlijk!

  • Het mooie aan Amazon is, is dat er gigantisch veel categorieën zijn waar andere sellers veel verkopen per maand. Jouw product zit hier ook zeker tussen!
  • Mocht je naast het Engels ook nog andere talen beheersen, laat je dan niet tegenhouden om dit ook te doen om de andere Amazon platformen in Europa.
  • Andere FBA sellers – heb je een niche of een bepaalde productcategorie op het oog? Kijken dan vooral ook bij de concurrenten!

Bepaal of er genoeg vraag is en of de competitie met andere verkopers te doen is

Een mooie uitgangspositie om te kijken of er voldoende vraag is, is dat de top 10 verkopers 2500 producten of meer verkopen per maand, het liefst zo gespreid mogelijk over alle verkopers heen. Als je het dan voor elkaar krijgt om tussen deze verkopers te ranken op Amazon, kun je al gauw 8 tot 10 sales per dag hebben!

Het mooiste is natuurlijk om een product te vinden wat voldoende vraag heeft, maar niet teveel competitie. Wij gebruiken de volgende twee stelregels:

  • Er is minimaal 1 verkoper met minder dan 100 reviews in de top 5.
  • Er zijn minimaal 3 tot 4 verkopers met minder dan 100 reviews in de top 10.

Schrik niet af van het feit dat er misschien verkopers tussen zitten met meer dan 100 reviews, het ranken kan iets langer duren, maar zolang de vraag verspreid is in de top 10, is het ranken zeker mogelijk!

Kan het ook wat makkelijker gemaakt worden? Jazeker!

Natuurlijk, niet alle kenmerken die wij beschreven hebben zijn 100% volledig. Zelf hebben wij een nog wat uitgebreidere checklist gemaakt, die we telkens aanvullen met nieuwe inzichten. Om je op weg te helpen hebben we een overzicht gemaakt van de variabelen die wij gebruiken tijdens onze zoektocht naar potentiële producten. Deze willen we graag met je delen!