fbpx

Zo werkt verkopen op Amazon

Verkopen op Amazon biedt grote kansen, omdat je verkoopt op een van de bekendste en meest vertrouwde platforms ter wereld, en een potentieel bereik hebt van vele miljoenen klanten. Wij leggen jou graag uit hoe verkopen op Amazon werkt; van de eerste stappen tot het optimaliseren van jouw online business. Ook vind je hier een handleiding waarin we je stap voor stap vertellen hoe je je eigen product op Amazon kunt verkopen.

reviews krijgen op Amazon

De eerste stap op weg naar verkopen op Amazon

Als je wilt gaan verkopen op Amazon, is het eerste wat je moet doen een Amazon seller account aanmaken. Je kunt daarbij kiezen tussen een ‘Basic’ en een ‘Pro’ account. Met een basic account betaal je een commissie per verkocht item, net zoals bij veel andere verkoopplatforms. Voor een professioneel account betaal je een vast bedrag per maand plus een fee. Hoewel je aan een Pro dus meer geld kwijt bent, is dit de beste optie voor iedereen die serieus aan de slag wil met verkopen op Amazon. Als je meer dan 40 producten per maand verkoopt is een Pro account namelijk verplicht. Bovendien heb je met dit account toegang tot de meest kansrijke manier om te verkopen via Amazon en kun je je bereik aanzienlijk vergroten.

Twee manieren om via Amazon te verkopen: FBM en FBA

Wanneer je wilt gaan verkopen op Amazon, kan dat namelijk op twee manieren. Bij de eerste manier handel je je bestellingen zelf af. Deze verkoopwijze wordt Fulfillment by Merchant (FBM) genoemd, en is te vergelijken met het verkopen op platforms als Ebay. De andere optie is dat Amazon het meeste werk van je overneemt. Deze methode heet Fulfillment by Amazon (FBA) en is sinds kort beschikbaar in Nederland. Kies je hiervoor, dan stuur je je producten naar een Amazon fulfillment center en zet je je producten online. Vanaf daar regelt Amazon de rest. Ze slaan je producten op, en zodra er iets wordt besteld, pakken ze het in en verzenden ze het. Daarnaast zorgen ze ook nog eens voor klantenservice in de taal van de klant. Zoals Amazon het zelf zegt: “You sell it, we ship it”.  

Wat moet je zelf regelen als je gaat verkopen?

Of je nu kiest voor zelf verkopen of voor FBA, er zijn altijd zaken die je zelf moet regelen. Het belangrijkste is dat je producten op de goede manier online zet, en zorgt dat ze gezien worden. Is dit niet het geval, dan zul je weinig verkopen. Je kunt je bereik eventueel vergroten door gebruik te maken van Amazon Ads, de advertentiedienst van Amazon. Daarnaast moet je je administratie op orde houden, en zorgen dat je je belastingaangiften kloppend en op tijd aanlevert. Als je serieus handelt via Amazon, zul je vaak niet alleen in Nederland aangifte moeten doen, maar ook in andere landen. Geldt dit voor jou, dan moet je een buitenlands btw-nummer aanvragen.

Kosten verkopen op Amazon

Amazon rekent geen extra abonnementskosten of opstartkosten voor Fulfillment by Amazon. Het enige waar je voor betaalt, zijn de fulfillment diensten waar je gebruik van maakt. Deze kosten voor FBA verkopen op Amazon kun je uitrekenen met behulp van de FBA calculator. Wanneer je producten al in de database van Amazon Nederland geladen zijn, hoef je alleen het Amazon productnummer (ASIN) in te voeren. Staat jouw product er nog niet bij, neem dan een vergelijkbaar product om de kosten te berekenen. Hierna voer je de maten en het gewicht van het pakket in, en Amazon berekent de fulfillment-kosten voor jouw product. Bij zelf verkopen op Amazon betaal je verkocht item een commissie. Dit noemt Amazon de verwijzingsvergoeding. De kosten die Amazon rekent, verschillen per productcategorie, maar liggen meestal tussen de 7% en 15%.

Je eigen product verkopen

Amazon is zeer aantrekkelijk om je eigen producten te verkopen. Amazon biedt namelijk de mogelijkheid hun verkoopdata op te halen en te analyseren. Hierdoor is het mogelijk een product of niche te kiezen waarvan je weet dat ze grote kansen bieden. Op zogenoemde private label producten zit bovendien vaak meer marge. Het in de markt zetten van private label producten kost wel veel werk en voorbereiding. Om je op weg te helpen, hebben we een roadmap gemaakt voor het verkopen van private label producten op Amazon. In het kort zijn dit de stappen die je moet doorlopen.

1. Zoek het juiste Private Label product

2. Zoek een fabriek die dit product voor jou gaat maken (in China of ergens anders)

3. Vind een freight forwarder die jouw product ophaalt bij de leverancier en zorgt dat het terecht bij jou, dan wel Amazon

4. Zorg voor de juiste presentatie op Amazon (dit is mogelijk in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië!), denk hierbij aan een juiste titel, keywords, correcte productinformatie, hoge kwaliteit foto’s, unieke verpakkingen etc.

5. Regel de eerste product reviews, zet campagnes op en ga van start

6. Analyseer je verkopen en keywords die hieraan bijdragen

7. Schaal op en breid uit!

Amazon Road Map

Navigeer over de verschillende onderdelen van de roadmap en kom erachter wat jij nodig hebt om succesvol te kunnen verkopen op Amazon!

Amazon Seller Road Map
Product zoeken Markt analyse Product sourcing Leveranciers Vinden van een leverancier & inspectie Internationaal Bankieren Communicatie & Samples Contracten Product design Compliance & barcodes Soorten vervoer & FOB Logistiek Freight forwarder Import Amazon warehouses Opzetten account Seller Central Seller Central Product listing Marketing Klantenservice PPC & Foto's Account health Keywords Reviews E-mail follow-up Bonus Bonus2

Product zoeken

Product zoeken doe je hier

Markt analyse

Product sourcing

Leveranciers

Vinden van een leverancier & inspectie

Het vinden van de juiste leverancier die jouw product kan fabriceren brengt ons in een uitstapje naar websites als Alibaba.

Omdat je zeker wilt zijn van de kwaliteit die de fabriek zegt te bieden, zul je sowieso samples moeten bestellen. Daarnaast is een plaatselijke inspectie van groot belang!

Internationaal Bankieren

Amazon, leveranciers, vervoerders en met nog veel meer internationale partijen zul je in zee gaan. Maar wat zijn nu de goedkope, snelle en veilige oplossingen voor internationaal bankieren?

Houd er rekening mee dat je die verschillende valuta ook in je boekhouding moet verwerken. Denk dus in een vroeg stadium al na over de inrichting hiervan en of je het uitbesteedt.

Communicatie & Samples

Snel en duidelijk communiceren met leveranciers is vaak een grotere uitdaging dat je zou willen.

Vergeet ook niet om eerst een sample te bestellen voor je een bestelling plaatst.

Contracten

Product design

koopervaring

Het design van je product is ontzettend belangrijk omdat je hiermee een deel van je Unique Selling Point kunt creëren. Denk ook na over je verpakking. Wat voor ervaring wil je je klant meegeven?

Compliance & barcodes

checklist china

Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van wet- en regelgeving. Weet dus waarmee je rekening moet houden qua import en heffingen. Dit betekent bijvoorbeeld ook dat je duidelijke waslabels (indien nodig) zult moeten toevoegen aan je product. Daarnaast dient ieder product te zijn voorzien van een barcode.

Sinds 2019 is het in verschillende Europese marketplaces verplicht om een BTW-nummer te hebben van dat land. Zonder BTW-nummer wordt je niet toegelaten om gebruik te maken van Amazon FBA.

Soorten vervoer & FOB

Welke soorten vervoer zijn interessant om jouw product naar een Amazon warehouse te krijgen en wat is het verschil tussen FOB, FCA en EXW?

Logistiek

Freight forwarder

import amazon fba

Je kunt alles omtrent vervoer zelf regelen, maar het kan je ook heel veel tijd en energie schelen om het uit te besteden.

Import

Amazon warehouses

Het handigst is om je producten direct vanuit de fabriek naar een Amazon warehouse te verschepen. Amazon gaat je vracht echter pas verwerken als je van te voren een shipment klaarzet in Seller Central. Vervolgens kun je zelf je voorraad beheer managen via Inventory Management.

Opzetten account Seller Central

Seller Central

Product listing

Marketing

Klantenservice

PPC & Foto's

productfoto amazon listing

Met Pay-Per-Click (PPC) krijg je je product gemakkelijk op pagina 1 op Amazon. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten je product ook daadwerkelijk aantrekkelijk vinden?

Account health

Keywords

Het gebruiken van de juiste keywords is essentieel om je product goed vindbaar te maken. Daarnaast kan het handig zijn om tijdens je marktonderzoek te bekijken op welke keywords veel gezocht wordt. Handige tools hiervoor zijn AmaKeywordGenerator en Mangools.

Reviews

E-mail follow-up

Bonus

Bonus2

Voor aanvullende informatie klik je op de afzonderlijke stappen in de roadmap. Ook raden we je aan om gebruik te maken van een aantal handige tools. Dit zijn de vijf belangrijkste tools om mee te beginnen.

Wij helpen je succesvol te verkopen op Amazon!

We kunnen ons goed voorstellen dat je na het lezen van bovenstaande informatie graag aan de slag wilt. Mocht je daar hulp of advies bij nodig hebben, dan zijn wij er voor jou. Wij willen een bron van informatie zijn om jou te helpen succesvol te verkopen op Amazon Nederland en Amazon Europe. Daarnaast hebben we een platform waarin je met andere Amazon ondernemers kunt sparren, en leveren wij verschillende diensten om jou als Amazon verkoper te ondersteunen en te ontzorgen.

jochem en joran amazonsellers