Zo werkt verkopen op Amazon

Een globaal overzicht

Verkopen op Amazon biedt grote kansen, omdat je verkoopt op een van de bekendste en meest vertrouwde platforms ter wereld, en een potentieel bereik hebt van vele miljoenen klanten. Wij leggen jou graag uit hoe verkopen op Amazon werkt; van de eerste stappen tot het optimaliseren van jouw online business. Ook vind je hier een handleiding waarin we je stap voor stap vertellen hoe je je eigen product op Amazon kunt verkopen.

reviews krijgen op Amazon

De eerste stap op weg naar verkopen op Amazon

Als je wilt gaan verkopen op Amazon, is het eerste wat je moet doen een Amazon seller account aanmaken. Je kunt daarbij kiezen tussen een ‘Basic’ en een ‘Pro’ account. Met een basic account betaal je een commissie per verkocht item, net zoals bij veel andere verkoopplatforms. Voor een professioneel account betaal je een vast bedrag per maand plus een fee. Hoewel je aan een Pro dus meer geld kwijt bent, is dit de beste optie voor iedereen die serieus aan de slag wil met verkopen op Amazon. Als je meer dan 40 producten per maand verkoopt is een Pro account namelijk verplicht. Bovendien heb je met dit account toegang tot de meest kansrijke manier om te verkopen via Amazon en kun je je bereik aanzienlijk vergroten.

Twee manieren om via Amazon te verkopen: FBM en FBA

Wanneer je wilt gaan verkopen op Amazon, kan dat namelijk op twee manieren. Bij de eerste manier handel je je bestellingen zelf af. Deze verkoopwijze wordt Fulfillment by Merchant (FBM) genoemd, en is te vergelijken met het verkopen op platforms als Ebay. De andere optie is dat Amazon het meeste werk van je overneemt. Deze methode heet Fulfillment by Amazon (FBA) en is sinds kort beschikbaar in Nederland. Kies je hiervoor, dan stuur je je producten naar een Amazon fulfillment center en zet je je producten online. Vanaf daar regelt Amazon de rest. Ze slaan je producten op, en zodra er iets wordt besteld, pakken ze het in en verzenden ze het. Daarnaast zorgen ze ook nog eens voor klantenservice in de taal van de klant. Zoals Amazon het zelf zegt: “You sell it, we ship it”.  

Wat moet je zelf regelen als je gaat verkopen?

Of je nu kiest voor zelf verkopen of voor FBA, er zijn altijd zaken die je zelf moet regelen. Het belangrijkste is dat je producten op de goede manier online zet, en zorgt dat ze gezien worden. Is dit niet het geval, dan zul je weinig verkopen. Je kunt je bereik eventueel vergroten door gebruik te maken van Amazon Ads, de advertentiedienst van Amazon. Daarnaast moet je je administratie op orde houden, en zorgen dat je je belastingaangiften kloppend en op tijd aanlevert. Als je serieus handelt via Amazon, zul je vaak niet alleen in Nederland aangifte moeten doen, maar ook in andere landen. Geldt dit voor jou, dan moet je een buitenlands btw-nummer aanvragen.

Kosten verkopen op Amazon

Amazon rekent geen extra abonnementskosten of opstartkosten voor Fulfillment by Amazon. Het enige waar je voor betaalt, zijn de fulfillment diensten waar je gebruik van maakt. Deze kosten voor FBA verkopen op Amazon kun je uitrekenen met behulp van de FBA calculator. Wanneer je producten al in de database van Amazon Nederland geladen zijn, hoef je alleen het Amazon productnummer (ASIN) in te voeren. Staat jouw product er nog niet bij, neem dan een vergelijkbaar product om de kosten te berekenen. Hierna voer je de maten en het gewicht van het pakket in, en Amazon berekent de fulfillment-kosten voor jouw product. Bij zelf verkopen op Amazon betaal je verkocht item een commissie. Dit noemt Amazon de verwijzingsvergoeding. De kosten die Amazon rekent, verschillen per productcategorie, maar liggen meestal tussen de 7% en 15%.

Amazon Roadmap: Je eigen product verkopen in hoofdlijnen

Amazon is zeer aantrekkelijk om je eigen producten te verkopen. Amazon biedt namelijk de mogelijkheid hun verkoopdata op te halen en te analyseren. Hierdoor is het mogelijk een product of niche te kiezen waarvan je weet dat ze grote kansen bieden. Op zogenoemde private label producten zit bovendien vaak meer marge. Het in de markt zetten van private label producten kost wel veel werk en voorbereiding. Om je op weg te helpen, hebben we een roadmap gemaakt voor het verkopen van private label producten op Amazon. In het kort zijn dit de stappen die je moet doorlopen.

1. Zoek het juiste Private Label product

2. Zoek een fabriek die dit product voor jou gaat maken (in China of ergens anders)

3. Vind een freight forwarder die jouw product ophaalt bij de leverancier en zorgt dat het terecht bij jou, dan wel Amazon

4. Zorg voor de juiste presentatie op Amazon in de juist taal (dit is mogelijk in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië!), denk hierbij aan een juiste titel, keywords, correcte productinformatie, hoge kwaliteit foto’s, unieke verpakkingen etc.

5. Regel de eerste product reviews, zet campagnes op en ga van start

6. Analyseer je verkopen en keywords die hieraan bijdragen

7. Schaal op en breid uit!

Amazon Road Map

Navigeer over de verschillende onderdelen van de roadmap en kom erachter wat jij nodig hebt om succesvol te kunnen verkopen op Amazon!

Amazon Seller Road Map
Product zoeken Markt analyse Product sourcing Leveranciers Vinden van een leverancier & inspectie Internationaal Bankieren Communicatie & Samples Contracten Product design Compliance & barcodes Soorten vervoer & FOB Logistiek Freight forwarder Import Amazon warehouses Opzetten account Seller Central Seller Central Product listing Marketing Klantenservice PPC & Foto's Account health Keywords Reviews E-mail follow-up Bonus Bonus2

Vinden van een leverancier & inspectie

leverancier alibaba vinden voor amazon

Het vinden van de juiste leverancier die jouw product kan fabriceren brengt ons in een uitstapje naar websites als Alibaba.

Omdat je zeker wilt zijn van de kwaliteit die de fabriek zegt te bieden, zul je sowieso samples moeten bestellen. Daarnaast is een plaatselijke inspectie van groot belang!

Internationaal Bankieren

xero boekhouding amazon fba

Amazon, leveranciers, vervoerders en met nog veel meer internationale partijen zul je in zee gaan. Maar wat zijn nu de goedkope, snelle en veilige oplossingen voor internationaal bankieren?

Houd er rekening mee dat je die verschillende valuta ook in je boekhouding moet verwerken. Denk dus in een vroeg stadium al na over de inrichting hiervan en of je het uitbesteedt.

Communicatie & Samples

Snel en duidelijk communiceren met leveranciers is vaak een grotere uitdaging dat je zou willen.

Vergeet ook niet om eerst een sample te bestellen voor je een bestelling plaatst.

Product design

koopervaring

Het design van je product is ontzettend belangrijk omdat je hiermee een deel van je Unique Selling Point kunt creëren. Denk ook na over je verpakking. Wat voor ervaring wil je je klant meegeven?

Compliance & barcodes

checklist china

Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van wet- en regelgeving. Weet dus waarmee je rekening moet houden qua import en heffingen. Dit betekent bijvoorbeeld ook dat je duidelijke waslabels (indien nodig) zult moeten toevoegen aan je product. Daarnaast dient ieder product te zijn voorzien van een barcode.

Sinds 2019 is het in verschillende Europese marketplaces verplicht om een BTW-nummer te hebben van dat land. Zonder BTW-nummer wordt je niet toegelaten om gebruik te maken van Amazon FBA.

Soorten vervoer & FOB

Welke soorten vervoer zijn interessant om jouw product naar een Amazon warehouse te krijgen en wat is het verschil tussen FOB, FCA en EXW?

Freight forwarder

import amazon fba

Je kunt alles omtrent vervoer zelf regelen, maar het kan je ook heel veel tijd en energie schelen om het uit te besteden.

Amazon warehouses

fulfilment center amazon

Het handigst is om je producten direct vanuit de fabriek naar een Amazon warehouse te verschepen. Amazon gaat je vracht echter pas verwerken als je van te voren een shipment klaarzet in Seller Central. Vervolgens kun je zelf je voorraad beheer managen via Inventory Management.

PPC & Foto's

productfoto amazon listing

Met Pay-Per-Click (PPC) krijg je je product gemakkelijk op pagina 1 op Amazon. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten je product ook daadwerkelijk aantrekkelijk vinden?

Keywords

reviews krijgen op Amazon

Het gebruiken van de juiste keywords is essentieel om je product goed vindbaar te maken. Daarnaast kan het handig zijn om tijdens je marktonderzoek te bekijken op welke keywords veel gezocht wordt. Handige tools hiervoor zijn AmaKeywordGenerator en Mangools.

Voor aanvullende informatie klik je op de afzonderlijke stappen in de roadmap. Ook raden we je aan om gebruik te maken van een aantal handige tools. Dit zijn de vijf belangrijkste tools om mee te beginnen.

Update 2021: Compleet stappenplan voor het verkopen via Amazon

Hopelijk heeft bovenstaande informatie je een beeld gegeven wat je kunt verwachten en wat er komt kijken bij het verkopen via Amazon. In deze sectie gaan we gedetailleerder in op wat nodig is om te kunnen verkopen via Amazon. We nemen hierin het verkoopgedeelte mee, als administratieve zaken die je moet regelen. Dit onderscheid zie je ook in onderstaande afbeelding. We hebben daarnaast aangeven hoe lang ieder proces – gemiddeld genomen – in beslag neemt, zodat jij bepaalde zaken op tijd kunt laten starten en je niet onnodig lang hoeft te wachten op bijvoorbeeld een account registratie op Amazon.

verkopen op amazon

Marktonderzoek: Het zoeken van het juiste private label product

Gelukkig zijn er tal van producten die je kunt kiezen om te verkopen op Amazon. Dit neemt echter niet weg dat niet alle producten geschikt zijn. Sommige producten zijn nauwelijks uniek te maken, waardoor je niet onderscheidend kan zijn en moet concurreren op prijs. Sommige markten zijn al te verzadigd, waardoor het onmogelijk wordt om voor een acceptabele prijs een product te lanceren. Waar wil je dan wel voor gaan? 

Kies voor producten gebaseerd op hun keyword potentieel. We willen natuurlijk producten waar men naar zoekt op Amazon. Hoe vaker een product gezocht wordt, des te waarschijnlijker is het dan het een populair product is. Hiermee zal de concurrentie natuurlijk ook toenemen. In het Handboek voor Sellers gaan we stap voor stap in op het belang van goed productonderzoek en hoe jij dit op de juiste manier kunt uitvoerenDan zorg je ervoor dat je de juiste criteria selecteert en je niet valt voor trends.

Het vinden van de juiste leverancier

Nadat je het product gekozen hebt, ga je natuurlijk opzoek naar een leverancier die het product voor jou kan gaan maken en aanpast op jouw specifieke wensen. Dit is één van de belangrijkste stappen voordat je kunt gaan beginnen met verkopen op Amazon.

Je wilt natuurlijk dat je product een hoge kwaliteit heeft, uniek is en je er geld aan overhoudt. Als je een product kiest wat een slechte kwaliteit heeft en er niet voor zorgt dat je uitblinkt in je markt, ben je op de lange termijn zeker niet succesvol. Aan de andere kant, als je een product kiest wat te duur is om te maken, heb je nauwelijks marge op je product houd je er niets aan over. Laat staan als je in zee gaat met de verkeerde leveranciers, gaat dit veel van je tijd en geld kosten.

Voor de meeste sellers is het gebruikelijk om in zee te gaan met leveranciers in China. In deze blogpost bespreken we zaken waar je op moet letten als het aankomt op het selecteren van de juiste leverancier.

verkopen op amazon

Amazon Seller Central account registreren, hoe doe je dat?

Voordat je gaat verkopen via Amazon Nederland, dien je je als verkoper op Amazon aan te melden. Dit kun je doen op de registratiepagina van Amazon Seller Central. Zorg ervoor dat je in ieder geval het volgende bij de hand hebt:

  • Emailadres
  • Bedrijfs- en contactgegevens, waaronder je KvK-nummer
  • Persoonlijke gegevens, waaronder een kopie van je paspoort of rijbewijs
  • Mobiele nummer
  • Een geldige creditcard (automatische incasso van je bankrekening, iDeal, Paypal etc. worden niet geaccepteerd).

Het kan relevant zijn om het artikel over Amazon verificatie drama's goed na te lezen. Dan zorg je ervoor dat je de meest voorkomende fouten bij het registreren voor kunt zijn.

Zodra je geregisteerd bent, kun je gaan beginnen met verkopen op Amazon Nederland!

amazon nederland seller central
samples testen

Samples bestellen

Voordat je een grote order van enkele duizenden euro’s overmaakt aan een willekeurig gekozen leverancier, wil je er natuurlijk eerst voor zorgend dat je de producten gezien en vergeleken hebt van meerdere kandidaten. De communicatie is waarschijnlijk beperkt gebleven tot af en toe een foto of een statusupdate via de mail. En ook al ziet het er op de foto’s goed uit, het is dan altijd nog maar de vraag of de kwaliteit goed is. Je wilt een product altijd gezien en gevoeld hebben voordat deze naar je klanten gaat. Om die reden moet je altijd een sample bestellen, voordat je een grote order plaatst bij een leverancier.

Btw-nummers en btw-aangiften

Zodra je samples gaat bestellen, is de kans groot dat je bij één van de leveranciers een grote bestelling gaat doen. De kans is groot dat deze bestelling bij één van de Amazon fulfilment centers komt te liggen. Deze fulfilment centers zijn op dit moment enkel gebouwd in het buitenland, in Nederland bestaan nog geen Amazon fulfilment centers. Dit heeft als gevolg dat je voorraad ook in het buitenland komt te liggen, bijvoorbeeld in Duitsland. Het neerleggen van je voorraad brengt additionele btw verplichtingen met zich mee. Zo zul je je moeten registreren voor Duitse btw en daar ook btw-aangiften moeten regelen. Hier kunnen wij je eventueel bij helpen. Hiervoor verwijzen we je graag door naar onze diensten pagina.

Freight forwarders

Je eerste eigen private label product is na het kiezen van de juiste leverancier bijna klaar! Op naar de volgende stap: de producten naar je eigen opslaglocatie of Amazon zien te krijgen. Er zijn leveranciers waarmee je kunt afspreken dat zij het vervoer voor je gaan regelen. Echter, leveranciers zijn gespecialiseerd in het maken van producten en niet altijd in het de logistiek eromheen. Wij raden daarom altijd aan om te onderzoeken of je dit niet zou kunnen regelen via een freight forwarder. Een freight forwarder is een persoon of organisatie die ervoor zorgt dat vracht van individuen of bedrijven van een fabriek naar een markt, bij jou thuis of bij een Amazon Fulfillment Center terecht komt. 

Over het algemeen zijn zij veel beter op de hoogte van het importeren van producten bij de douane, documenten die noodzakelijk zijn en hoe je producten klaar moet maken voor verwerking bij Amazon. In het Handboek voor sellers nemen we je mee in zaken die komen kijken bij het importeren en wat je moet weten van freight forwarders.

freight forwarder Amazon
Eerste productfoto Amazon

Zou deze productfoto zorgen voor een hogere conversie…

Amazon Listing optimalisatie

Het lijkt haast overbodig om te zeggen: de presentatie van je Amazon listing bepaalt of jij succes hebt op Amazon. Zonder geoptimaliseerde listing ben je namelijk nergens, zie het als de etalage van een fysieke winkel. Je moet onder andere denken aan de volgende zaken voor de optimalisatie:

  • Pakkende titel
  • De juiste keywords
  • Correcte productinformatie
  • Mooie productfoto’s
Tweede productfoto Amazon

…of zijn mensen eerder geneigd te klikken op een foto die er zo uit ziet?

Omzet en Reputatie

Mocht je dan uiteindelijk zover zijn dat je producten gemaakt zijn, afgeleverd worden bij Amazon, je listing geoptimaliseerd is, dan kun je eindelijk van start met Amazon PPC (pay per click) en de klantenservice. Voor beide onderdelen is het van belang dat je ze zo goed mogelijk organiseert. Je zou kunnen stellen dat de omzet en je reputatie onder andere afhangt van Amazon PPC en de klantenservice

Amazon Pay Per Click

Amazon Pay Per Click (PPC) is een erg goede manier om ervoor te zorgen dat je meer producten verkoopt, én hoger rankt op de door jou gekozen keywords. Met PPC kun je betaalde advertenties aanmaken op Amazon, waarmee je ervoor kunt zorgen dat jouw product listing hoger rankt en meer opvalt voor klanten. In het begin is het zondermeer cruciaal dat je gebruik maakt van Amazon PPC, omdat je anders nooit kunt ranken. Er is op Amazon wel een mogelijkheid om organisch te ranken op keywords, maar dit is significant lastiger dan op bijvoorbeeld bol.com.

Hoe je een goede PPC campagne opzet, laten we onder andere zien in op de pagina Amazon Pay Per Click. Zorg je ervoor dat de PPC campagne goed in elkaar zit, verkoop je meer producten terwijl je daarnaast ook nog eens organisch rankt! Het verkopen van extra producten zorgt natuurlijk voor meer omzet, waardoor je sneller nieuwe voorrraad kunt bijkopen.

Klantenservice

Wil je je blijven onderscheiden op Amazon, zorg er dan voor dat je klantenservice extreem goed is. Dit zit hem onder andere in snel en professioneel reageren op vragen, als ook in het leveren van extra informatie rondom het product. Als jij ervoor zorgt dat je net dat beetje extra levert, dan is het zeker mogelijk op te vallen op Amazon. Het draait allemaal om respect en aandacht voor de klant. Met andere woorden: uitstekende klantenservice op Amazon.

Er zijn meerdere manieren om dit goed te organiseren en we hebben hier ook regelmatig een artikel over geschreven. Deze artikelen kun je hier vinden:

klantenservice amazon fba

In ons ebook hebben we nog meer uitgebreide informatie opgenomen over hoe Amazon PPC werkt en hoe je de klantreis op een zo goed mogelijke manier kunt organiseren.

Met een gigantische voorsprong beginnen én groeien op Amazon is eindelijk mogelijk met het Amazon handboek voor sellers

Met dit e-book willen we ervoor zorgen dat jij weet hoe je moet verkopen op Amazon en waar je rekening mee moet houden.

We helpen je met concrete tips, vuistregels en stap-voor-stap handleidingen door Seller Central.

Alles om ervoor te zorgen dat jij succes hebt op Amazon!

handboek voor amazonsellers

Wij helpen je succesvol te verkopen op Amazon!

We kunnen ons goed voorstellen dat je na het lezen van bovenstaande informatie graag aan de slag wilt. Mocht je daar hulp of advies bij nodig hebben, dan zijn wij er voor jou. Wij willen een bron van informatie zijn om jou te helpen succesvol te verkopen op Amazon Nederland en Amazon Europe. Daarnaast hebben we een platform waarin je met andere Amazon ondernemers kunt sparren, en leveren wij verschillende diensten om jou als Amazon verkoper te ondersteunen en te ontzorgen.

jochem en joran amazonsellers

altijd bereikbaar

Via de mail krijg je binnen 24 uur reactie op al je vragen met betrekking tot onze diensten 

✆ CONTACT OP ELKE MANIER

Laat ons je vrijblijvend terugbellen / mailen / appen / Slacken om samen te bekijken wat we voor jou kunnen betekenen.

  Plan hier je belafspraak in

✆  +31 6 58782807

 

Neem contact met ons op

Wil je op de hoogte worden gehouden over e-commerce ontwikkelingen via onze nieuwsbrief?*