DON’TS: IMPORTEREN, BESTELLEN EN COMMUNICATIE MET CHINA

Een overzicht met alle don’ts: importeren, bestellen en communicatie met China! Wat we hier beschrijven zijn uitgangspunten die we zelf ervaren hebben, of zaken die we tegengekomen zijn op internet van mensen met eigen ervaringen.

Mis je iets? De lijst is ongetwijfeld niet uitputtend. Voel je vrij om hem hieronder aan te vullen, daar hebben we allemaal wat aan! 🙂

Don’ts

  • In zee gaan met leveranciers die in hun e-mail de domeinen @QQ.com, @yahoo.com.cn of @163.com gebruiken is vaak geen goed teken. Dit zijn gratis accounts die door iedereen gebruikt kunnen worden en hebben vaak geen (directe) relatie met een fabriek of iets dergelijks.
  • Leveranciers die traag reageren, zijn vaak een voorbode voor een vertraagde productie.
  • Met leveranciers in zee gaan die continue marketingsberichten sturen. Geen behoefte aan toch?
  • Zeg een leverancier niet dat je van plan bent om de volgende keer een grotere order te plaatsen, dan de order die je zojuist hebt afgedwongen (lage M.O.Q.). Dit werkte vroeger misschien, tegenwoordig horen ze dit zo vaak dat het meer kwaad dan goed doet.
  • Probeer samenwerking met een leverancier te vermijden als de naam op de factuur en website afwijkt op bijvoorbeeld de sample.
  • Jezelf neerzetten als een klein bedrijf is over het algemeen niet zo erg. Echter, ZORG ERVOOR dat je niet overkomt als een noob. Wees daarnaast ook goed op de hoogte van je product en haar eisen.
  • Schroom niet om te vragen! Dit zorgt ervoor dat alles duidelijk is en de productie van je producten goed verloopt.
  • Let er ook op dat je leverancier je waarschuwt en kritisch met je meedenkt. Je wilt niet iemand hebben die overal netjes ‘Ja’ opzegt en vervolgens in de problemen komen.
  • Er vanuit gaan dat je leverancier betrouwbaar is, enkel omdat ze een Alibaba Gold account hebben, is een fout. Deze zijn namelijk te koop.

checklist china

  • Het opstellen van een grote introductiemail is verspilling van je tijd. Houd het simpel en noem enkel de naam en omschrijving van het product. Schrijf een dikgedrukte call to action, en roep de leverancier op dat als ze contact willen ze terug moeten mailen.
  • Er vanuit gaan dat een fabriek groot moet zijn om goed werk af te leveren is een misvatting.
  • Als het dan gelukt is, je bent in China, dan is het normaal om visitekaartjes uit te delen. Doe dit altijd met twee handen en met een mate van eerbied. Buig iets naar voren en overhandig het visitekaartje met twee handen. Indien het visitekaartje aan jou gegeven wordt, pak het dan met twee handen aan en kijk er aandachtig naar voordat je het kaartje wegstopt.
  • De Chinese manier van zaken doen is erg anders dan deze is in het Westen, houd hier rekening mee.
  • Ga er niet blindelings vanuit dat de leverancier die een lagere prijs biedt hetzelfde doel voor ogen heeft als jij hebt. Bestel ten alle tijde samples!
  • Samenwerken met leveranciers die enkel een prijs via email of whatsapp sturen, is een beginnersfout. Werk alleen met leveranciers samen die een gedetailleerd overzicht geven van de prijzen.
  • Er vanuit gaan dat de leverancier hun M.O.Q. niet onderhandelbaar is, gaat je geld kosten.
  • Ga trading companies niet uit de weg. Zeker niet als je lagere hoeveelheden besteld, of wanneer je erg specifieke wensen hebt. Een fabriek kan dit meestal minder goed verwerken.
  • In productie treden zonder een direct telefoonnummer, WeChat of Skype ID van een fabrieksmanager of andere vertegenwoordiger, kan mogelijk je succes in de weg zitten.
  • Gebruik maken van een leverancier met een geregistreerd kapitaal van 100.000 RMB of minder is een slecht idee als je uit China producten laat leveren.

Tot slot:

  • Wees je ten alle tijde bewust van de Chinese feestdagen. Als je niet goed plant, gaat dit voor vertraging zorgen in de communicatie en kan dit niet goed zijn voor de zakelijke relatie met je leverancier. Denk aan de Chinese feestdagen!