...

Zo werkt verkopen op Amazon

Een globaal overzicht

Verkopen op Amazon biedt grote mogelijkheden, gezien het één van ’s werelds meest bekende en vertrouwde platforms is en hiermee een potentieel bereik van miljoenen klanten heeft. Wij staan klaar om u te begeleiden bij het proces van verkopen op Amazon, beginnend bij de eerste stappen en eindigend bij het optimaliseren van uw online onderneming. Daarnaast bieden wij een gedetailleerde handleiding waarin we uitleggen hoe u met succes uw eigen product op Amazon kunt verkopen.

reviews krijgen op Amazon

De eerste stap op weg naar verkopen op Amazon

Wanneer u wil starten met verkopen op Amazon, is de eerste stap het aanmaken van een Amazon seller account. Er zijn daarbij twee opties: een ‘Basis’-account en een ‘Pro’-account. Met een Basis-account betaalt u commissie per verkocht item, net zoals op veel andere verkoopplatforms. Voor een Pro-account betaalt u een vast maandelijks bedrag, zonder commissie per verkocht item. Hoewel de kosten voor een Pro-account hoger zijn, is deze keuze het meest aan te raden voor iedereen die serieus aan de slag wil op Amazon. Een Pro-account is zelfs verplicht wanneer u meer dan 40 verkopen per maand heeft. Bovendien biedt dit type account toegang tot de meest gunstige verkoopmogelijkheden op Amazon en kan het uw bereik aanzienlijk vergroten.

Twee manieren om via Amazon te verkopen: FBM en FBA

Verkopen op Amazon kan op twee manieren. De eerste manier houdt in dat de verkoper zelf zorg draagt voor de verwerking van de bestellingen. Dit staat bekend als Fulfillment by Merchant (FBM). Dit is vergelijkbaar met het verkopen op platforms zoals Ebay.

De tweede optie is om Amazon het grootste deel van het werk te laten doen. Dit wordt aangeduid als Fulfillment by Amazon (FBA). Deze methode is sinds kort beschikbaar in Nederland. Hierbij stuurt u uw producten naar een Amazon-fulfilmentcentrum en plaatst deze online. Vervolgens voert Amazon de rest van het proces uit: het opslaan, verpakken en verzenden van producten. Daarnaast verzorgt Amazon de klantenervice in de taal van de klant. Zoals Amazon het zelf zegt: “You sell it, we ship it”.

Wat moet u zelf regelen als u gaat verkopen op Amazon?

Ongeacht of u ervoor kiest om de verkopen zelf te verwerken, of gebruik te maken van FBA, zijn er altijd taken die u zelf moet uitvoeren. Om goede verkoopresultaten te behalen, is het van groot belang dat u zich online op de juiste manier presteneert en goed zichtbaar bent. U kunt uw online bereik vergroten door gebruik te maken van Amazon Ads, de advertentieservice van Amazon. Daarnaast is het essentieel om uw administratie goed bij te houden en ervoor te zorgen dat de belastingaangiften correct en tijdig worden ingediend. Als u serieus handelt via Amazon, moet u vaak niet alleen in Nederland aangifte doen, maar ook in andere landen. Als dit van toepassing is, moet u een buitenlands btw-nummer aanvragen.

Wat zijn de kosten voor verkopen op Amazon?

Voor Fulfillment by Amazon (FBA) betaalt u uitsluitend voor de fulfillment-diensten die u daadwerkelijk gebruikt. Amazon rekent geen extra abonnements- of opstartkosten. Om de kosten voor FBA-verkopen op Amazon te berekenen, kunt u gebruik maken van de FBA-calculator. Als uw producten al in de database van Amazon Nederland opgenomen zijn, hoeft u alleen het Amazon-productnummer (ASIN) in te voeren. Als uw product nog niet in de database staat, kunt u een vergelijkbaar product selecteren. Vervolgens voert u de afmetingen en het gewicht van het product in, waarna Amazon de fulfillment-kosten berekent.

Bij zelf verkopen op Amazon betaalt u een commissie per verkocht item, die Amazon de “verwijzingsvergoeding” noemt. De kosten die Amazon in rekening brengt variëren per productcategorie, maar liggen meestal tussen de 7% en 15%.

Direct van start op de grootste markt in de EU?

Ga volledig compliant en voorbereid van start in Duitsland met één van onze pakketten! Meer dan 100 verkopers gingen je voor.

Amazon Roadmap: uw eigen product verkopen in hoofdlijnen

Amazon is een uitermate aantrekkelijk platform om producten op te verkopen, gezien het de mogelijkheid biedt om verkoopdata op te halen en te analyseren. Hierdoor kunt u weloverwogen keuzes maken bij het selecteren van producten of niches met aanzienlijke verkoopkansen. Zogenoemde private label-producten hebben daarbij vaak een grotere winstmarge. Het op de markt brengen van private label-producten vereist echter een aanzienlijke inzet en voorbereiding. Om u op weg te helpen, hebben we een stappenplan ontwikkeld voor het verkopen van private label-producten op Amazon. Kort samengevat zijn dit de stappen:

1. Selecteer het juiste Private Label product.

2. Zoek een fabrikant die dit product kan produceren, bijvoorbeeld in China.

3. Vind een freight forwarder die uw product ophaalt bij de leverancier en zorgt dat het bij u, dan wel bij Amazon, terecht komt.

4. Zorg voor de juiste presentatie op Amazon in de juiste taal (dit is mogelijk in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië). Hierbij moet u denken aan het opstellen van een goede titel, gebruik van relevante zoekwoorden, nauwkeurige productinformatie, toevoegen van hoogwaardige foto’s, ontwerpen van unieke verpakkingen, enzovoort.

5. Regel productbeoordelingen, zet campagnes op en start uw verkoopactiviteiten.

6. Analyseer uw verkoopprestaties en de bijdragende keywords.

7. Schaal op en breid uw activiteiten uit!

Er bestaan verschillende handige tools die helpen bij het verkopen op Amazon. In dit artikel staan de vijf belangrijkste tools om mee te starten.

Amazon Seller Road Map

Compleet stappenplan voor het verkopen via Amazon

Waarschijnlijk heeft bovenstaande informatie al een indruk gegeven van wat u kunt verwachten bij het verkopen op Amazon en welke aspecten belangrijk zijn. In dit gedeelte zullen we dieper ingaan op de voorwaarden voor verkopen op Amazon, waarbij we zowel het verkoopproces, als de administratieve taken behandelen. Dit onderscheid is ook zichtbaar op onderstaande afbeelding. Bovendien vermelden we de geschatte tijdsduur voor elk proces, zodat u bepaalde stappen tijdig kunt starten en niet onnodig lang hoeft te wachten, bijvoorbeeld op de registratie van uw Amazon-account.

verkopen op amazon

Marktonderzoek: Het zoeken van het juiste private label product

Er bestaan tal van producten die u kunt kiezen om te verkopen op Amazon. Echter is niet elk product geschikt.  Sommige producten zijn moeilijk uniek te maken, waardoor ze niet onderscheidend zijn en u moet concurreren op de prijs. Sommige markten zijn al te verzadigd, waardoor het onmogelijk is om voor een acceptabele prijs een product te lanceren. Waar moet u dan wel voor gaan?

Het is verstandig om producten te selecteren op basis van hun keyword potentieel. U wilt immers producten aanbieden, waar mensen actief naar zoeken op Amazon. Hoe vaker een product wordt gezocht, hoe groter de kans dat het een populair product is. Natuurlijk zal dit ook leiden tot grotere concurrentie. In het Handboek voor Sellers gaan we dieper in op het belang van goed productonderzoek en leren we u hoe u dit op de juiste manier kunt uitvoeren. Hiermee zorgt u ervoor dat u de juiste criteria hanteert en niet alleen maar meegaat met trends.

Het vinden van de juiste leverancier

Nadat u het juiste product heeft geselecteerd, gaat u op zoek naar een leverancier die het product kan produceren en aanpassen aan uw specifieke wensen. Dit is één van de belangrijkste stappen voordat u kunt beginnen met verkopen op Amazon.

Het spreekt voor zich dat u streeft naar een product van hoge kwaliteit, dat uniek is en waar winstmarge op zit. Als u een product van lage kwaliteit selecteert, dat zich niet kan onderscheiden in de markt, is er weinig  kans op succes op lange termijn. Wanneer u een product kiest dat te duur is om te produceren, zal uw winstmarge minimaal zijn of zelfs resulteren in verlies. Ook samenwerken met de verkeerde leveranciers is risicovol, omdat dit veel van uw tijd en geld kan kosten.

Voor de meeste verkopers is het gebruikelijk om samen te werken met leveranciers in China. In deze blogpost bespreken we de belangrijkste overwegingen bij het kiezen van de een goede leverancier.

verkopen op amazon

Registratie Amazon Seller Central account

Voordat u aan de slag kunt gaan met verkopen op Amazon Nederland, dient u zich als verkoper te registreren op Amazon. Dit kunt u doen via de registratiepagina van Amazon Seller Central. Zorg ervoor dat u de volgende informatie bij de hand heeft:

  • Emailadres
  • Bedrijfs- en contactgegevens, inclusief KvK-nummer
  • Persoonlijke gegevens, inclusief een kopie van uw paspoort of rijbewijs
  • Mobiel telefoonnummer
  • Een geldige creditcard (automatische incasso van je bankrekening, iDeal, Paypal etc. worden niet geaccepteerd).

Het is aan te raden om het artikel over uitdagingen bij Amazon verificatie goed na te lezen. Hiermee kunt u veelvoorkomende fouten tijdens het registratieproces voorkomen.

Zodra u succesvol geregistreerd bent, kunt u van start gaan met verkopen op Amazon Nederland!

amazon nederland seller central
samples testen

Samples bestellen

Voordat u aanzienlijke bedragen overmaakt aan een leverancier, is het van groot belang dat u de producten gezien heeft en producten van verschillende potentiële leveranciers heeft kunnen vergelijken. Het is essentieel om een product in het echt te hebben gezien en gevoeld, voordat het naar klanten gaat. Via foto’s kan de kwaliteit niet gegarandeerd worden. Om deze reden is het absoluut noodzakelijk om altijd eerst een sample te bestellen voordat u een omvangrijke bestelling plaatst bij een leverancier.

Btw-nummers en btw-aangiften

Na het goedkeuren van de samples, gaat u waarschijnlijk een grote bestelling plaatsten bij een leverancier. Wanneer u gebruik maakt van Amazon FBA, komt deze bestelling terecht in een van de Amazon-fulfilmentcentra. Op dit moment zijn deze fulfilmentcentra alleen in het buitenland gevestigd; in Nederland zijn er nog geen Amazon-fulfilmentcentra. Dit betekent dat uw voorraad zich ook in het buitenland zal bevinden, bijvoorbeeld in Duitsland. Het opslaan van uw voorraad in het buitenland brengt btw-verplichtingen met zich mee. U moet zich bijvoorbeeld registreren voor Duitse btw en btw-aangiften in Duitsland indienen. Hier kunnen wij u bij ondersteunen. Voor meer informatie verwijzen we u graag naar onze dienstenpagina.

Freight forwarders

Na het selecteren van de juiste leverancier is uw eerste private label product bijna gereed! Nu is het tijd voor de volgende stap: het transport van de producten naar uw eigen opslagplaats of het Amazonmagazijn. Sommige leveranciers kunnen ook het transport regelen, maar het is goed om te realiseren dat zij gespecialiseerd zijn in productie, en niet per se in logistiek. Wij raden daarom aan het transport te regelen via een freight forwarder. Een freight forwarder is een persoon of organisatie die ervoor zorgt dat vracht van een fabriek naar een markt, uw huis of een Amazon Fulfillment Center gebracht wordt.

Freight forwarders beschikken in principe over alle kennis rondom het importeren van producten bij de douane, de benodigde documentatie en hoe producten klaar moeten worden gemaakt voor verwerking bij Amazon. In het Handboek voor sellers nemen we u mee in zaken die komen kijken bij het importeren van goederen en delen we belangrijke informatie over freight forwarders.

freight forwarder Amazon
Eerste productfoto Amazon

Zou deze productfoto zorgen voor een hogere conversie…

Amazon Listing optimalisatie

Het is bijna vanzelfsprekend, maar de presentatie van je Amazon-listing bepaalt in feite uw succes op het platform. Een geoptimaliseerde listing is cruciaal en vergelijkbaar met de etalage van een fysieke winkel. Bij het optimaliseren moet u onder andere rekening houden met de volgende zaken:

  • Een pakkende titel
  • De juiste keywords
  • Nauwkeurige productinformatie
  • Aantrekkelijke productfoto’s
Tweede productfoto Amazon

…of zijn mensen eerder geneigd te klikken op een foto die er zo uit ziet?

Omzet en reputatie

Wanneer uw producten zijn geproduceerd, vervoerd naar hun bestemming en uw listing geoptimaliseerd is, kunt u van start gaan met Amazon PPC (Pay Per Click) en de klantenservice. Het is van groot belang om beide aspecten zo goed mogelijk te organiseren. Zowel uw omzet, als uw reputatie zijn voor een groot deel afhankelijk van Amazon PPC en de kwaliteit van de klantenservice.

Amazon Pay Per Click

Amazon Pay Per Click (PPC) is een uitstekende manier om meer producten te verkopen en een hogere ranking te verwerven voor de gekozen keywords. Met PPC kunt u betaalde advertenties aanmaken op Amazon, waardoor uw product hoger rankt en meer opvalt voor potentiële klanten. Vooral in het begin is het van essentieel belang om gebruik te maken van Amazon PPC, omdat een goede ranking anders vrijwel onmogelijk is. Hoewel er op Amazon een organische rankingsmogelijkheid is voor keywords, is dit aanzienlijk uitdagender dan op bijvoorbeeld bol.com.

Op de pagina over Amazon Pay Per Click tonen we onder andere hoe u een effectieve PPC-campagne opzet. Door ervoor te zorgen dat uw PPC-campagne goed is opgebouwd, verhoogt u niet alleen de verkoop van uw producten, maar bereikt u ook een hoge organische ranking! De verkoop van extra producten draagt natuurlijk bij aan een hogere omzet, waardoor u sneller weer nieuwe voorraad kunt inkopen.

Klantenservice

Om onderscheidend te blijven op Amazon, is het essentieel om een uitzonderlijk goede klantenservice te bieden. Dit houdt onder andere in dat u snel en professioneel reageert op vragen, als ook in het leveren van aanvullende informatie rondom het product. Door net dat beetje extra te leveren, kunt u zeker opvallen op Amazon. Het draait allemaal om respect en aandacht voor de klant. Met andere woorden: het bieden van uitstekende klantenservice.

Er zijn een aantal manieren om de klantenservice goed te organiseren. We hebben hierover verschillende artikelen geschreven. Deze artikelen kunt u hier vinden:

klantenservice amazon fba

In ons ebook vindt u nog meer uitgebreide informatie over hoe Amazon PPC werkt en hoe u de klantreis op een zo goed mogelijke manier kunt organiseren.

Met een gigantische voorsprong beginnen én groeien op Amazon is eindelijk mogelijk met het Amazon Handboek voor Sellers voor startende ondernemers.

Met dit e-book willen we ervoor zorgen dat u alles weet over hoe u moet verkopen op Amazon en waar u rekening mee moet houden.

We helpen u met concrete tips, vuistregels en stap-voor-stap handleidingen door Seller Central.

Alles om ervoor te zorgen dat u succes heeft op Amazon!

het amazon handboek voor sellers

Wij helpen u succesvol te verkopen op Amazon!

We kunnen ons goed voorstellen dat u na het lezen van bovenstaande informatie enthousiast bent geworden om aan de slag te gaan. Mocht u daar hulp of advies bij nodig hebben, dan zijn wij er voor u. Ons doel is een bron van informatie zijn om u te helpen succesvol te verkopen op Amazon Nederland en Amazon Europe. Daarnaast hebben we een platform waar u met andere Amazon ondernemers kunt sparren, en leveren wij verschillende diensten om u als Amazon verkoper te ondersteunen en te ontzorgen.

jochem en joran amazonsellers

Altijd bereikbaar

Mail ons en krijg binnen 24 uur reactie op al uw vragen met betrekking tot onze diensten.

isar rietman

We bellen u graag terug om samen vrijblijvend te bekijken wat we voor u kunnen betekenen.

  Plan hier je belafspraak in