EPR-registratie in Oostenrijk: verpakkingswet

  • Registratie bij een duaal systeem (afvalbeheerder)
  • Inclusief aangiften
  • Direct contact met de Oostenrijkse autoriteiten
  • Hulp en advies bij vragen vanuit de afvalbeheerder
Trustpilot

Bekijk onze reviews op Trustpilot

Waarom Amazonsellers?

Aanvraag zo snel mogelijk de deur uit
✅ Eerlijke en transparante prijs
Begeleiding voor, tijdens en na de aanvraag
Jarenlange e-commerce ervaring
✅ Expert in wetgeving over duurzaamheid en recycling

Alles over de Oostenrijkse verpakkingswet

Verkoop je producten aan Oostenrijkse consumenten dan ben je verplicht om te voldoen aan de verpakkingswet in Oostenrijk. Deze wetgeving komt voort vanuit een Europees besluit en is ook wel bekend onder de term Extended Producer Responsibility (EPR). Zonder registratie kun je boetes krijgen of kan je Amazon of Ebay account worden geblokkeerd. Per saldo is het dus verboden om te verkopen in Oostenrijk zonder registratie.

Wanneer moet ik me registeren voor de Oostenrijkse verpakkingswetgeving?

Je moet je registeren in het nationale register voor de verpakkingen in Oostenrijk als je wilt verkopen naar Oostenrijkse klanten via bijvoorbeeld amazon.de (=amazon.at) en je producten verpakt zijn. Denk aan verpakkingsmateriaal van plastic, karton, aluminium etc. Je bent dan verplicht om je te registeren en jaarlijks aangifte te doen over de hoeveelheid verpakkingen die je naar Oostenrijk hebt verstuurd. Breng je minder dan 1500 kg aan verpakkingen op de Oostenrijkse markt? Dan hoef je niet te specificeren om hoeveel gram het ging; je betaalt dan een jaarlijkse fee van €129,50 een Oostenrijkse recyclingmaatschappij. 

Wat is de Oostenrijkse verpakkingswet?

De Oostenrijkse verpakkingswet, ook wel Extended Producer Responsibility, is een milieuwet die ervoor zorgt dat bedrijven betalen over de hoeveelheid consumentenverpakkingen die ze versturen naar klanten in Oostenrijk. Het gaat om: plastic, papier, karton, aluminium, hout en glas. Zodra je producten hiermee verpakt zijn ben je verplicht om dit jaarlijks aan te geven in Oostenrijk, tenzij je minder dan 1500kg per jaar verzendt. Dan volstaat registratie en een jaarlijkse vast bedrag van € 129,50 voor de recycling door een Oostenrijkse afvalbeheerder. Let op: bij FBA gaat het niet om de dozen die Amazon om je producten doet, alleen om de productverpakking. Verzend je zelf dan moet je de verzenddozen wel meerekenen. 

verpakking karton

Ook schoenendozen en chique verpakkingsdoosjes vallen onder de verpakkingswetgeving

plastic verpakking

Plastic verpakkingen om producten komen het meeste voor.

Wat gebeurt er als ik geen VerpackG-registratie heb?

In Oostenrijk is een registratie verplicht: niet registreren kan resulteren in boetes. In 2022 moet Amazon afdwingen bij verkopers om te voldoen aan deze wetgeving. Deze wetgeving is nu nog in de conceptfase (december 2021). 

Triman

Ben ik na mijn registratie klaar om verder te ondernemen?

Bijna wel. Je kunt in ieder geval weer zonder risico op boetes producten naar klanten uit Oostenrijk verzenden. Wat je nog wel moet doen is jaarlijks aangifte over de hoeveelheid verpakkingen die om je producten zaten. Als het gaat om minder dan 1500kg aan verpakkingen, dan hoeft dit overigens niet. Wij kunnen de aangiften voor je doen, maar we hebben wel jaarlijks jouw cijfers nodig. Je moet dus vanaf het moment van registratie bijhouden hoeveel verpakkingen je hebt verstuurd naar Oostenrijk. Wij helpen je om dit behapbaar te maken. 

Hoe kan ik registreren voor de verpakkingswet in Oostenrijk?

Je kunt je registeren bij recyclingbedrijf in Oostenrijk. Wij kunnen dit direct voor je in gang zetten. Bij de afvalbeheerder doen wij vervolgens jaarlijks de aangifte voor je (indien je bedrijf jaarlijks meer dan 1500 kg aan verpakkingen verzendt naar Oostenrijk).

Waarom zou ik de aangiften voor verpakkingen via jullie doen?

Zo goed als alle ondernemers die wij spreken vinden het belangrijk om zich te kunnen focussen op de kern van hun onderneming. Over het algemeen hoort hier het doen van aangiften niet bij. Vaak horen wij dat er veel onduidelijkheid is over wat nodig is bij de aanvraag en kost het zelf uitzoeken hiervan veel meer tijd en geld dan dat het oplevert. Wij sturen je jaarlijks reminders voor de aangifte van je verpakkingsafval, zodat je alleen maar je cijfers naar ons hoeft te sturen en wij de aangifte voor je doen. Stukje gemak dus zodat je er weinig tijd aan hoeft te besteden en met een Nederlandse partij communiceert. Bovendien kunnen wij namens alle aangesloten ondernemers een vuist vormen richting de Oostenrijkse afvalbeheerder zodat we gemakkelijker issues aan het licht kunnen brengen die bij onze klanten spelen. 

amazonsellers jochem en joran

Wat zijn de kosten voor het aanvragen een VerpackG registratie en de jaarlijkse aangiften?

Wij rekenen een tarief vanaf €179,- voor het eerste jaar en een tarief vanaf €139,- voor de daaropvolgende jaren. Dit geldt voor verpakkingsaantallen tot 1500kg. Hierboven geldt een hoger tarief, afhankelijk van het totale gewicht. Bij het overschrijden van deze drempel berekenen wij een gepaste verhoging door. Hogere gewichten vergen complexere aangiften, meer controle en meer advies.

Dit is exclusief abonnementskosten bij een afvalbeheerder. Deze liggen op minimaal € 129,50 per jaar. Boven de 1500 kg per jaar, betaal je ook per kilogram aan verpakkingsmateriaal. Vanaf 1 januari 2023 is het tevens verplicht een geautoriseerd vertegenwoordiger aan te stellen. Dit kost € 45 per jaar en hiervoor is eenmalig notariële bekrachtiging vereist.

Hoe lang duurt het om te registeren voor de verpakkingswet in Oostenrijk?

Het duurt ongeveer 1-2 weken voordat je account is geregistreerd. 

Wat is inbegrepen bij onze service?

✅  We vullen alle formulieren voor je in die nodig zijn voor de aanvraag van een: 

    • Registratie in het Oostenrijkse register
    • Registratie bij een afvalbeheerder
    • Actief controleren of de door jou opgegeven cijfers kloppend zijn, zodat je nooit teveel gaat betalen
    • Jaarlijkse aangifte van de hoeveelheid verpakkingen

✅  Daarnaast ondersteunen we in de beantwoording bij vragen vanuit de Oostenrijkse afvalbeheerders. Zo sta je er niet alleen voor.

Als startende verkoper op Amazon was ik nieuw op het gebied van E-commerce. In eerste instantie leek het belastingtechnische gedeelte een gigantische rompslomp. Toen kwam ik Amazonsellers.nl tegen. Voor mij viel het allemaal op z’n plek door door de expertise van het team die verder reikt dan alleen BTW-kennis en Duitse regelgeving, maar ook over E-commerce in het algemeen. Door de vlotte service en persoonlijk contact is dit zeker een aanrader.

Joe Blokland

Eigenaar, Negosie

Amazonsellers.nl heeft met veel professionaliteit ons geholpen om een Duits BTW-nummer aan te vragen voor onze Amazon business. Het team van Amazonsellers.nl reageert snel en deskundig op vragen vanuit ons bedrijf. Zoek je een bedrijf die je kan helpen met je internationale Amazon ambitites? Dan zit je bij Amazonsellers.nl op het goede adres.

Mike Zwaaitaal

Eigenaar, Ziecro

altijd bereikbaar

Via de mail krijg je binnen 24 uur reactie op al je vragen met betrekking tot onze diensten 
isar rietman

✆ CONTACT OP ELKE MANIER

Laat ons je vrijblijvend terugbellen om samen te bekijken wat we voor jou kunnen betekenen.

  Plan hier je belafspraak in

✆  +31658782807