...

Btw-nummer aanvragen Spanje

  • Spaans btw-identificatienummer
  • NIE-nummer
  • Btw-aangiften
  • Direct contact met de Spaanse belastingdienst
  • Hulp en advies bij vragen vanuit de Spaanse belastingdienst
  • Overzichtelijk dashboard met omzetstromen
Trustpilot

Bekijk onze reviews op Trustpilot

Waarom Amazonsellers?

✅ Aanvraag snel verstuurd
✅ Eerlijke en transparante prijs
Begeleiding voor, tijdens en na de aanvraag
Jarenlange e-commerce ervaring

Alles over het Spaanse btw-nummer

Spanje is niet alleen een groeiende economie, het aantal e-commercegebruikers stijgt ook snel. Volgens de KvK is het aantal Spaanse online klanten sinds 2017 met 29% gestegen tot 24,8 miljoen. Spaanse klanten geven de voorkeur aan winkelen op Spaanse websites, zoals Amazon.es. Dit maakt Spanje een bijzonder interessante markt om zaken te doen. Als u overweegt in Spanje te gaan verkopen, is de kans groot dat u een btw-nummer nodig heeft. Op deze pagina leest u wanneer dit vereist is, hoe de aangiften werken en wat de Spaanse btw inhoudt.

IVA (Impuesto sobre el Valor Añadido) is de Spaanse benaming voor btw of VAT.

In Spanje gelden de volgende btw-tarieven:

  • 4% voor medicijnen, kranten, sommige boeken etc.
  • 10% voor voedingsmiddelen, dranken, water, medische middelen etc.
  • 21% is het standaardtarief voor alle overige producten en diensten.

Wanneer heb ik als ondernemer een Spaans Btw-nummer nodig?

U heeft een btw-nummer in Spanje nodig, wanneer één van de volgende drie situaties van toepassing is:

    1. U overschrijdt de drempel voor lange afstandsverkopen van €10.000,- per jaar bij verkopen aan Spaanse klanten vanuit Nederland (bijvoorbeeld via amazon.es) en maakt geen gebruik van de One-Stop-Shop (OSS).
    2. U maakt gebruik van Amazon FBA (amazon.es) of heeft voorraad bij een andere partij in Spanje liggen.
    3. U maakt gebruik van Pan-european FBA. Dit betekent dat Amazon uw voorraad mag verplaatsen naar het meest gunstige warehouse voor de klant. Hierdoor kan het voorkomen dat u verkoopt aan Franse klanten, maar dat u voorraad in Spanje ligt, bijvoorbeeld in een Amazon-magazijn net over de grens. In dat geval verkoopt u dus vanuit Spanje.

    Lange afstandsdrempels

    Als je vanuit Nederland producten verkoopt en verzendt naar klanten in een ander Europees land, zijn er voor ieder land lange afstandsdrempels vastgesteld. Dit betekent dat je in elk Europees land vanaf een bepaald verkoopbedrag btw moet afdragen over de verkochte producten in dat specifieke land. Voor Spanje geldt bijvoorbeeld dat zodra je €10.000,- aan verkopen per jaar bereikt, je verplicht bent om btw af te dragen aan de Spaanse belastingdienst.

    Amazon FBA

    Als u gebruikmaakt van Amazon FBA, verkoopt u in feite vanuit Spanje. Uw voorraad ligt in Spanje en wordt vanuit daar door Amazon naar de klant verzonden. Om die reden bent u verplicht om in Spanje btw af te dragen. Hier vindt u meer informatie over Amazon FBA en btw.

    Wanneer één van de bovenstaande situaties op u van toepassing is, dient u zichzelf te registreren bij de Spaanse belastingdienst (het Agencia Tributaria).

    Lange afstandsverkopen vanuit Nederland

    amazon fba vat btw spanje spain ES

    Amazon FBA vanuit Spanje naar klanten in Spanje (amazon.es) en mogelijk klanten in andere Europese lidstaten zoals Frankrijk.

    Wat gebeurt er als ik geen Spaans btw-nummer heb?

    Indien u geen Spaans btw-nummer heeft, riskeert u boetes. De Spaanse belastingdienst kan deze boetes met terugwerkende kracht opleggen wanneer u gedurende een langere periode geen aangifte heeft gedaan over uw omzet naar klanten uit Spanje. Daarnaast kan Amazon uw listing in Spanje blokkeren. Het is dus essentieel om tijdig te zorgen voor de juiste btw-registratie in Spanje.

    Ben ik na mijn registratie klaar om verder te ondernemen?

    Nog niet helemaal. Zodra u zich registreert bij de Spaanse belastingdienst, bent u btw-plichtig. De frequentie van de btw-aangifte in Spanje hangt af van uw jaarlijkse omzet. Als u een omzet onder de 6 miljoen heeft, bent u verplicht om per kwartaal btw-aangifte te doen. Als uw omzet 6 miljoen of meer bedraagt, moet u maandelijks aangifte doen. Daarnaast moet er ieder jaar aangifte gedaan worden over het totaal aan afgedragen btw over dat jaar.

    Heb ik een fiscaal vertegenwoordiger nodig in Spanje?

    Ondernemingen die gevestigd zijn in de EU en zich willen registreren in Spanje, zijn niet verplicht om een fiscaal vertegenwoordiger in Spanje aan te stellen. U kunt dus in principe zelf de btw-registratie en belastingaangifte doen in Spanje. Echter, om een btw-nummer te registreren en btw-aangiften te doen, bent u in Spanje verplicht om over een NIE-nummer te beschikken. Dit is vergelijkbaar met het Nederlandse BSN. De aanvraag hiervan kost veel tijd en gaat via Spaanse formulieren. Om die reden kiezen bijna alle ondernemers ervoor om wel een fiscaal vertegenwoordiger aan te stellen in Spanje.

    Wij kunnen u een fiscaal vertegenwoordiger in Spanje bieden, een btw-nummer registreren en uw btw-aangiften doen. Op deze manier bespaart u tijd en hoeft u zich geen zorgen te maken over het invullen van Spaanse formulieren. De fiscaal vertegenwoordiger moet overigens in Spanje worden beëdigd door een notaris. Dit regelen wij voor u.

    Jungle Scout

    Helpen jullie ook met het aanvragen van een los Spaans btw-nummer?

    Omdat je als Nederlander niet direct btw-aangiften kunt doen in Spanje, heeft alleen een Spaans btw-nummer weinig nut. Daarom bieden we geen losse aanvraag voor een Spaans btw-nummer aan.

    Waarom zou ik via jullie de Spaanse btw-registratie en aangiften laten doen?

    Vrijwel alle ondernemers die wij spreken vinden het belangrijk om zich te kunnen richten op de kern van hun onderneming. Het aanvragen van btw-nummers en het doen van btw-aangiften behoren over het algemeen niet tot hun expertise.Vaak ervaren ondernemers veel onduidelijkheid over de vereisten voor de aanvraag en blijkt het zelf uitzoeken ervan tijdrovend en kostbaar. Bovendien is vrijwel alle communicatie met de Spaanse belastingdienst in het Spaans, wat het proces nog complexer maakt.

    Wij staan klaar om u te helpen bij het indienen van de aanvraag bij de Spaanse belastingdienst, ongeacht of u verkoopt via Amazon, of een andere bedrijfssituatie hebt.  Daarnaast fungeren we als contactpersoon voor eventuele vragen, en verzorgen we de btw-aangiften. Op deze manier kunt u zich volledig richten op uw onderneming, terwijl wij alle fiscale zaken in Spanje professioneel en efficiënt afhandelen.

    jochem van heek

    Wat is er nodig voor de aanvraag van een Spaans btw-nummer?

    Voor het aanvragen van een Spaans btw-nummer, heeft u onder andere de volgende documenten en informatie nodig:

      • KvK-uittreksel
      • Btw-nummer uit Nederland
      • Akte van oprichting (BV’s)
      • Standaard persoonlijke- en bedrijfsgegevens, zoals naam, adres, contactinformatie
      • Spaanse notariële akte om de fiscaal vertegenwoordiger te volmachtigen

      Wat zijn de kosten van jullie btw-service in Spanje?

      De volledige belastingservice, inclusief btw-aangiften, kost €85,- per maand.  Daarnaast is er een eenmalige vergoeding van €325,-  voor de registratie van het btw-nummer, inclusief de kosten voor de notaris en aanvraag van het NIE-nummer.

      Hoe lag duurt het om een Spaans btw-nummer aan de vragen?

      Het aanvragen van een btw-nummer in Spanje duurt normaal gesproken ongeveer 2-3 maanden. Echter komt het ook geregeld voor dat proces langer duurt. In dat geval nemen we contact op met de Spaanse belastingdienst om de aanvraag te versnellen en ervoor te zorgen dat alles zo snel en efficiënt mogelijk wordt afgehandeld. Vanwege de COVID-19-pandemie hebben we gemerkt dat het proces van registreren ernstig vertraagd is en dat het proces momenteel vaak langer dan 3 maanden duurt. Het is daarom van groot belang om op tijd te beginnen met het aanvraagproces, zodat u tijdig over een btw-nummer beschikt.

      Als startende verkoper op Amazon was ik nieuw op het gebied van E-commerce. In eerste instantie leek het belastingtechnische gedeelte een gigantische rompslomp. Toen kwam ik Amazonsellers.nl tegen. Voor mij viel het allemaal op z’n plek door door de expertise van het team die verder reikt dan alleen BTW-kennis, maar ook over E-commerce in het algemeen. Door de vlotte service en persoonlijk contact is dit zeker een aanrader.

      Joe Blokland

      Eigenaar, Negosie

      Amazonsellers.nl heeft met veel professionaliteit ons geholpen om een Duits BTW-nummer aan te vragen voor onze Amazon business. Het team van Amazonsellers.nl reageert snel en deskundig op vragen vanuit ons bedrijf. Zoek je een bedrijf die je kan helpen met je internationale Amazon ambities? Dan zit je bij Amazonsellers.nl op het goede adres.
      Mike Zwaaitaal

      Eigenaar, Ziecro

      FAQ

      Veel gestelde vragen en antwoorden

      Spaans btw-nummer

      • image/svg+xmlimage/svg+xml
        Vanaf wanneer heb ik een Spaans btw-nummer nodig?

        Je hebt een Spaans btw-nummer nodig zodra je de lange afstandsverkopen van € 35.000,- per jaar overschrijdt, je gebruik maakt van Amazon FBA of je voorraad hebt liggen bij een andere partij in Spanje. Ook heb je een Spaans btw-nummer nodig als je PAN-European gaat op Amazon. Voorraad voor Franse klanten wordt namelijk vaak in Spanje opgeslagen.

      • image/svg+xmlimage/svg+xml
        Is het verplicht om een fiscaal vertegenwoordiger te hebben in Spanje?

        Nee, dit is niet verplicht. Wel dien je in het bezit te zijn van een NIE-nummer.

      • image/svg+xmlimage/svg+xml
        Wat voor gegevens zijn er allemaal nodig voor de aanvraag van een Spaans btw-nummer?

        Je hebt onder andere het volgende nodig voor de aanvraag van een Spaans btw-nummer:

        • KvK-uittreksel
        • Btw-nummer uit Nederland
        • Akte van oprichting (BV’s)
        • Standaard persoonlijke en bedrijfsgegevens, zoals naam, adres, contactinformatie etc.
        • Spaanse notariële akte om de fiscaal vertegenwoordiger te volmachtigen
      • image/svg+xmlimage/svg+xml
        Wat is de doorlooptijd van de aanvraag voor een Spaans btw-nummer?

        Het duurt normaal gesproken ongeveer 2-3 maanden voordat je het btw-nummer binnen is. In verband met COVID-19 kan dit nog langer duren. Zorg er daarom voor dat je op tijd bent met aanvragen indien je dit btw-nummer nodig hebt.

      Altijd bereikbaar

      Mail ons en krijg binnen 24 uur reactie op al uw vragen met betrekking tot onze diensten.

      isar rietman

      We bellen u graag terug om samen vrijblijvend te bekijken wat we voor u kunnen betekenen.

        Plan hier je belafspraak in