Btw-nummer aanvragen Spanje
- Spaans btw-identificatienummer
- NIE-nummer
- Btw-aangiften
- Direct contact met de Spaanse belastingdienst
- Hulp en advies bij vragen vanuit de Spaanse belastingdienst
- Overzichtelijk dashboard met omzetstromen
Bekijk onze reviews op Trustpilot
Waarom Amazonsellers?
✅ Aanvraag zo snel mogelijk de deur uit
✅ Eerlijke en transparante prijs
✅ Begeleiding voor, tijdens en na de aanvraag
✅ Jarenlange e-commerce ervaring
Alles over het Spaanse btw-nummer
De Spaanse economie groeit nog steeds, maar nog belangrijker: het aantal e-commercegebruikers stijgt hard. Volgens de KvK is sinds 2017 het aantal Spaanse online klanten met 29% gestegen tot 24,8 miljoen klanten. Spanje klanten shoppen met name op Spaanse (.es) websites zoals Amazon.es. Een bijzonder interessante markt dus. Wil je zaken gaan doen in Spanje dan heb je waarschijnlijk een btw-nummer nodig. Op deze pagina lees je wanneer je het nodig hebt, hoe de aangiften werken en wat de Spaanse btw inhoudt.
IVA (Impuesto sobre el Valor Añadido) is de Spaanse benaming voor btw of VAT.
In Spanje gelden de volgende btw-tarieven:
- 4%: medicijnen, kranten, sommige boeken etc.
- 10%: voedingsmiddelen, dranken, water, medische middelen etc.
- 21%: standaardtarief voor alle overige producten en diensten
Wanneer heb ik als ondernemer een Spaans Btw-nummer nodig?
Je hebt een btw-nummer nodig in Spanje als je aan één van de volgende drie zaken voldoet:
1. Je overschrijdt de drempel voor lange afstandsverkopen van € 10.000,- per jaar bij verkopen aan Spaanse klanten vanuit Nederland (bijv. wanneer je zelf producten verzendt via amazon.es) en geen gebruikt maakt van de OSS.
2. Je maakt gebruik van Amazon FBA (amazon.es) of je hebt je voorraad bij een andere partij in Spanje liggen
3. Je maakt gebruik van Pan-european FBA. Dit houdt in dat Amazon je voorraad mag verplaatsen naar het gunstige warehouse voor de klant. Het is dus mogelijk dat je verkoopt aan Franse klanten maar dat je voorraad in Spanje terecht komt. Bijvoorbeeld in een Amazon warehouse dat net voor de grens met Frankrijk ligt. In dat geval verkoop je vanuit Spanje.
Lange afstandsdrempels
Stel je verkoopt en verzend vanuit Nederland je producten naar klanten in een ander land. Voor ieder Europees land zijn lange afstandsdrempels vastgesteld. Dit houdt dat je in ieder Europees land vanaf een bepaald bedrag btw moet gaan betalen over je verkochte producten in dat land. Voor Spanje geldt dat vanaf € 10.000,- verkopen per jaar je btw moet afdragen aan de Spaanse belastingdienst.
Amazon FBA
Als je gebruik maakt van Amazon FBA, verkoop je praktisch vanuit Spanje. Je voorraad ligt in Spanje en wordt vanuit daar door Amazon naar de klant verzonden. Om die reden ben je verplicht om ook in Spanje btw af te dragen. Hier lees je meer over Amazon FBA en btw.
Zodra je aan één van bovenstaande voorwaarden voldoet, dien je jezelf te registreren bij de Spaanse belastingdienst (het Agencia Tributaria).

Lange afstandsverkopen vanuit Nederland

Amazon FBA vanuit Spanje naar klanten in Spanje (amazon.es) en mogelijk klanten in andere Europese lidstaten zoals Frankrijk.
Wat gebeurt er als ik geen Spaans btw-nummer heb?
Als je geen Spaans btw-nummer hebt, loop je kans op boetes. Deze kan de Spaanse belastingdienst met terugwerkende kracht opleggen wanneer je voor langere tijd geen aangifte in Spanje hebt gedaan over je omzet naar klanten uit Spanje. Daarnaast kan Amazon je listing in Spanje blokkeren.

Ben ik na mijn registratie klaar om verder te ondernemen?
Niet helemaal. Zodra je jezelf registreert bij de Spaanse belastingdienst, ben je btw-plichtig. Hoe vaak je de btw-aangifte in Spanje doet? Je bent verplicht om per kwartaal btw-aangifte te doen met een omzet onder de 6 miljoen. Daarboven doe je maandelijks aangifte. Daarnaast moet ieder jaar een aangifte worden gedaan over het totaal aan afgedragen btw over dat jaar.
Heb ik een fiscaal vertegenwoordiger nodig in Spanje?
Ondernemingen die gevestigd zijn in de EU en zich willen registreren in Spanje, zijn niet verplicht om een fiscaal vertegenwoordiger in Spanje aan te stellen. Je kunt dus in principe zelf de btw-registratie en belastingaangifte doen in Spanje. Echter, om een btw-nummer te registeren en btw-aangiften te doen, ben je in Spanje verplicht om over een NIE-nummer te beschikken. Dit is vergelijkbaar met de Nederlandse BSN. De aanvraag hiervan kost veel tijd en gaat via Spaanse formulieren. Om die reden kiezen bijna alle ondernemers ervoor om wel een fiscaal vertegenwoordiger aan te stellen in Spanje.
Wij kunnen je een fiscaal vertegenwoordiger in Spanje bieden, een btw-nummer registeren en je btw-aangiften doen. Op die manier bespaar je tijd en hoef je geen Spaanse formulieren door te werken. De fiscaal vertegenwoordiger moet overigens in Spanje worden beëdigd door een notaris. Wij zorgen hiervoor.

Helpen jullie ook met het aanvragen van een los Spaans btw-nummer?
Omdat je als Nederlander niet zomaar btw-aangiften kunt doen in Spanje, heb je weinig aan alleen een Spaans btw-nummer. We faciliteren dan ook geen losse aanvraag van een Spaans btw-nummer.
Waarom zou ik via jullie de Spaanse btw-registratie en aangiften laten doen?
Zo goed als alle ondernemers die wij spreken vinden het belangrijk om zich te kunnen focussen op de kern van hun onderneming. Over het algemeen hoort hier het aanvragen van btw-nummers en het doen van btw-aangiften niet bij. Vaak horen wij dat er veel onduidelijkheid is over wat nodig is bij de aanvraag en kost het zelf uitzoeken hiervan veel meer tijd en geld dan dat het oplevert. En dan is alle communicatie ook nog in het Spaans.
Wij helpen je om de aanvraag zorgeloos in te dienen bij de Spaanse belastingdienst, of je nu gaat verkopen via Amazon of een andere bedrijfssituatie hebt. Daarnaast dienen we als contactpersoon in het geval van vragen en verzorgen we de btw-aangiften.

Wat is er allemaal nodig voor de aanvraag van een Spaans btw-nummer?
Je hebt onder andere het volgende nodig:
- KvK-uittreksel
- Btw-nummer uit Nederland
- Akte van oprichting (BV’s)
- Standaard persoonlijke en bedrijfsgegevens, zoals naam, adres, contactinformatie etc.
- Spaanse notariële akte om de fiscaal vertegenwoordiger te volmachtigen
WAT ZIJN DE KOSTEN VAN JULLIE BTW-SERVICE IN SPANJE?
De kosten zijn als volgt: de volledige belastingservice (incl. btw-aangiften) kost €85,- p/m en de eenmalige btw-nummer registratie kost € 325,- + kosten notaris en aanvraag NIE-nummer.
HOE LANG DUURT HET OM EEN SPAANS BTW-NUMMER AAN TE VRAGEN?
Het duurt normaal gesproken ongeveer 2-3 maanden voordat je het btw-nummer binnen is. Helaas komt het ook wel voor dat dit langer duurt dan gewenst, in dat geval nemen we contact op met de Spaanse belastingdienst om de aanvraag te versnellen. Vanwege de COVID-19-pandemie hebben we gemerkt dat het proces van registreren ernstig is vertraagd in Spanje. Op dit moment duurt het langer dan 3 maanden. Zorg er dus voor dat je op tijd bent met aanvragen!
Als startende verkoper op Amazon was ik nieuw op het gebied van E-commerce. In eerste instantie leek het belastingtechnische gedeelte een gigantische rompslomp. Toen kwam ik Amazonsellers.nl tegen. Voor mij viel het allemaal op z’n plek door door de expertise van het team die verder reikt dan alleen BTW-kennis, maar ook over E-commerce in het algemeen. Door de vlotte service en persoonlijk contact is dit zeker een aanrader.
FAQ
Veel gestelde vragen en antwoorden
-
Vanaf wanneer heb ik een Spaans btw-nummer nodig?
Je hebt een Spaans btw-nummer nodig zodra je de lange afstandsverkopen van € 35.000,- per jaar overschrijdt, je gebruik maakt van Amazon FBA of je voorraad hebt liggen bij een andere partij in Spanje. Ook heb je een Spaans btw-nummer nodig als je PAN-European gaat op Amazon. Voorraad voor Franse klanten wordt namelijk vaak in Spanje opgeslagen.
-
Is het verplicht om een fiscaal vertegenwoordiger te hebben in Spanje?
Nee, dit is niet verplicht. Wel dien je in het bezit te zijn van een NIE-nummer.
-
Wat voor gegevens zijn er allemaal nodig voor de aanvraag van een Spaans btw-nummer?
Je hebt onder andere het volgende nodig voor de aanvraag van een Spaans btw-nummer:
- KvK-uittreksel
- Btw-nummer uit Nederland
- Akte van oprichting (BV’s)
- Standaard persoonlijke en bedrijfsgegevens, zoals naam, adres, contactinformatie etc.
- Spaanse notariële akte om de fiscaal vertegenwoordiger te volmachtigen
-
Wat is de doorlooptijd van de aanvraag voor een Spaans btw-nummer?
Het duurt normaal gesproken ongeveer 2-3 maanden voordat je het btw-nummer binnen is. In verband met COVID-19 kan dit nog langer duren. Zorg er daarom voor dat je op tijd bent met aanvragen indien je dit btw-nummer nodig hebt.
altijd bereikbaar

✆ CONTACT OP ELKE MANIER
Laat ons je vrijblijvend terugbellen om samen te bekijken wat we voor jou kunnen betekenen.