Verkopen op Amazon Duitsland

Je wilt gaan beginnen met online verkopen op Amazon of bestaande bedrijfsactiviteiten verder uitbreiden op Amazon. Dat verkopen op Amazon voordelen met zich mee brengt spreekt voor zich. Toegang tot gigantisch veel kopers en het uitbesteden van logistiek (Fulfilment by Amazon) zijn slechts enkele voordelen die verkopen op Amazon met zich meebrengt. Dan is er ook nog de vraag op welke marketplace je gaat verkopen. Voor de meeste Nederlandse ondernemers ligt verkopen op Amazon Duitsland voor de hand. Hiervoor is het handig als je enigszins zicht hebt op de cijfers rondom e-commerce in Duitsland en weet wat je kunt verwachten zodra je van start gaat in dit land!

E-commerce in Duitsland: de cijfers

markt

Voor veel Nederlandse ondernemers ligt verkopen op Amazon Duitsland behoorlijk voor de hand. Met meer dan 83 miljoen inwoners is het land bijna vijf keer zo groot dan Nederland. Dat is natuurlijk een interessante afzetmarkt. Daarnaast blijkt uit cijfers The Future Shopper dat in 2020 44% van de aankopen gedaan werd op Amazon. Andere grote spelers zijn onder andere het in Duitsland opgerichte Otto en Zalando. Amazon.de wordt daarnaast ook vaak bezocht door omliggende landen zoals Oostenrijk, Zwitserland, België en natuurlijk Nederland.

 

Aankopen Amazon Duitsland

Vanuit de klant gezien is het logisch om te shoppen via Amazon. Amazon is een online webwinkel waar je alles kunt kopen, zonder dat je het domein hoeft te verlaten. Je kunt op meerdere manieren betalen, kiezen uit verschillende verzendopties en je hebt voldoende mogelijkheden om je aankopen te retouneren. Op die manier zorgt Amazon ervoor dat de klant altijd koning is. Daarnaast wordt Amazon in Duitsland boven Google gebruikt om inspiratie op te doen voor aankopen.

Voor verkopers is verkopen op Amazon dan ook lucratief. Duitsland haar e-commercemarkt is met 14.6% gegroeid in 2020 met een totale omzet van €83.3 miljard (!). Kijkend naar het percentage aankopen dat gedaan wordt op Amazon, biedt dat genoeg perspectief voor aankomende verkopers op Amazon in Duitsland.

Favoriete categorieën 

De meeste klanten in Duitsland shoppen graag in de categorieën games en computers, elektronica en technologie. Mocht je nog geen zicht hebben op welk type product je gaat verkopen, dan zou dit een mogelijkheid kunnen zijn. Meer informatie is ook hier te vinden. 

Amazon Seller Central account registreren, hoe doe je dat?

Voordat je gaat verkopen via Amazon Duitsland, dien je je als verkoper op Amazon aan te melden. Dit kun je doen op de registratiepagina van Amazon Seller Central. Zorg ervoor dat je in ieder geval het volgende bij de hand hebt:

  • Emailadres
  • Bedrijfs- en contactgegevens, waaronder je KvK-nummer
  • Persoonlijke gegevens, waaronder een kopie van je paspoort of rijbewijs
  • Mobiele nummer
  • Een geldige creditcard (automatische incasso van je bankrekening, iDeal, Paypal etc. worden niet geaccepteerd).

Het kan relevant zijn om het artikel over Amazon verificatie drama’s goed na te lezen. Dan zorg je ervoor dat je de meest voorkomende fouten bij het registreren voor kunt zijn.

Zodra je geregisteerd bent, kun je gaan beginnen met verkopen op Amazon Duitsland!

amazon verificatie land kiezen

Producten toevoegen

Bestaande listing

Om te kunnen verkopen op Amazon zul je je producten toe moeten voegen in je Seller Central account. Producten kun je zowel handmatig als in bulk uploaden. Zodra je een product gaat verkopen wat al langer bestaat, bijvoorbeeld bij het doorverkopen van producten, is de kans groot dat je al een lisiting kunt vinden op Amazon. Je hebt dan de mogelijkheid om jouw producten ook te verkopen op de al bestaande listing. Dit heeft als voordeel dat je geen Duitse productteksten hoeft te schrijven en je mee kunt liften op de opgebouwde ranking van het product.

Nieuwe listing

Uiteraard kun je als verkoper op Amazon ook je eigen producten toevoegen om te verkopen. Vaak gaat het hier om private label producten, die niet door andere verkopers verkocht worden, of beschermd zijn met een merkregistratie. Het voordeel hiervan is, is dat je zelf de regie hebt over de productfoto’s, teksten en andere optimalisatie die nodig is om de listing aantrekkelijk te maken.

Als je precies wilt weten hoe je producten moet toevoegen, we hebben hiervoor een korte handleiding geschreven!

 

Naar Duitse teksten vertalen

Net als in Nederland vinden klanten het in Duitsland ook erg belangrijk dat de spelling en grammatica in orde is bij het bekijken van je product listing. Daarnaast is het belangrijk dat je je tekst niet alleen maar volpropt met zoekwoorden (keywords), maar dat het ook een leesbaar geheel is. Dit schept vertrouwen en je kunt je klanten duidelijk maken waarom ze bij jou moeten kopen. Teksten die vol staan met fouten in combinatie met slecht vertaalde zinnen vanuit het Nederlands zijn op het eerste oog wel makkelijker om te verzinnen, maar het wekt wel argwaan. Mocht je daarom geen (vloeiend) Duits spreken, dan is het zeker aan te raden om hier een professionele vertaler voor in te schakelen. Het is misschien een kleine investering vooraf, maar als het je conversiepercentage met slechts 1% verhoogd, verdien je het binnen de korte keren terug.

Er zijn meerdere vertaalbureaus die specifiek in het leven zijn geroepen voor Amazon vertalingen. Eén van de grote spelers op dit gebied is Translated, maar via Fiverr of via de welbekende zoekmachines zijn er ook tal van vertalingsbureaus te vinden om je hierbij te helpen.

amazon listing vertaling duits

E-mail marketing via Amazon Duitsland

Naast het vertalen van je listings, is het ook verstandig na te denken hoe je ervoor kunt zorgen dat je reviews krijgt op diezelfde listings. Een manier om dat te behalen is door het opzetten van een emailcampagne via Amazon. Goed opgezet, is dit een effectieve manier om ervoor te zorgen dat je reviews binnenhaalt. Dit komt de betrouwbaarheid van je product ten goede en zorgt ervoor dat je conversie stijgt. Let er ook hier op dat je mailtjes correct vertaald naar het Duits.

Voor welke fulfilment optie moet je gaan?

Voordat Duitste klanten bestellingen gaan plaatsen, wil je er natuurlijk voor zorgen dat nagedacht hebt over logistiek. Ga je de producten zelf verzenden naar Duitsland (Fulfilled by Merchant)? Of laat je dit over aan Amazon, met het Fulfilment by Amazon (FBA) programma?

Fulfilled by Merchant

Mocht je ervoor kiezen om producten zelf te verzenden naar Duitsland, omdat je bijvoorbeeld al samenwerkt met een logistieke partij, let er dan goed op dat je de afstandsdrempel in de gaten houdt. Zodra de omzet in Duitsland hoger wordt dan €100.000,-, zul je btw moeten afdragen in Duitsland. Wil je weten hoe het precies werkt met afstandsverkopen? Lees dan de pagina btw in Duitsland, waar we uitgebreid ingaan op dit onderwerp.

Fulfilment by Amazon

Voor een groot deel van de verkopers is het zeker interessant om Fulfilment by Amazon (FBA) te overwegen. De gehele logistiek rondom bestellingen kun je dan uitbesteden aan Amazon, over het algemeen tegen een zeer scherp tarief. Jij moet ervoor zorgen dat je producten terecht komen in één van de fulfilment centers van Amazon, vanuit daar neemt Amazon het verder over.

Waar je rekening mee moet houden met FBA, is dat je je voorraad stuurt naar in dit geval Duitsland. Hiermee word je automatisch btw-plichtig in Duitsland, ongeacht de hoogte van je omzet. Hoe dat precies zit kun je lezen op de pagina btw in Duitsland.

European Fulfilment Network

Mocht je uiteindelijk kiezen voor Amazon FBA, dan dien je vervolgens specifiek aan te geven op welke manier Amazon om moet gaan met jouw producten. Dit is met name relevant voor verkopen buiten Duitsland (bijvoorbeeld als iemand uit Frankrijk jouw product koopt op Amazon.de). Eén mogelijkheid is het European Fufilment Network. Je voorraad komt dan te liggen in Duitsland. Bij een verkoop in Frankrijk, wordt jouw product vanuit Duitsland naar Frankrijk verscheept. Het voordeel is dat je je btw nog steeds moet afdragen in Duitsland, het nadeel is dat je te maken krijgt met cross border fees, waardoor verkoopkosten hoger uitvallen dan gewenst. Dit kan zo maar om een paar euro gaan per product. Je kunt de exportfunctie ook uitzetten, we raden zeker aan om dit te doen als je marge te minimaal wordt.

Pan European Fulfilment

Amazon heeft ook het Pan European Fulfilment (PAN) programma. Het voordeel is dat jij enkel je producten hoeft te sturen naar Duitsland en Amazon je producten vervolgens verspreid over andere landen in Europa. Bij verkopen buiten Duitsland, betaal je dan ook geen cross border fees. Uiteraard kan het zijn dat voorraad in andere landen komt te liggen. Dit houdt direct in dat je btw-plichtig wordt in andere landen buiten Duitsland. Vaak houdt dit een behoorlijke administratieve last in en is het af te raden om hier direct mee te beginnen als start-up.

Voor een uitgebreider verwijzen we je graag naar het artikel met een overzicht van de verschillende fulfilment strategieën

Producten exporteren naar Duitsland

Een veel gestelde vraag over producten versturen naar Amazon is of er invoerrechten in Duitsland betaald moeten worden. Mocht je producten versturen vanuit Nederland naar Duitsland hoef je geen invoerrechten te betalen. Dat komt voort uit de afspraak dat er binnen de Europese Unie vrij verkeer van goederen moet zijn. Wel moet je erop letten dat als jij zelf producten verstuurt naar particuliere klanten, je de de juiste btw in rekening brengt (onder het drempelbedrag het juiste Nederlandse btw-tarief, boven het drempelbedrag het juiste Duitse btw-tarief).

Zodra je producten verzendt naar een zakelijke klant, kan het zijn dat je te maken krijgt met intracommunautaire leveringen (ICP). Lees hierover meer op de website van de belastingdienst over het doen van ICP-aangiften.

Mocht je producten direct vanuit buiten de EU versturen naar Duitsland, dan zul je wel invoerrechten moeten betalen. We hebben hier uitgebreid over geschreven in het artikel over importeren.

invoerrechten amazon duitsland

Verpakkingswetgeving

Ondernemers die gaan verkopen in Duitsland, moeten rekening houden met het feit dat er milieuwetgeving is die zich richt op verpakkingen. Dit staat ook wel bekend als de VerpackG. De VerpackG houdt in dat de onderneming die verpakte producten voor de eerste keer op de Duitse markt verkoopt ervoor moet zorgen, dat de verpakkingen op de voorgeschreven wijze worden teruggenomen en gerecycled worden. Echter, voor veel ondernemers is het natuurlijk een onbegonnen werk om bij elke klant waar verkocht is de verpakking terug te halen. Om die reden kun je je registereren in het landelijk register  “Stiftung Zentrale Stelle Verpackungsregister” en bij een afvalbeheerder om dit proces voor je uit handen te nemen. Je betaalt per type en hoeveelheid verpakking een vergoeding om dit goed te regelen. Hoe dat precies in het werk gaat, hebben we uitgebreid beschreven in het artikel over de VerpackG.

Hierbij is het belangrijk om te weten dat je inschrijving zichtbaar is voor iedere ondernemer in Duitsland. Mocht je niet in dit register staan, dan kunnen concurrenten je aangeven bij Amazon, waardoor je account geblokkeerd wordt totdat je dit wel geregeld hebt. En ja, dit komt helaas echt voor.

Een eigen webshop opzetten naast verkopen op Amazon Duitsland

Voor sommige ondernemers kan het interessant zijn om een eigen webshop op te zetten in Duitsland, eventueel naast het verkopen op Amazon. Hoewel het opzetten van een eigen webshop niet het hoofddoel is van Amazonsellers.nl, zijn we toch behoorlijk wat zaken tegengekomen die interessant en relevant zijn om te vermelden.

Registreren van een Duitse domeinnaam

Zodra je zaken wilt gaan doen in Duitsland via een eigen webshop, ontkom je er niet aan om een domein te registreren met landcode .de. Dit heeft puur te maken met het vertrouwen dat je uitstraalt en of producten daadwerkelijk geleverd worden. Als Nederlander ga je eerder naar een domein met .nl, als Duitser ga je eerder naar een domein met .de.

Je domein wordt geregistreerd bij het DENIC (Deutsches Network Information Center). Om je domein te registreren heb je een vestigingsadres in Duitsland nodig of een tekenbevoegd persoon die bekend is bij het DENIC.

 

webshop Duitsland

Webshop wetgeving

Net als in Nederland wordt er in Duitsland veel waarde gehecht aan privacy. Echter, de Duitse wetgeving op het gebied van privacy, colofon (Impressum), copywriting, databescherming en dataopslag is strenger dan in Nederland. Het belangrijkste onderdeel hiervan is misschien wel het Impressum. Het Impressum is wettelijk verplicht voor schriftelijke media, ook voor websites en webshops. Het Impressum geeft aan wie de eigenaar is en auteursrecht heeft. Heb je deze informatie niet, dan zijn er net als bij de VerpackG, bureaus of concurrenten die hier actief naar opzoek gaan en eisen dat je dit (tegen hoge betaling of boetes) alsnog regelt (bron: Kamer van Koophandel). Daarnaast dien je ook een Datenschutzerklärung te hebben, waarin staat hoe je omgaat met persoonsgegevens.

 

Verwerken van betalingen

Het verwerken van betalingen werkt in Duitsland net weer wat anders dan in Nederland. Waar Nederlanders gewend het gewend zijn om met iDeal te betalen, hebben Duitsers de voorkeur voor andere betaalwijzen. Duitsers houden van achteraf betalen via Klarna en betalen via PayPal, een creditcard of SOFORT-banking. Dat laatste is niet meer dan een overboeking en geeft de Duitser vertrouwen in je webshop. Het is in ieder geval belangrijk dat je in je webshop minimaal één gratis betaalmethode hanteert. 

Het integreren van meerdere betaalwijzen op je webshop hoeft tegenwoordig niet ingewikkeld meer te zijn. Met platformen als Stripe en Mollie is dit vaak eenvoudig in te regelen.

Bereit? Viel Glück!

Hopelijk heeft bovenstaand artikel meer inzicht gegeven wat er komt kijken bij verkopen op Amazon Duitsland. Vooraf kan het nogal overweldigend lijken, maar uiteindelijk is verkopen op Amazon goed te doen! Mocht je toch nog vragen hebben over het verkopen op Amazon, voel je dan vrij om je aan te sluiten in de Amazonsellers Community. Een gratis community vol met ervaren sellers. Het antwoord op jouw vraag zit er ook zeker bij!

Met een gigantische voorsprong beginnen én groeien op Amazon is eindelijk mogelijk met het Amazon handboek voor sellers

Met dit e-book willen we ervoor zorgen dat jij weet hoe je moet verkopen op Amazon en waar je rekening mee moet houden.

We helpen je met concrete tips, vuistregels en stap-voor-stap handleidingen door Seller Central.

Alles om ervoor te zorgen dat jij succes hebt op Amazon!

het amazon handboek voor sellers