...

Btw-nummer aanvragen Italië

  • Italiaans btw-identificatienummer
  • Btw-aangiften
  • Direct contact met de Italiaanse belastingdienst
  • Hulp en advies bij vragen vanuit de Italiaanse belastingdienst
  • Overzichtelijk dashboard met omzetstromen
Trustpilot

Bekijk onze reviews op Trustpilot

Waarom Amazonsellers?

✅ Aanvraag snel verstuurd
✅ Eerlijke en transparante prijs
Begeleiding voor, tijdens en na de aanvraag
Jarenlange e-commerce ervaring

Alles over het Italiaanse Btw-nummer

Italië is de derde grootste economie van Europa. Bovendien koopt een bovengemiddeld aantal Italianen online, namelijk 70% van de bevolking, terwijl het Europees gemiddelde op 64% ligt.

In Italië wordt ook veel gebruik gemaakt van de beschikbare marketplaces, waaronder Amazon (38%), eBay (19%), Facebook Marketplace (12%), Alibaba, ePRICE, Zalando en Tmall (samen goed voor 4%). Zie ook Statista voor uitgebreidere informatie.

Dit maakt Italië een bijzonder interessante markt om in te gaan verkopen. Als u zaken wilt doen in Italië, heeft u waarschijnlijk een btw-nummer nodig. Op onze pagina leest u wanneer u dit nodig hebt, hoe de aangiften werken en wat de Italiaanse btw inhoudt.

In Italië wordt btw aangeduid als Partita IVA (IVA = Imposta sul Valore Aggiunto).

De volgende btw-tarieven zijn van toepassing in Italië:

  • 4%: voor medicijnen, kranten, sommige boeken etc.
  • 5%: voor bepaald passasiersvervoer, sommige sociale diensten etc.
  • 10%: voor voedingsmiddelen, dranken, water, medische middelen etc.
  • 22%: het standaardtarief voor alle overige producten en diensten.

Wanneer heb ik als ondernemer een Italiaans btw-nummer nodig?

Om in Italië te verkopen, heeft u een btw-nummer nodig als u aan één van de volgende drie situaties voldoet:

  1. U overschrijdt de drempel voor lange afstandsverkopen van €10.000,- per jaar aan Italiaanse klanten vanuit Nederland (bijvoorbeeld wanneer u zelf producten verzendt via amazon.it) en maakt geen gebruik van de OSS (One Stop Shop-regeling).
  2. U maakt gebruik van Amazon FBA (amazon.it) of heeft voorraad liggen bij een andere partij in Italië.
  3. U maakt gebruik van Pan-european FBA. Dit betekent dat Amazon uw voorraad mag verplaatsen naar het meest gunstige magazijn voor de klant. Hierdoor kan het voorkomen dat u verkoopt aan Franse klanten, maar dat u voorraad in Italië ligt, bijvoorbeeld in een Amazon-magazijn net over de grens met Frankrijk. In dat geval verkoopt u dus vanuit Italië.

    Lange afstandsdrempels

    Als u vanuit Nederland producten verkoopt en verzendt naar klanten in een ander Europees land, zijn er voor ieder land lange afstandsdrempels vastgesteld. Dit betekent dat u in elk Europees land vanaf een bepaald verkoopbedrag btw moet afdragen over de verkochte producten in dat specifieke land. Voor Italië geldt bijvoorbeeld dat zodra u €10.000,- aan verkopen per jaar bereikt, u verplicht bent om btw af te dragen aan de Italiaanse belastingdienst.

    Amazon FBA

    Wanneer u gebruikmaakt van Amazon FBA, verkoopt u in feite vanuit Italië. Dit komt doordat de voorraad zich in Italië bevindt en vanuit daar door Amazon naar de klant wordt verzonden. Als gevolg hiervan bent u verplicht in Italië btw af te dragen. Voor meer informatie over Amazon FBA en de bijbehorende btw-regels kunt u hier verder lezen.

    Wanneer één van de bovenstaande situaties op u van toepassing is, dient u zichzelf te registreren bij de Italiaanse belastingdienst (het Agenzia delle Entrate).

    Lange afstandsverkopen vanuit Nederland

    amazon fba vat btw italie italy IT

    Amazon FBA vanuit Italië naar klanten in Italië (amazon.it) en mogelijk klanten in andere Europese lidstaten zoals Frankrijk.

    Wat gebeurt er wanneer ik geen Italiaans btw-nummer heb?

    Als u geen Italiaans btw-nummer heeft, riskeert u boetes. De Italiaanse belastingdienst kan deze boetes met terugwerkende kracht opleggen als u voor langere tijd geen aangifte heeft gedaan over de omzet naar klanten uit Italië. Bovendien kan Amazon uw listing in Italië blokkeren als u niet voldoet aan de btw-verplichtingen.

     

    Ben ik na mijn registratie klaar om verder te ondernemen?

    Nog niet helemaal. Zodra u zichzelf registreert bij de Italiaanse belastingdienst, bent u btw-plichtig. De btw-aangifte in Italië dient per kwartaal gedaan te worden. 

    Heb ik een fiscaal vertegenwoordiger nodig in Italië?

    Ondernemingen die gevestigd zijn in de EU en zich willen registreren in Italië, zijn niet wettelijk verplicht om een fiscaal vertegenwoordiger in Italië aan te stellen. In principe kunt u zelf de btw-registratie en belastingaangifte in Italië doen. Echter, het is belangrijk om te weten dat het registreren van een btw-nummer en het doen van btw-aangiften vereist dat je vloeiend Italiaans spreekt, wat voor velen een uitdaging kan zijn. Om die reden kiezen bijna alle ondernemers ervoor om toch een fiscaal vertegenwoordiger in Italië aan te stellen, voornamelijk vanwege de communicatie met de Italiaanse belastingdienst.

    Amazonsellers kan u voorzien van een fiscaal vertegenwoordiger in Italië, die u kan helpen bij de aanvraag van een btw-nummer en het doen van de btw-aangiften. Op deze manier bespaart u tijd en hoeft u zich niet bezig te houden met Italiaanse formulieren en administratie. Wij dragen er zorg voor dat uw fiscale zaken in Italië soepel en efficiënt worden afgehandeld.

    Jungle Scout

    Helpen jullie ook met het aanvragen van een los Italiaans btw-nummer?

    Op dit moment bieden wij geen aparte dienst voor het aanvragen van een Italiaans btw-nummer.

    Wat is er nodig voor de aanvraag van een Italiaans btw-nummer?

    Om een btw-nummer in Italië aan te vragen, zijn onder andere de volgende documenten nodig:

      • KvK-uittreksel
      • Btw-nummer uit Nederland
      • Akte van oprichting (voor B.V.’s)
      • Standaard persoonlijke- en bedrijfsgegevens, zoals naam, adres en contactinformatie

      Wat zijn de kosten van jullie btw-service in Italië?

      De kosten voor de volledige belastingservice, inclusief btw-aangiften, bedraagt €85,- per maand. Daarnaast is er een eenmalige vergoeding van €250,- voor de registratie van het btw-nummer.

      Hoe lang duurt het om een Italiaans btw-nummer aan te vragen?

      Het aanvragen van een btw-nummer in Italië duurt normaal gesproken ongeveer 2-3 maanden. Echter komt het ook geregeld voor dat proces langer duurt. In dat geval nemen we contact op met de Italiaanse belastingdienst om de aanvraag te versnellen en ervoor te zorgen dat alles zo snel en efficiënt mogelijk wordt afgehandeld. Vanwege de COVID-19-pandemie hebben we gemerkt dat het proces van registreren ernstig vertraagd is en dat het proces momenteel vaak langer dan 3 maanden duurt. Het is daarom van groot belang om op tijd te beginnen met het aanvraagproces, zodat u tijdig over een btw-nummer beschikt.

      Waarom zou ik mijn Italiaanse btw-registratie en aangiften door Amazonsellers laten doen?

      Vrijwel alle ondernemers die wij spreken vinden het belangrijk om zich te kunnen richten op de kern van hun onderneming. Het aanvragen van btw-nummers en het doen van btw-aangiften behoren over het algemeen niet tot hun expertise. Vaak ervaren zij veel onduidelijkheid over de benodigde stappen en kan het zelf uitzoeken hiervan veel tijd en geld kosten zonder gewenste resultaten. Bovendien is vrijwel alle communicatie met de Italiaanse belastingdienst in het Italiaans, wat het proces nog complexer maakt.

      Wij staan klaar om u te helpen bij het indienen van de aanvraag bij de Italiaanse belastingdienst, ongeacht of u verkoopt via Amazon, of een andere bedrijfssituatie hebt.  Daarnaast fungeren we als contactpersoon voor eventuele vragen, en verzorgen we de btw-aangiften. Op deze manier kunt u zich volledig richten op uw onderneming, terwijl wij alle fiscale zaken in Italië professioneel en efficiënt afhandelen.

      jochem van heek

      Bieden jullie een laagste prijsgarantie?

      Bij ons vind je geen laagste prijsgarantie, maar we streven altijd naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. Dit betekent dat zowel beginnende als grotere ondernemingen kunnen rekenen op een uitstekende service en een correcte afhandeling van de btw-zaken. Onze aanpak levert al snel waarde op voor jouw bedrijf. We denken met u mee hoe de btw-kosten tot een minimum beperkt kunnen worden, iets wat volledig geautomatiseerde systemen vaak niet kunnen realiseren. Door onze persoonlijke betrokkenheid en expertise kunnen we op maat gemaakte oplossingen bieden die passen bij de specifieke behoeften van jouw onderneming.

       

      Wat kan ik van jullie dienstverlening verwachten?

      1. Bij ons kunt u rekenen op persoonlijk contact in het Nederlands. We zijn altijd goed bereikbaar en staan klaar om u te helpen met verkopen in ieder land, zelfs buiten de standaard Amazon-landen.

      2. Onze aanpak beperkt zich niet tot één platform of één land. Als u gebruik maakt van FBA, is de kans groot dat u te maken krijgt met de One-Stop-Shop (OSS). Dit betekent dat afstemming nodig is tussen de partij die de btw-aangiften in Duitsland doet en degene die de OSS-aangifte doet. In de praktijk is het vaak onmogelijk om dit efficiënt te doen als dit niet door één partij wordt gecoördineerd, waardoor u het risico loopt teveel btw af te dragen. Bij ons nemen we de coördinatie onder één dak. Dit betekent dat al je bedrijfsactiviteiten, zowel binnen- als buitenland, goed zijn gewaarborgd. We zorgen ervoor dat alle aangiften nauwkeurig en tijdig worden ingediend, waardoor je in controle bent en kunt vertrouwen op een soepele en foutloze btw-afhandeling voor je onderneming.

      3. Wij geven zowel gevraagd, als ongevraagd advies op basis van de cijfers die we ontvangen. Onze aanpak gaat verder dan alleen het verleden; we denken ook vooruit met de klant. Ons advies omvat verschillende aspecten, zoals omzetbelasting, douane, e-commerce wetgeving, aansluiting op Seller Central en andere relevante belastingen voor de klant. Bij ons zijn de lijntjes kort. U heeft direct contact met de specialist die zich bezighoudt met jouw specifieke situatie. Zo kunnen we snel schakelen en maatwerk leveren om jouw onderneming optimaal te ondersteunen.

      4. Wij voeren proactieve controles uit om te kijken of  u import en leveringen vanuit Nederland naar Amazon warehouses hebt gedaan. Veel ondernemers zijn zich hier niet van bewust. Het niet terugvragen van btw over import kan leiden tot duizenden euro's aan extra kosten. We bieden ook ondersteuning bij het verzamelen van de juiste documenten, zodat het terugvragen van de btw op legitieme wijze kan worden gedaan. Op deze manier helpen we je om mogelijke financiële voordelen te realiseren en zorgen we ervoor dat je btw-zaken correct en efficiënt worden afgehandeld.

      5. In sommige gevallen kunnen gemaakte kosten in het buitenland worden meegenomen in de buitenlandse aangiften, maar dit moet worden beoordeeld door een specialist om de juistheid ervan te waarborgen. Als de aftrek niet correct wordt toegepast, kan dit later worden afgekeurd.

      6. Data die afkomstig is van Amazon kan vaak onjuist zijn, omdat het VAT-transactions report van Amazon niet altijd accuraat is. Wij corrigeren deze fouten om ervoor te zorgen dat het drempelbedrag voor de OSS wordt gemonitord en het gehanteerde btw-tarief correct is. Indien nodig voeren wij handmatige correcties door en dienen vervolgens de juiste aangifte in. Wanneer u deze processen geautomatiseerd laat uitvoeren, is correctie niet mogelijk.

      7. We bieden de mogelijkheid van direct contact en afstemming met uw boekhouder, administratiekantoor of accountant. Dit bespaart u tijd en geld, omdat de communicatie efficiënter verloopt en we samenwerken om uw btw-zaken soepel en nauwkeurig af te handelen.

      Als startende verkoper op Amazon was ik nieuw op het gebied van E-commerce. In eerste instantie leek het belastingtechnische gedeelte een gigantische rompslomp. Toen kwam ik Amazonsellers.nl tegen. Voor mij viel het allemaal op z’n plek door door de expertise van het team die verder reikt dan alleen BTW-kennis, maar ook over E-commerce in het algemeen. Door de vlotte service en persoonlijk contact is dit zeker een aanrader.

      Joe Blokland

      Eigenaar, Negosie

      Amazonsellers.nl heeft met veel professionaliteit ons geholpen om een Duits BTW-nummer aan te vragen voor onze Amazon business. Het team van Amazonsellers.nl reageert snel en deskundig op vragen vanuit ons bedrijf. Zoek je een bedrijf die je kan helpen met je internationale Amazon ambities? Dan zit je bij Amazonsellers.nl op het goede adres.
      Mike Zwaaitaal

      Eigenaar, Ziecro

      FAQ

      Veel gestelde vragen en antwoorden

      Italiaans btw-nummer

      • image/svg+xmlimage/svg+xml
        Vanaf wanneer heb ik een Italiaans btw-nummer nodig?

        Je hebt een Italiaans btw-nummer nodig zodra je de lange afstandsverkopen van € 35.000,- per jaar overschrijdt, je gebruik maakt van Amazon FBA of je voorraad hebt liggen bij een andere partij in Italië. Ook heb je een Italiaans btw-nummer nodig als je PAN-European gaat op Amazon. Voorraad voor Franse klanten wordt dan regelmatig in Italië opgeslagen.

      • image/svg+xmlimage/svg+xml
        Hoe lang duurt het voordat mijn Italiaanse btw-nummer binnen is?

        Het duurt normaal gesproken ongeveer 2-3 maanden voordat je het btw-nummer binnen is. In verband met COVID-19 kan dit helaas langer duren.

      • image/svg+xmlimage/svg+xml
        Wat is er allemaal nodig voor de aanvraag van een Italiaans btw-nummer?

        Je hebt onder andere het volgende nodig voor de aanvraag van een Italiaans btw-nummer:

        • KvK-uittreksel
        • Btw-nummer uit Nederland
        • Akte van oprichting (BV’s)
        • Standaard persoonlijke en bedrijfsgegevens, zoals naam, adres, contactinformatie etc.

      • image/svg+xmlimage/svg+xml
        Heb ik een fiscaal vertegenwoordiger nodig in Italië?

        Nee, dit is niet verplicht. Het is wel noodzakelijk indien je zelf geen vloeiend Italiaans spreekt.

      Altijd bereikbaar

      Mail ons en krijg binnen 24 uur reactie op al uw vragen met betrekking tot onze diensten.

      isar rietman

      We bellen u graag terug om samen vrijblijvend te bekijken wat we voor u kunnen betekenen.

        Plan hier je belafspraak in