Amazon PPC (Pay Per Click) – de basis

Op Amazon komen klanten die een intentie hebben om een aankoop te doen. Deze klanten zijn in de modus om direct te kopen, of zeker binnen enkele dagen. Amazon is dan ook helemaal ingericht en geoptimaliseerd om ervoor te zorgen dat klanten daadwerkelijk aankopen gaan doen. Klanten zoeken op basis van een zoektermen (keywords) naar producten waarvan zij ze nodig hebben. Het algoritme van Amazon heeft vervolgens de leiding en bepaald welke producten getoond worden. Op basis van relevantie en verkoophistorie, worden de producten gerankschikt onder elkaar getoond op de pagina.

Dit brengt ons gelijk tot het volgende lijstje met feiten:

• 70% van de klanten kijken niet verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten
• 35% van de klanten klikken op het eerste product wat weergeven wordt op de zoekpagina
• De eerste drie producten zijn verantwoordelijk voor 64% van het aantal klikken door klanten

Daar wil je natuurlijk tussenstaan met jouw product. Echter, daar kom je niet zo maar. Je zult eerst een behoorlijke verkoophistorie moeten opbouwen wil je daar organisch terecht komen. Gelukkig is er ook een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat je sneller op de eerste pagina terecht komt: Amazon Pay Per Click (hierna te noemen: Amazon PPC). Hier kom je met verkopen op Amazon eigenlijk niet onderuit.

Amazon PPC – de klantreis

Klanten hebben van tevoren vaak wel een idee wat ze willen kopen, maar niet precies helder welk product ze gaan kopen. Klanten kopen voor het eerst in hun leven bijvoorbeeld eiwitpoeder, en hebben geen zicht hebben op de verschillende merken en het aanbod. Op Amazon zien ze jouw product bovenaan staan dankzij Amazon PPC. Aangezien jouw productfoto er top uitziet en je al enkele vijfsterrenreviews verzameld hebt, klikken klanten op jouw listing en kopen ze het product.

Het kan natuurlijk ook zijn dat een klant al een tijd lang chocola koopt van jouw merk. Eigenlijk kopen ze via Amazon altijd dezelfde chocoladereep. Echter, bovenaan zien ze een advertentie van jouw merk, waarbij andere repen aangeboden worden. Uit interesse klikken ze op deze advertentie en ontdekken ze een heel nieuwe wereld aan smaken die hiervoor nog niet bekend was.

amazon ppc

Een andere situatie kan zijn dat een klant een paar schoenen koopt van een merk waarvan ze altijd schoenen kopen. Totdat ze ineens een advertentie zien met jouw schoenenmerk erop. Dit heeft de interesse gewekt en voor de verandering kopen ze jouw merk schoen, om te kijken of dat bevalt.

Hierboven staan enkele situaties beschreven waarbij het mogelijk is dat Amazon PPC bijdraagt aan hogere verkopen. De plekken waar je je producten kunt aanbieden op de pagina’s van Amazon, zijn organisch niet altijd haalbaar; of het duurt erg lang voordat je op een dergelijke positie aangekomen bent. Amazon PPC kan daarom zeker een boost geven!

Typen campagnes

Binnen Amazon heb je de mogelijkheid om drie typen campagnes op te zetten om je producten te promoten, te weten de sponsored products, sponsored brands en spronspored display campagnes. We zullen kort benoemen wat de functie is van elk van deze campagnes.

sponsored products

Sponsored products

  • Geschikt voor het promoten van individuele producten
  • Dit kan op basis van keywords of door het targetten van andere producten (concurrentie)
  • Komt tevoorschijn in de zoekresultaten van de klant of op product detail pagina’s van andere producten
  • Bevat zowel een auto campaign functie, als een manual campaign functie
sponsored brands

Sponsored brands

  • Alleen beschikbaar bij Brand registry op Amazon
  • Geschikt om je merk of een serie producten te promoten
  • Komt tevoorschijn aan de top, halverwege of aan de onderkant van de zoekresultaten van de klant
  • Je hebt invloed op de titel en het weer te geven logo bij je advertentie
  • Klanten kun je omleiden naar je productpagina of naar je brand store op Amazon
Sponsored display

Sponsored display

  • Alleen beschikbaar bij Brand registry op Amazon
  • Geschikt om een je merk of een serie producten te promoten, zowel op als buiten Amazon
  • Komt onder adnere tevoorschijn op de plekken waar ook sponsored display en brand ads te zien zijn
  • Mogelijkheid to retargetten van klanten op Amazon, die je listing bekeken hebben maar nog geen aankoop gedaan hebben

 

Een veiling!

In dit voorbeeld nemen we aan dat jij eiwitpoeder verkoopt. Als een klant zoekt op ‘eiwitpoeder’, dan draait Amazon op de achtergrond een ‘veiling’ die bepaald welke gesponsorde advertentie er weergegeven wordt. Hier worden alleen woorden in meegenomen met een hoge relevantie. Een klant die zoekt op ‘eiwitpoeder’, zal dus niet snel gesponsorde schoenen te zien krijgen.

Echter, iemand die zoekt op ‘eiwitshake’, dan is er een kans dat jouw advertentie wél naar boven komt, omdat er een correlatie bestaat tussen deze twee termen. Hoe groter deze correlatie, hoe groter de kans dat jouw advertentie naar boven komt.

veiling

Cost-per-click (CPC)

Naast relevantie is het ook nog de vraag of je genoeg ‘biedt’ om de veiling te winnen. Hoger bieden dan je concurrent, zorgt ervoor dat jij eerder weergegeven wordt als advertentie, dan dat dit voor je concurrent het geval is. Betaal je ook automatisch de prijs van je bieding? Dat niet. Stel jij biedt € 0,95 voor een klik, maar een concurrent biedt slechts € 0,78 voor een klik, dan zul jij uiteindelijk een fractie meer betalen dan € 0,78 (waarschijnlijk € 0,79). Voor impressies hoef je niet te betalen, het is per slot van rekening Pay Per Click.

Hoe nu verder?

Je hebt nu hoogover een basis gekregen wat Amazon PPC is en hoe je het kunt gebruiken. We gaan nog meer artikelen publiceren waarin we uitgebreid ingaan op het gebruik van Amazon PPC. Mocht je daar (terecht) niet op willen wachten en toch vragen hebben, sluit je dan aan bij de Amazonsellers Community of bekijk andere artikelen in het Kenniscentrum.

Met een gigantische voorsprong beginnen én groeien op Amazon is eindelijk mogelijk met het Amazon handboek voor sellers

Met dit e-book willen we ervoor zorgen dat jij weet hoe je moet verkopen op Amazon en waar je rekening mee moet houden.

We helpen je met concrete tips, vuistregels en stap-voor-stap handleidingen door Seller Central.

Alles om ervoor te zorgen dat jij succes hebt op Amazon!

het amazon handboek voor sellers