Amazon Pay Per Click

Het zal je vast niet onbekend in de oren klinken:

Keyword onderzoek + verkopen = organische ranking

Amazon Pay Per Click (PPC) is een erg goede manier om ervoor te zorgen dat je meer producten verkoopt, én hoger rankt op de door jou gekozen keywords. Als je er voor zorgt dat de PPC campagne goed in elkaar zit, zorg je er zeker voor dat je meer inventaris verkoopt, terwijl je daarnaast ook nog eens organisch rankt! Klinkt goed toch?

Waarom je zou je willen betalen om gevonden te worden?

PPC zorgt ervoor dat je de juiste keywords vindt die helpen te ranken en die ervoor zorgen dat je op die manier organische verkopen kunt creëren. Zonder verkopen rank je niet.

Hoe het ongeveer werkt:

  1. Een klant typt een keyword in op de site van Amazon
  2. Vervolgens klikt de klant op jouw gesponsorde advertentie
  3. De klant koopt vervolgens jouw Private Label Product
  4. Amazon haar algoritme onthoudt dat dit keyword in combinatie met jouw product zorgen voor sales
  5. Hoe meer sales je hebt via dat keyword, hoe hoger je organisch rankt

Wanneer start je met Amazon Pay Per Click?

Zelf zijn wij begonnen met Pay Per Click toen we 3 (uitstekende) reviews hadden. De klant ziet dan bewijs dat het product al eens eerder gekocht is én goed bevallen is. Dit wordt ook wel social-proof genoemd. Klanten zullen dan eerder geneigd zijn te klikken op de advertentie + je conversie zal hoger zijn.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen een campagne te starten zonder dat je reviews hebt, dat is aan jou.

Strategieën

Campagne 1: Ontdekken van nieuwe keywords

  1. Opzetten van je PPC campagne → auto targeting
  2. Stel je maximale budget in per dag (bijvoorbeeld 20 euro per dag), en de kosten die je wilt betalen per klik (bijvoorbeeld 0,75 euro per klik)
  3. Laat hem gewoon 7 dagen draaien, pauzeer vervolgens en draai het rapport uit
  4. Bekijk de keywords die Amazon getarget heeft – Impressions – Clicks – Sales
  5. Zet een nieuwe campagne op, met gebruik van de goede keywords – Sales en Clicks
  6. Zelfde budget, kijk naar de impressions en kijk of je sales nu toenemen, afnemen of gelijk blijven

 

Campagne 2: handmatige campagne

  1. Zet een nieuwe campagne op en voeg hierbij je eigen keywords toe
  2. Stel je maximale budget in per dag (bijvoorbeeld 20 euro per dag), en de kosten die je wilt betalen per klik (bijvoorbeeld 0,75 euro per klik)
  3. Laat hem wederom 7 dagen draaien en bekijk het resultaat
  4. Schrap de keywords die je meer kosten dan dat ze opleveren, behoud de keywords die zorgen voor winst
  5. Verhoog je budget en leidt meer traffic naar jouw product

Tips van ons:

  • Op een gegeven moment hebben wij besloten om ons budget per dag op 200 euro te zetten. Dit in het kader van: als wij 200 euro uitgeven aan pay per click, zullen we gigantisch veel sales hebben. Bij ons heeft het zeker bijgedragen aan meer verkopen
  • We merkten dat 5 eurocent per klik het verschil kon maken om bovenaan pagina 1 te staan, of onderaan pagina 3. Voor Amazon is het natuurlijk aantrekkelijker om verkopers die bereid zijn meer te betalen bovenaan te zetten. Speel hiermee, en ontdek wat voor jouw product een perfecte PPC-prijs is!
  • Als je weet op welke keywords je product rankt, is het zeker de moeite waard hier meer voor te betalen in een manual campaign. Echter, het kan zijn dat een klant zoekt op een gerelateerd keyword, wat niet in jouw manual campaign staat. Het is daarom raadzaam om altijd een autocampaign te draaien naast je manual campaign. Desnoods met een lagere prijs per bid. Dan zorg je ervoor dat ook tevoorschijn komt op keywords waar je zelf niet zo snel aan gedacht hebt!
    • Let wel goed op: zorg ervoor dat je de keywords uit je manual campaign uitgesloten worden bij de autocampaign. Anders betaal je dubbele kosten…

Amazon-PPC-autocampaign-negative-keywords