Amazon verificatie – veel beginnende Amazonsellers die wij spreken lopen tegen moeilijkheden aan met het registratieproces op Amazon. Dit heeft als gevolg dat na de verificatie op Amazon het account direct weer gesuspended wordt… hierdoor moet je nog langer wachten met verkopen.
Het gaat vaak mis omdat Amazon erg strikt is in haar eisen. De documenten worden allemaal verwerkt en goedgekeurd door machines, deze zijn nogal strict in wat je kunt aanleveren. Daarnaast dienen veel sellers de verkeerde gegevens in, waardoor er veel verificaties mislukken. In dit artikel willen we ingaan op het verificatieproces op Amazon, geven we aan wat je nodig hebt en wat niet kan dienen als bewijs. Als je dat precies volgt, moet het goedkomen met je verificatie op Amazon!
Vragen over Amazon?

Amazon verificatie – Het begin…
Het registratieproces begint allemaal met de volgende zin: ‘before we activate your seller account, please help us verify your identity’. Hier moet je het land selecteren waarin je bedrijf gevestigd is. Controleer goed of je het juiste land geselecteerd hebt… je kunt dit achteraf niet meer aanpassen!
Vul de andere gevraagde gegevens verder in. Dan kom je vervolgens uit bij het onderstaande.

Identiteit van de seller
Het begint natuurlijk met een ID kaart of een paspoort, uitgegeven door de overheid:
- De naam die hierop staat, moet volledig overeenkomen met de naam die je opgeeft in Amazon Seller Central
- Scan het document in kleur of maak een duidelijke foto met je mobiel. Het is erg belangrijk dat je geen screenshot maakt of dat het document zwart/wit is.
- Zorg ervoor dat je beide kanten van je ID kaart of paspoort upload.
- Let er dan ook op dat je beide kanten in één document voegt.
- Je ID kaart of paspoort mag niet verlopen zijn.
- Je geboortedatum moet kloppen.
Bovenstaande klinkt misschien als een open deur, maar het is oh zo belangrijk.

- Indien je gebruik maakt van een ID-kaart, moet deze aangeleverd worden in één van de volgende talen: Chinees, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Japans, Portugees of Spaans. Het is daarom aan te raden altijd een paspoort te gebruiken (of je moet geld uitgeven om je ID kaart erkend te laten vertalen. Dat zal al snel niet opwegen tegen de aanvraag van een paspoort).
Documenten
Om onder andere te bewijzen dat je woont of werkt op het adres dat je opgeeft in Seller Central, dien je hiervoor een bewijs te leveren. Het is erg belangrijk dat dit overeenkomt! Dit komt neer op één van de volgende documenten:
- Credit card afschrift
- Bankafschrift
- Veel sellers lopen hier tegen problemen aan. Vaak is het afschrift in het Nederlands of is het adres niet goed zichtbaar. Dit kan opgelost worden met erkende vertaling (mits het adres goed zichtbaar is). Houdt daarnaast rekening met het volgende:
- Het afschrift mag niet ouder zijn dan 180 dagen.
- De naam van de bank of het logo moet duidelijk zichtbaar zijn.
- Je naam en rekeningnummer moeten goed zichtbaar zijn.

Overige documenten waar om gevraagd kan worden
Deze verzoeken komen van het Amazon Seller Performance team. Het gaat dan vaak over aanvullende informatie.
- ‘Utility bill’. Een gas-, water-, elektriciteits- of vaste telefoonrekening. Een rekening van bijvoorbeeld een internet of TV dienst kan niet! Verder zijn de volgende eisen van toepassing:
- De naam op de rekening moet matchen met de naam van de business of naam van jou als seller op het moment van inschrijven. Het moet overeenkomen met het adres wat je opgeeft in Seller Central.
- Bedragen mag je uitblurren, maar de rest moet leesbaar blijven.
- Wederom in kleur en geen screenshot.
- Het document moet makkelijk te lezen zijn en niet ouder dan 90 dagen. Mocht je dat toch doen, wordt je verificatie gewoon geweigerd.
- Het document mag niet beveiligd zijn met een wachtwoord.
- Geen foto van je credit of debitcard.
- Geen document groter dan 10MB in grootte, dit geldt ook voor je paspoort of ID-kaart
- KVK-uittreksel. Mogelijk wordt binnenkort de Nederlandse versie van het uittreksel al geaccepteerd, je zit in ieder geval veilig als je de Engelse vertaling aanlevert.
- Mocht er om aanvullende informatie gevraagd worden terwijl je al actieve listings hebt, dan zul je kopieën moeten toevoegen van facturen, bonnetjes, contracten of andere documenten van je leverancier de afgelopen 90 dagen.
Referenties
De volgende organisaties kunnen mogelijk helpen met vertalen van je documenten:
Overige informatie:
- https://services.amazon.com.sg/resources/siv.html
*de getoonde afbeeldingen uit dit artikel komen uit bovenstaande link
Vragen over de Amazon verificatie?
Hopelijk helpt bovenstaand artikel met de Amazon verificatie. Mocht je een document willen opsturen als bewijs wat hierboven niet genoemd staat, dan is de kans groot dat dit document niet goedgekeurd wordt. Is het jouw wel gelukt een document te gebruiken als bewijs dat hierboven niet staat? Dan horen we dat graag en passen we dat aan in dit artikel. Je helpt er een hoop andere verkopers mee!
Is je account niet goed geregistreerd of twijfel je over de inrichting ervan? Neem dan contact met ons op. We kunnen namens jou in contact treden met Amazon of een Quickscan uitvoeren op je account.
Uiteraard kunnen we met vragen ook helpen in de gemeenschappelijke Community. Er zijn genoeg ondernemers die je voor zijn gegaan!
Met een gigantische voorsprong beginnen én groeien op Amazon is eindelijk mogelijk met het Amazon Handboek voor Sellers voor startende ondernemers.
Met dit e-book willen we ervoor zorgen dat u alles weet over hoe u moet verkopen op Amazon en waar u rekening mee moet houden.
We helpen u met concrete tips, vuistregels en stap-voor-stap handleidingen door Seller Central.
Alles om ervoor te zorgen dat u succes heeft op Amazon!
