Opzoek naar manieren om meer producten te verkopen op Amazon?
Neem vrijblijvend contact met ons op!
Neem contact op
De Amazon Buy Box
Wat is de buy box?
De Buy Box refereert aan grote gele knop op de listing waar klanten de mogelijkheid hebben om producten toe te voegen aan hun winkelwagen. Je komt hiervoor niet standaard in aanmerking.
Desalniettemin is het van cruciaal belang om de Buy Box te winnen, zeker gezien het feit dat meer dan 80% van de verkopen via de Buy Box gerealiseerd worden. Bij aankopen via de mobiele telefoon ligt dit percenage nog hoger. In dit artikel nemen we je daarom ook mee in de verschillende metrics die Amazon hanteert om te bepalen of jij in aanmerking komt voor de Buy Box en hoe je deze kunt winnen.

Listing op Amazon zonder Buy Box

Listing op Amazon met Buy Box
Hoe kom je in aanmerking voor de Buy Box?
Er zijn enkele voorwaarden waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor de Buy Box, te weten:
- Type verkoopaccount: dit moet professioneel zijn.
- De Order Defect Rate, Cancellation Rate, en Late Shipment Rate moeten goed zijn.
- Er moeten een aantal orders geweest zijn (hoeveel precies hangt van de categorie af en het aantal is enkel bekend bij Amazon).
- Producten zijn ‘nieuw’.
OF:
- Door gebruik te maken van Fulfilment by Amazon (FBA).
Overzicht metrics om de Buy Box te winnen
Hieronder hebben we een overzicht opgenomen met metrics die je moet kennen om succesvol kans te maken op de buy box.
Maatstaf | Impact op buy box | Definitie | Beste manier om te winnen | Minimale vereiste | Tijdperiode die van invloed is |
Fulfillment method | Erg hoog | Hoe de verkoper het product verscheept | FBA | FBA/FBM | Actuele situatie |
Landed Price | Hoog | Totale prijs inclusief verzenden | Lager is beter | Actuele situatie | |
Shipping Time | Hoog | Tijd die het kost om het product te verzenden | Maximaal twee dagen | Minder dan 14 dagen | Actuele situatie |
Order Defect Rate | Medium | Negatieve Feedback Rating + A-to-Z Claim rating + Chargeback Rate | 0% | Minder dan 1% | Afgelopen 90 dagen |
Valid Tracking Rate | Medium | Zendingen verzonden inclusief tracking informatie | 100% | Meer dan 95% | Afgelopen 30 dagen |
Late Shipment Rate | Medium | Aantal orders dat verzonden is de verwachte verzenddatum | 0% | Minder dan 4% | 30 dagen |
On-Time Delivery | Medium | Aantal orders dat optijd is geleverd | 100% | Meer dan 97% | Afgelopen 30 dagen |
Feedback Score | Medium | Totaal aantal Seller Feedback dat ontvangen is | Hoe hoger hoe beter, meest recente telt zwaarder mee | Gehele levensduur | |
Customer Response time | Medium | Hoe lang het duurt voordat de verkoper reageert op vragen van de klant | Binnen 12 uur | In minder dan 24 uur | Afgelopen 90 dagen |
Feedback Count | Medium | Het aantal klanten dat feedback achtergelaten heeft | Hoger is beter | Constant | |
Inventory Depth | Low | Hoe vaak je out-of-stock gaat | Lager is beter | Afgelopen 90 dagen | |
Cancellation Rate | Low | Hoe vaak je een order moet annuleren | Minder dan 2.5% | Afgelopen 30 dagen | |
Refund Rate | Low | Hoe vaak klanten vragen om een refund | Lager is beter | Afgelopen 30 dagen |
Waarom is het zo belangrijk om de Buy Box te winnen?
- Een groot deel van de verkopen (tot wel 80%) gaat via de verkoper met de Buy Box
- De verkoper met de Buy Box heeft de mogelijkheid tot adverteren. Zonder Buy Box worden advertenties niet vertoond.

Wat zijn alternatieven om te verkopen op Amazon zonder Buy Box?
Gelukkig zijn er ook alternatieven om te kunnen verkopen op Amazon zonder dat je de Buy Box hebt.
‘Andere verkopers’ op Amazon
Eén daarvan is dat je niet direct de Buy Box hebt, maar wel terecht komt op de afbeelding als ‘Other Seller’. Het zal klanten dan eerder opvallen dat er meer aanbieders zijn voor het product. Dit is ook te zien in de afbeelding die hiernaast afgebeeld staat.
Offer Listing Page
De andere manier is natuurlijk dat klanten bewust klikken op andere aanbiedingen bekijken. Mocht jij dan interessant zijn voor de klant, kan de aankoop bij jou gedaan worden.

Zoek je manier om zelf de Buy Box te winnen?
Neem dan vrijblijvend contact met je op. Wij denken graag met je mee over een strategie die ervoor kan zorgen dat je meedingt om de Buy Box.
altijd bereikbaar

✆ CONTACT OP ELKE MANIER
Laat ons je vrijblijvend terugbellen om samen te bekijken wat we voor jou kunnen betekenen.
Neem contact op met Isar
Met een gigantische voorsprong beginnen én groeien op Amazon is eindelijk mogelijk met het Amazon Handboek voor Sellers voor startende ondernemers.
Met dit e-book willen we ervoor zorgen dat jij weet hoe je moet verkopen op Amazon en waar je rekening mee moet houden.
We helpen je met concrete tips, vuistregels en stap-voor-stap handleidingen door Seller Central.
Alles om ervoor te zorgen dat jij succes hebt op Amazon.
