Opzoek naar manieren om meer producten te verkopen op Amazon?

Neem vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op

De Amazon Buy Box

De Buy Box (koopblok) op Amazon is cruciaal om te hebben om goed te kunnen verkopen op Amazon. De Buy Box krijg je niet zomaar, zelfs niet als de listing zelf aangemaakt hebt of de enige verkoper bent op een listing. Daarnaast kan het niet hebben van de Buy Box voor problemen zorgen als je succesvol wilt zijn op Amazon.

Wat is de buy box?

De Buy Box refereert aan grote gele knop op de listing waar klanten de mogelijkheid hebben om producten toe te voegen aan hun winkelwagen. Je komt hiervoor niet standaard in aanmerking.

Desalniettemin is het van cruciaal belang om de Buy Box te winnen, zeker gezien het feit dat meer dan 80% van de verkopen via de Buy Box gerealiseerd worden. Bij aankopen via de mobiele telefoon ligt dit percenage nog hoger. In dit artikel nemen we je daarom ook mee in de verschillende metrics die Amazon hanteert om te bepalen of jij in aanmerking komt voor de Buy Box en hoe je deze kunt winnen.

Amazon Listing zonder buy box

Listing op Amazon zonder Buy Box

Amazon listing met buy box

Listing op Amazon met Buy Box

Hoe kom je in aanmerking voor de Buy Box?

Er zijn enkele voorwaarden waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor de Buy Box, te weten:

  • Type verkoopaccount: dit moet professioneel zijn.
  • De Order Defect RateCancellation Rate, en Late Shipment Rate moeten goed zijn.
  • Er moeten een aantal orders geweest zijn (hoeveel precies hangt van de categorie af en het aantal is enkel bekend bij Amazon).
  • Producten zijn ‘nieuw’.

OF:

Overzicht metrics om de Buy Box te winnen

Hieronder hebben we een overzicht opgenomen met metrics die je moet kennen om succesvol kans te maken op de buy box.

Maatstaf Impact op buy box Definitie Beste manier om te winnen Minimale vereiste Tijdperiode die van invloed is
Fulfillment method Erg hoog Hoe de verkoper het product verscheept FBA or Seller-Fulfilled Prime FBA/FBM Actuele situatie
Landed Price Hoog Totale prijs inclusief verzenden Lager is beter Actuele situatie
Shipping Time Hoog Tijd die het kost om het product te verzenden Maximaal twee dagen Minder dan 14 dagen Actuele situatie
Order Defect Rate Medium Negatieve Feedback Rating + A-to-Z Claim rating + Chargeback Rate 0% Minder dan 1% Afgelopen 90 dagen
Valid Tracking Rate Medium Zendingen verzonden inclusief tracking informatie 100% Meer dan 95% Afgelopen 30 dagen
Late Shipment Rate Medium Aantal orders dat verzonden is de verwachte verzenddatum 0% Minder dan 4% 30 dagen
On-Time Delivery Medium Aantal orders dat optijd is geleverd 100% Meer dan 97% Afgelopen 30 dagen
Feedback Score Medium Totaal aantal Seller Feedback dat ontvangen is Hoe hoger hoe beter, meest recente telt zwaarder mee Gehele levensduur
Customer Response time Medium Hoe lang het duurt voordat de verkoper reageert op vragen van de klant Binnen 12 uur In minder dan 24 uur Afgelopen 90 dagen
Feedback Count Medium Het aantal klanten dat feedback achtergelaten heeft Hoger is beter Constant
Inventory Depth Low Hoe vaak je out-of-stock gaat Lager is beter Afgelopen 90 dagen
Cancellation Rate Low Hoe vaak je een order moet annuleren Minder dan 2.5% Afgelopen 30 dagen
Refund Rate Low Hoe vaak klanten vragen om een refund Lager is beter Afgelopen 30 dagen

Waarom is het zo belangrijk om de Buy Box te winnen?

  • Een groot deel van de verkopen (tot wel 80%) gaat via de verkoper met de Buy Box
  • De verkoper met de Buy Box heeft de mogelijkheid tot adverteren. Zonder Buy Box worden advertenties niet vertoond.
buy box - andere verkopers

Wat zijn alternatieven om te verkopen op Amazon zonder Buy Box?

Gelukkig zijn er ook alternatieven om te kunnen verkopen op Amazon zonder dat je de Buy Box hebt.

‘Andere verkopers’ op Amazon

Eén daarvan is dat je niet direct de Buy Box hebt, maar wel terecht komt op de afbeelding als ‘Other Seller’. Het zal klanten dan eerder opvallen dat er meer aanbieders zijn voor het product. Dit is ook te zien in de afbeelding die hiernaast afgebeeld staat.

Offer Listing Page

De andere manier is natuurlijk dat klanten bewust klikken op andere aanbiedingen bekijken. Mocht jij dan interessant zijn voor de klant, kan de aankoop bij jou gedaan worden.

Andere aanbieders op Amazon

Zoek je manier om zelf de Buy Box te winnen?

Neem dan vrijblijvend contact met je op. Wij denken graag met je mee over een strategie die ervoor kan zorgen dat je meedingt om de Buy Box.

altijd bereikbaar

Via de mail krijg je binnen 24 uur reactie op al je vragen met betrekking tot onze diensten 

✆ CONTACT OP ELKE MANIER

Laat ons je vrijblijvend terugbellen / mailen / appen / Slacken om samen te bekijken wat we voor jou kunnen betekenen.

  Plan hier je belafspraak in

✆  +31 6 58782807

 

Neem contact met ons op

Wil je op de hoogte worden gehouden over e-commerce ontwikkelingen via onze nieuwsbrief?*

Met een gigantische voorsprong beginnen én groeien op Amazon is eindelijk mogelijk met het Amazon handboek voor sellers

Met dit e-book willen we ervoor zorgen dat jij weet hoe je moet verkopen op Amazon en waar je rekening mee moet houden.

We helpen je met concrete tips, vuistregels en stap-voor-stap handleidingen door Seller Central.

Alles om ervoor te zorgen dat jij succes hebt op Amazon!

handboek voor amazonsellers