Feedbackwhiz – Mocht je een frequent lezer zijn van onze blogs, zul je merken dat dit de derde keer is dat we schrijven over software die mails kan sturen vanuit Amazon. Dit komt voornamelijk doordat we onze Amazon optimalisatie continue verbeteren en bepaalde software daar niet in mee kan gaan…wink

Om je alvast wat redenen te geven waarom we FeedbackWhiz zijn gaan gebruiken:

  • Het is zeer betaalbaar, zelfs als je een grote jongen bent op Amazon.
  • Geweldige functies, toepassen van filters en mogelijkheden om klanten te ‘blacklisten’.
  • Ze bieden gesplitste testfuncties (A/B testing).
  • De mails komen vaak aan bij de klanten (niet in de spamfolder).
  • Regelmatige software updates, waardoor ze ook up-to-date blijven met Amazon haar (veranderende) beleid.

Uiteraard gaan we alles verder toelichten in dit artikel.

E-mails versturen naar klanten die een bestelling gedaan hebben – van levensbelang

  • Hoewel Amazon het mogelijk heeft gemaakt dat klanten zich uit kunnen schrijven van mails die komen van verkopers zoals wij, kunnen we er nog steeds voor zorgen dat we een 30%+ openingsrate hebben van onze mailtjes (zonder ‘clickbait’ titels).
  • Het opzetten van een geautomatiseerd e-mailsysteem is iets waar iedereen op moet focussen zodra je je eerste verkoop op Amazon doet.
  • Het is uiterst waardevol voor het krijgen van reviews, evenals het verhogen van de Customer Lifetime Value.
  • Je zou het kunnen zien als een vorm van klantenservice en als een marketingskanaal.
  • Klanten die positief op je mails reageren, kun je voorzien van sterke, persoonlijke klantondersteuning. Dit kan resulteren in een nieuwe aankoop of mond-op-mond-reclame naar vrienden of familie.

Hogere openingsrates zijn niet altijd beter… 

We kunnen mensen e-mails laten openen door middel van trucs die klanten irriteren.

  • Voorbeeld: „Onderwerp: Oh nee, er is een probleem!”

Zou een hoge openingsrate krijgen, maar geeft wel een slecht resultaat. Extreem hoge openingsrates van meer dan 50% worden meestal alleen bereikt bij het verzenden van e-mails naar bepaalde klanten op basis van acties die zij hebben ondernomen. 

  •  Voorbeeld: E-mails die worden verzonden naar mensen die altijd al feedback geven, worden eerder geopend. Ze hebben al e-mails geopend in het verleden. Dit is een selectie-vooroordeel.

Met het sturen van e-mails proberen wij altjd de volgende e-mailstrategie na te streven:

Laat een klant het gevoel geven het lezen van uw e-mail was een productief gebruik van hun tijd.

 

Voor we verder gaan, nog even kort wat snelle opmerkingen over Seller feedback versus Reviews…

 De basisprincipes… Seller feedback vs. reviews

Seller feedback heeft betrekking op de uitvoering van de bestelling en de ervaring van de koper met de verkoper, terwijl beoordelingen betrekking hebben op het product.

  • Reviews zijn uiteraard veel belangrijker, omdat reviews invloed hebben op de aankoopbeslissingen, ‘click-through-ratio’, en als gevolg daarvan… invloed op organische ranken. Reviews hebben niet direct invloed op ranken, maar het gedrag van de klant als gevolg van het zien van reviews, zal eerder leiden tot een aankoop, wat weer gevolgen heeft voor het ranken.
  • Seller feedback heeft geen directe impact op uw vermogen om meer te verkopen, tenzij de feedbackscore zo laag is dat je account wordt geblokkeerd.
  • Seller feedback kan nog steeds waardevol zijn voor het identificeren van klanten die waarschijnlijk laat positieve reviews achterlaten. Klanten die positieve feedback achterlaten zijn meer waarschijnlijk positieve reviews te verlaten. 

Opbouw van een e-mailsequence 

Hieronder zullen we een voorbeeld delen hoe wij onze e-mails opzetten via Feedbackwhiz.

  • E-mail 1: 

Bevestiging direct bij bestelling. Dit is de mail die DAADWERKELIJK waarde toe zal voegen en de klant alvast een idee geeft wie je bent.

  • E-mail 2:

Mail die je stuurt op ede eerste dag na de aflevering van het product. Dit kan ervoor zorgen dat je betrokken wordt, een gesprek weet voort te zetten en kan worden gebruikt om „positieve mensen” te identificeren (gaan ze vijf sterren achterlaten?) en het krijgen meer reviews.

  • E-mail 3: 

Afhankelijk van hoe lang het duurt om het product te gebruiken en positieve resultaten te zien. 10-14 dagen is wat we over het algemeen aanbevelen. Hierin vraag je om een review en geef je indien klanten contact met je opnemen, een kortingscode o.i.d.

Andere mails die je kunt instellen (en wat Feedbackwhiz uniek maakt):

  • E-mail 4:

 Bedankmail naar mensen die onmiddellijk positieve seller feedback geven.

  • E-mail 5:

 Verzonden naar mensen die een retourzending doen. Wellicht kun je ze nog helpen, of er in ieder geval voor zorgen dat er geen slechte review komt!

  • E-mail 6:

 Verzonden naar mensen die voor een tweede keer bij jou een aankoop doen. Dit zijn de klanten die je wilt hebben!laughing

Binnenkort uitgelicht:

Tot zover het eerste deel voor nu! Binnenkort zullen we meer toelichten hoe wij onze mailtjes vormgeven en waar je rekening mee moet houden. Mocht je alvast geïnteresseerd zijn in Feedbackwhiz, kijken dan vooral op hun website. Mocht je via onze link Feedbackwhiz daadwerkelijk aanschaffen, zullen wij daar een kleine commissie over krijgen. Dit kost jou niets extra’s!