Dit artikel is ontstaan uit een combinatie van onze drang naar efficiëntie en duurzaamheid. Ja, duurzaamheid, je leest het goed. Wat heeft dat te maken heeft met het retourneren van producten via Amazon?!

Verkopen via Amazon FBA betekent niet alleen dat Amazon je producten naar de klant stuurt, maar ook dat Amazon ze verwerkt wanneer de klant het product terugstuurt. Maar wat doe je met ‘defecte’ producten? En zijn ze daadwerkelijk defect?

Een goed retourproces relevanter dan ooit

Uit een nieuwsartikel uitgekomen op 21 juni 2021 blijkt dat er in het Verenigd Koninkrijk per fulfilment center ruim 100.000 (vrijwel) nieuwe artikelen vernietigd worden. Doodzonde, er zijn namelijk nog tal van mogelijkheden om handig om te springen met ‘afgedankte’ producten. We nemen je graag mee in de mogelijkheden die wij zien naast vernietiging van producten.

amazon retour

Klanten sturen producten retour
Als voorbeeld neem ik een nekkussen dat we verkopen vanuit Duitsland. Op onderstaande kaart zie je dat we vooral klanten hebben in Duitsland en een paar in Italië en Frankrijk. Een Duitse klant en een Franse klant hadden iets anders verwacht van ons kussen of hebben het idee dat het kapot is. Beide retourneren het product naar Amazon: de rode lijnen. Nu zit Amazon met twee producten waarvan blijkt dat bij eentje is aangegeven dat het kapot is en de ander niet past om de nek van de klant. Het kussen dat niet past gaat gewoon terug naar de voorraad van Amazon maar het andere kussen wordt gelabeld als ‘defect’. Of Amazon nog gecontroleerd of het product daadwerkelijk kapot is weet ik niet, maar zou jij duizenden product per dag controleren? Het is efficiënter om de klant direct te geloven.

Adres in Duitsland
Na een maand zijn vijf van onze kussens ‘defect’ volgens Amazon. Op dit moment kan ik in Amazon’s Seller Central twee keuze’s maken: vernietigen of versturen. Ik wil voor het tweede kiezen maar kom erachter dat Amazon vanuit haar magazijnen alleen verzendt naar adressen in hetzelfde land als het magazijn. Ik woon in Nederland dus ik besluit DHL te bellen of ik het naar hen kan laten sturen zodat zij het naar mij kunnen doorsturen. We willen die producten wel eens zien! DHL geeft aan dat ze dit niet doen en en dat ik het beter naar een vriend of kennis in Duitsland kan sturen en vragen of diegene het naar mij opstuurt. Ik kan me niet voorstellen dat niet meer mensen hier last van hebben en dat hier een oplossing voor is. En zo niet: dan ben ik niet te beroert om in dit gat in de markt te springen.

Verzendservice
Na wat zoekwerk blijkt het helaas/gelukkig al door iemand anders bedacht te zijn om een verzendservice aan te bieden. Bijvoorbeeld Forward2Me. Het duurt even maar de vijf nekkussens komen aan in Nederland. Na een korte check blijkt dat bij één een deel van het beschermde hoesje is beschadigd, het kussen zelf is intact. Productiefout, agressieve postbode of overenthousiaste klant? Je zult het nooit weten. Wat ik wel weet is dat vier van de producten als nieuw verkocht kunnen worden.

De kosten
Bij een product als een nekkussen kan dit natuurlijk helemaal niet uit. Ik kan de vier kussens nooit voor een prijs verkopen waardoor de verzendkosten van Forward2Me eruit gehaald worden. Bovendien moet ik die vier kussens handmatig verkopen. Het hele idee van Amazon FBA was dat dit werd uitbesteed naar Amazon. Kortom: het kost te veel tijd en geld om defecte producten naar Nederland te zenden en door te verkopen. Dit is natuurlijk een ander verhaal als je dure producten verkoopt… Maak de rekensom dus eerst voordat je besluit je defecte producten naar Nederland te laten verzenden.

Vernietigen?
Het alternatief is dus vernietigen. Dit gaat echter te sterk in tegen onze liefde voor topproducten en onze visie op duurzaamheid. Wat doe je bij een dilemma als dit? Ervoor zorgen dat het geen dilemma meer is: we bedachten een derde optie.

Doneren
Na verschillende stichtingen gebeld te hebben kunnen we met trots vertellen dat we onze producten doneren aan donateurswinkels van de British Heart Foundation die onze producten doorverkopen aan hun klanten. De winst gaat naar het goede doel. Op deze manier maken wij geen verlies door de producten naar Nederland te versturen, hoeven de producten niet zonder reden vernietigd te worden en heeft iemand anders alsnog iets aan onze mooie producten. Maak deze afweging voor jezelf: maak je nog winst door je producten naar Nederland te verzenden of is het goedkoper om er een hartstichting mee helpen?

Let op: bel of mail de stichting eerst om te vragen of ze je producten kwijt kunnen in hun winkels.

Met een gigantische voorsprong beginnen én groeien op Amazon is eindelijk mogelijk met het Amazon Handboek voor Sellers voor startende ondernemers.

Met dit e-book willen we ervoor zorgen dat u alles weet over hoe u moet verkopen op Amazon en waar u rekening mee moet houden.

We helpen u met concrete tips, vuistregels en stap-voor-stap handleidingen door Seller Central.

Alles om ervoor te zorgen dat u succes heeft op Amazon!

het amazon handboek voor sellers