Hoewel EPR (Extended Producer Responsibility) vaak gezien wordt als verplichting, merken steeds meer bedrijven dat het ook mogelijkheden met zich meebrengt. Veel bedrijven beschouwen de EPR-regelgeving als kostenpost met bijbehorende administratieve rompslomp. Maar wat als je de EPR niet alleen als vereiste beschouwd, maar juist als bedrijfsmodel?
Hoe pakken slimme bedrijven dit aan?
Sommige bedrijven benutten EPR als kans om hun verpakkingen te herontwerpen, waardoor ze zowel de kosten als de complexiteit van de verpakkingen verminderen. Ook biedt EPR een kans om bepaalde diensten voor hergebruik of terugnameprogramma’s te lanceren. Deze systemen kunnen worden ingezet om producten terug te nemen, de staat ervan te beoordelen, ze te verbeteren of herstellen en vervolgens weer door te verkopen.
Door deze aanpak ontdekken bedrijven dat de overstap naar eenvoudige en beter recyclebare materialen niet alleen helpt om aan de wetgeving te voldoen, maar ook leidt tot minder afval en lagere verzendkosten.
Circulaire relaties
Merken die transparant zijn over duurzaamheidsinspanningen kunnen zich profileren als betrouwbare partners voor andere bedrijven en consumenten die waarde hechten aan duurzaamheid. Dit leidt tot circulaire relaties: langdurig, duurzaam en wederzijds voordelig.
Een positieve en toekomstgerichte visie op EPR kan jouw bedrijf dus een efficiëntere productencyclus én circulaire relaties opleveren.
EPR-stappenplan
⦁ Productgroepen en markten: Denk eerst goed na over welke productgroepen je verkoopt én in welke landen je actief bent. De EPR-regels gelden in alle EU-landen, maar de invulling verschilt per land.
⦁ Verpakkingsregistratie: Deze registratie is altijd verplicht, ongeacht het land waarin je verkoopt.
⦁ Overige EPR-registraties: Afhankelijk van je producten en markten, zijn mogelijk ook andere registraties nodig. Denk aan elektronica (WEEE), batterijen of textiel.
⦁ Rapportageverplichting: Gebruik een geautomatiseerd systeem om gebruikte materiaalsoorten, volumes en verkopen per land bij te houden. Deze zijn nodig om EPR-rapportages in te vullen.
Tot slot: denk na over hoe je EPR kunt inzetten voor circulaire groei van je bedrijf. Zo wordt EPR meer dan alleen het naleven van regelgeving, maar een strategisch middel voor duurzame groei.
Meer weten?
Neem geheel vrijblijvend contact met ons op via ✉ email of bel ✆ +31546 241225
Altijd bereikbaar
Via de mail krijg je binnen 24 uur reactie op al je vragen met betrekking tot onze diensten.
We staan u graag te woord om samen vrijblijvend te bekijken wat we voor u kunnen betekenen.