...

3 tips voor je administratie als je gaat verkopen via Etsy

 Vind je een eigen webshop nog een stap te ver, en ben je van plan om jouw creaties te verkopen via Etsy? Met Etsy kun je in no-time verkopen over de hele wereld. Heel tof natuurlijk als jouw producten straks overal ter wereld terechtgekomen. Maar heb je er al eens bij nagedacht dat dit wel uitdagingen voor de boekhouding met zich meebrengt? In dit artikel geeft Nikkie den Dekker – co-founder van boekhoudoplossing Paperdork – 3 tips waar je op moet letten voordat je gaat verkopen op Etsy.

etsy btw

1. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van buitenlandse btw regels

Wanneer je gaat verkopen op Etsy dan zitten je klanten over de hele wereld. Dat is natuurlijk leuk, maar er komen wel wat specifieke regels voor de administratie bij kijken, zoals buitenlandse btw. Gelukkig helpt Etsy je hiermee goed op weg. Voor digitale producten (denk aan een e-book of printable) zorgt Etsy ervoor dat de btw wordt overgedragen aan de juiste belastinginstantie. Jij hoeft daar zelf dus niets voor te doen. Voor fysieke producten regelt Etsy dit ook voor een aantal grote landen, maar niet voor allemaal. Concreet kan het betekenen dat je belastingplichtig bent in het buitenland. In zo’n geval moet je mogelijk in het buitenland een btw-nummer aanvragen en aangifte doen. Lees je hier dus goed over in. Daarnaast gaat Etsy standaard uit van particuliere afnemers. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat een ondernemer een keer iets bij jou koopt. In dat geval zijn de buitenlandse btw regels weer anders, en moet je ook een factuur maken die aan bepaalde eisen voldoet. In zo’n geval is het handig dat je een boekhoudprogramma hebt die daar automatisch mee om kan gaan. Als je verkoopt aan ondernemers in andere EU-landen dan moet je daarnaast een zogenaamde ICP aangifte doen. Mochten de zaken zelfs zo goed lopen dat je jaarlijks voor meer dan €10.000 verkoopt aan ondernemers in andere EU-landen, dan kun je de aangiftes sinds kort centraal regelen via de Nederlandse Belastingdienst.

2. Houd rekening met een onvolledige Etsy export

Je zou misschien denken dat je de gegevens van Etsy gemakkelijk kunt exporteren en in je administratie kunt zetten. En in theorie is dat ook het geval. Maar helaas zijn de exportgegevens van Etsy in de praktijk vaak onvolledig. Daardoor wordt het lastig om een goede administratie bij te houden en op basis daarvan correcte aangiftes te doen. Werk je veel met kortingscodes? Extra pech, want bij het gebruik van kortingscodes merken we dat gegevens nog vaker ontbreken. Vaak zijn het de creditcardkosten en sales tax die ontbreken. In zo’n geval zul je die helaas handmatig moeten aanvullen, want ze zijn wel van belang voor je boekhouding. Daarnaast kijken veel mensen in de export naar het totaalbedrag. Logisch natuurlijk, maar voor je administratie kun je beter het nettobedrag van je Etsy export overnemen in de administratie. Daar zijn namelijk kosten voor bijvoorbeeld creditcardbetalingen vanaf gehaald, en dit is dus echt het bedrag dat je eraan overhoudt.

3. Zoek een boekhouder met verstand van Etsy en/of buitenlandse verkopen

Verkopen in het buitenland maakt je boekhouding helaas een beetje ingewikkelder dan een standaard uurtje factuurtje ondernemer. Ga hier dus niet alleen maar zelf mee aan de slag, want dan is de kans groot dat je fouten gaat maken en gefrustreerd raakt. Maar wees ook selectief in de boekhouder met wie je gaat samenwerken. Veel traditionele boekhouders zijn weinig bekend met de online mogelijkheden anno 2021, en weten dus niet veel van internationale regeltjes. Zij zullen je dus op dit gebied waarschijnlijk dan niet veel verder kunnen helpen.

Paperdork is een innovatieve totaaloplossing voor boekhouding. Voor een vast bedrag per jaar krijg je toegang tot een online boekhoudapp en een ‘cijferbaas’ die checkt op fouten, alle aangiftes doet en waar je al je vragen aan kunt stellen. Meer weten? Bekijk de website of beantwoord de vraag of jij een boekhouder nodig hebt in de quiz.