Nieuwe Europese btw-wetgeving – OSS (One Stop Shop)

E-commerce en belasting. Het bezorgd menig ondernemer kopzorgen. Vanaf 1 juli 2021 wordt een Europese wetswijziging ingevoerd die als doel heeft om dit eenvoudiger te maken, ook wel bekend onder de OSS (One Stop Shop). Maar wordt het ook eenvoudiger? Er verandert vrij veel dus wij zetten het voor je uiteen. Laten we direct beginnen met de veranderingen, daarna duiken we nog even in de achtergrond.

Om snel te bepalen welke invloed de wetswijziging op je bedrijf heeft, hebben we onderstaande beslisboom gemaakt. Begin hiermee en lees daarna verder. 

Welke wetgeving geldt vanaf 1 juli 2021 voor e-commerce?

Vanaf de zomer van 2021 gaat een groot pakket aan Europese regelgeving in. Je kunt het verdelen in de volgende stromen: 

  1. Alle drempels voor lange afstandsverkopen vervallen; er komt één drempel voor alle landen van € 10.000,-. 
  2. Verkoop je in meerdere Europese landen (vanuit Nederland)? Dan kun je via één aangifte (OSS) voor al deze landen aangifte doen.
  3. Je hebt géén btw-nummer meer nodig in landen waar je over de drempel voor lange afstandsverkopen gaat.
  4. Over alle geïmporteerde producten betaalt de ontvanger btw. Producten uit China van € 22,- of minder zijn dus niet meer btw-vrij te importeren.
  5. Marketplaces zijn verplicht om btw te innen en aan te geven wanneer een product via hen wordt verkocht, maar van buiten de EU direct naar de klant wordt verstuurd. Dit geldt voor zendingen (dus incl. meerdere producten in één doos) tot € 150,-.

Er verandert dus een heleboel! Volg onze beslisboom om te bepalen hoeveel effect het op je bedrijf heeft. 

amazon europa
amazon lange afstandsverkopen op kaart

Wat zijn lange afstandsverkopen en hoe werkt de drempel van € 10.000 in Europa? 

Stel je verkoopt producten vanuit Nederland naar Duitse, Franse en Zweedse klanten. Aan de Duitse klanten verkoop je in totaal voor € 3000 per jaar, de Franse € 5000 en de Zweedse € 2500. Dat betekent dat je lange afstandsverkopen op € 10.500 per jaar uitkomen. Die eerste € 10.000 kun je in Nederland aangeven en daarover reken je 21%. Over die € 500 reken je het btw-tarief geldend in het land van de klant. Dus aan Franse klanten reken je 20% btw, Duitse 19% en Zweedse 25%. Let op: het is verplicht om ook die btw-tarieven te noemen op facturen aan buitenlandse klanten!

Wat is de MOSS en de OSS?

De MOSS is een portaal om btw aangifte te doen over verkopen die over de grens gaan. In Nederland wordt het ook ook wel de Unieregeling genoemd. Ieder EU land biedt de mogelijkheid om te registeren voor de Mini One-Stop-Shop (MOSS). De afkorting is heel lang MOSS geweest, maar steeds meer mensen refereren ernaar als OSS. Het woord mini past namelijk niet echt meer bij de grootte van de One-Stop-Shop die voorheen alleen voor e-diensten gold. Je kunt vanaf 1 juli met de OSS namelijk via het portaal van de Belastingdienst aangifte doen voor alle landen waarin je verkoopt via lange afstandsverkopen boven de drempel van € 10.000 per jaar. Je kunt in de OSS dus geen aangifte doen voor verkopen die je doet via bijvoorbeeld Amazon FBA. Let op: de OSS is niet verplicht. Je kunt nog steeds aangifte doen in de landen waar je verkoopt wanneer je over de drempel van € 10.000 gaat. Via de OSS kun je echter geen btw terugvragen. Wil je btw terugvragen uit andere EU landen, kun je geen gebruik maken de OSS. Het is namelijk niet mogelijk om tegelijk voor een paar landen de OSS te gebruiken en in andere landen los de buitenlandse aangifte te doen.

aangifte doen

Wat is het verschil tussen OSS en IOSS?

De OSS gebruik je dus om je lange afstandsverkopen aan te geven naar andere EU-landen. De IOSS gebruik je om alle import-btw aan te geven van producten met een waarde van minder dan € 150. 

ioss aangifte import btw

Wat is de IOSS of invoerregeling?

De Import One-Stop-Shop (IOSS) is een portaal waar je import-btw kunt afdragen. Stel je importeert producten met een waarde lager dan € 150. Voorheen hoefde je geen import-btw te betalen over producten onder de € 22 omdat dit te veel werk zou opleveren bij de douane. Vanaf 1 juli 2021 moet dit wel. Hoe kost het de douane minder tijd? Door een IOSS-nummer aan te vragen en dat op je geïmporteerde producten te zetten. Vervolgens geef je via de IOSS aan hoeveel je hebt geïmporteerde in het desbreffende land. Zit je klant in Duitsland en heb je daar die Whisky Stones van € 20 heengestuurd? Dan draag je in Duitsland 19% import-btw af. 

Hoe registreer ik voor de Uniregeling (OSS)?

Je kunt via het zakelijke portaal van de Belastingdienst toegang tot de OSS (Unieregeling) aanvragen wanneer je voldoet aan de vereisten: 

  1. Je verkoopt goederen vanuit een EU land aan klanten uit een ander EU land. Dit zijn klanten/customers en geen bedrijven. Tenzij het bedrijf geen btw-aangifte hoeft te doen.
  2. Je zorgt zelf voor de verzending van je producten. 
  3. Je verkoopt geen margegoederen, vervoersmiddelen of montageleveringen.  
amazon pay per click
dropshipping via amazon

Hoe registreer ik voor de invoerregeling (IOSS)? 

Registreren voor de Invoerregeling (IOSS) en een IOSS-nummer aanvragen van via het zakelijke portaal van de Belastingdienst. Je mag het gebruiken mits je voldoet aan de volgende eisen:  

  1. Je levert rechtstreeks goederen van buiten de EU aan de klant, dus geen bedrijf. Tenzij het bedrijf geen btw-aangifte hoeft te doen.
  2. De producten die je gezamenlijk verzendt zijn samen niet meer dan € 150 waard (excl. verzekering en verzendkosten) en je zorgt zelf voor de verzending.
  3. Je verkoopt geen accijnsgoederen. 

Je leest meer hierover op de website van de Belastingdienst.

Achtergrond van de wijzigingen

Al deze btw-wetten worden aangepast om fraude tegen te gaan, eerlijkere concurrentie neer te zetten en aangifte te vergemakkelijken. Met name voor kleinere bedrijven is het gemakkelijker om via één land al hun aangiften te doen. Deze bedrijven moeten nog wel goed hun verkopen per land bijhouden, wat eigenlijk het meeste werk is.

Een grotere impact heeft waarschijnlijk het vervallen van btw-vrij importeren van producten onder de € 22. Dit heeft dropshippers jarenlang een concurrentievoordeel gegeven ten opzichte van verkopers die producten binnen de EU naar hun klant verzonden. 

Wil je meer weten over de MOSS, IOSS of btw-aangifte in Europa? Of wil je het laten uitbesteden aan een ervaren partij? Neem contact met ons op!

FAQ

Veel gestelde vragen en antwoorden

  • image/svg+xmlimage/svg+xml
    Heeft de nieuwe Europese btw-wetgeving impact op de artikel 23-regeling?

    Nee, de artikel 23-regeling blijft hetzelfde vanaf 1 juli 2021. De nieuwe wetgeving staat hier los van.

  • image/svg+xmlimage/svg+xml
    Mag ik ook btw terugvragen via de unieregeling (OSS)?

    Nee, dit kan niet zomaar. Wil je vaker btw terugvragen over kosten gemaakt in een ander EU-land, dan is het gemakkelijker om je in dat land te registreren en daar de aangiften te doen.

  • image/svg+xmlimage/svg+xml
    Ik verkoop dit jaar voor €11.000 aan buitenlandse klanten, maar volgend jaar voor €8.000. Kan ik dan nog steeds de unieregeling gebruiken?

    Het antwoord is: ja. Je kunt de unieregeling (OSS) blijven gebruiken. Sterker nog, het is zelfs aan te raden omdat je ander ieder jaar je facturen moet aanpassen op andere btw-tarieven.

  • image/svg+xmlimage/svg+xml
    Wat moet ik vanaf 1 juli doen?

    Je moet niets. Gebruik maken van de unieregeling (OSS) is vrijwillig. Als je er gebruik van wilt maken, dan kun je vanaf 1 april toegang aanvragen via het portaal van de belastingdienst. Wil je er geen gebruik van maken, dan registreer je btw-nummers in alle Europese landen waar je verkoopt indien je jaarlijkse omzet naar het buitenland boven de € 10.000 gaat. Heb je hier vragen over? Stuur ons een bericht en wij denken met je mee.

  • image/svg+xmlimage/svg+xml
    Kan ik vanaf 1 juli overal mijn buitenlandse btw-nummer opzeggen?

    Dat hangt er vanaf. In andere Europese landen waar je voorraad aanhoudt, zul je een btw-nummer nodig blijven hebben en daar lokaal aangiften moeten doen. Doe je enkel lange afstandsverkopen (vanuit bijv. Nederland)? Dan kun je vanaf 1 juli gebruik gaan maken van de OSS-regeling.

  • image/svg+xmlimage/svg+xml
    Moet ik mijzelf in elk land aanmelden voor een unieregeling (OSS)?

    Gelukkig niet. Het idee van de wetgeving is vereenvoudiging. De unieregeling kun je gebruiken door vanuit het Nederlandse OSS portaal aangiften te doen in landen waar je afstandsverkopen realiseert. Hiervoor hoef je je niet in ieder land apart te registreren voor de OSS.

altijd bereikbaar

Via de mail krijg je binnen 24 uur reactie op al je vragen met betrekking tot onze diensten 

✆ CONTACT OP ELKE MANIER

Laat ons je vrijblijvend terugbellen / mailen / appen / Slacken om samen te bekijken wat we voor jou kunnen betekenen.

✆   +31 6 58782807

 

NEEM CONTACT MET ONS OP

Welke van onze diensten sluiten aan bij je vraag? (meerdere opties mogelijk)

Welke van onze diensten sluiten aan bij je vraag? (meerdere opties mogelijk)

Welke van onze diensten sluiten aan bij je vraag? (meerdere opties mogelijk)

Hoe bent u bij ons terecht gekomen?

Blijf op de hoogte

12 + 10 =