Ben jij klaar voor het transport van jouw Private Label Product?

Eindelijk is het dan zover! Je nieuwe product is gemaakt en staat klaar bij de supplier om vervoerd te worden. Alleen, wie gaat transport regelen en betalen? Zorg jij ervoor dat het opgehaald wordt bij de fabriek? Of zorgt de supplier ervoor dat de producten bij de dichtstbijzijnde haven worden afgeleverd? Met andere woorden, je wilt geen onduidelijkheid over wie het transport regelt en wie welk gedeelte van het transport betaalt. Daarnaast zijn er nog zaken als transportverzekeringen, vergunningen, machtigingen, documenten en risico’s die afstemming vereisen. Om hier internationale transparantie over te creëren zijn de ICC Incoterms in het leven geroepen.

Incoterms?

Incoterms is de afkorting voor ‘International Commercial Terms’, gedefinieerd door de International Chamber of Commerce (Internationale Kamer van Koophandel). De specifieke incoterms die zijn overeengekomen geven een precies beeld wat de operationele verplichtingen en de kosten zijn om goederen van de supplier naar de koper te brengen. Incoterms bepalen ook het punt van overgang van risico tussen koper en supplier met betrekking tot vrachtverlies of schade. Deze termen zijn algemeen, het kan zijn dat ze nader verduidelijkt worden op specifieke situaties.

Een andere functie van incoterms is om instructies te geven aan transportbedrijven, freight forwarders, de douane en andere dienstverleners die mogelijk betrokken zijn bij jouw shipment. Daarnaast geven ze duidelijkheid over financiering richting banken of andere financiële instanties.

“Incoterms bepalen het moment tot wanneer de verkoper het product moet leveren voor een koper. Afhankelijk van de term, is dit tot aan de verkoper zijn of haar deur, levering tot de haven uit het land van de verkoper of levering tot de haven van het land van de koper, of tot de deur van de koper

De 11 Incoterm regels

Op de website van de International Chamber of Commerce staan de 11 Incoterm regels kort beschreven. De drie Incoterms waar je hoogstwaarschijnlijk het meeste mee te maken gaat krijgen in China zijn EXW, FOB en FCA:

  1. EXW (‘Af Fabriek’) – Ex Works houdt in dat de supplier de goederen aflevert bij de ‘deur’ van de fabriek. De supplier is niet verplicht de goederen op te laden op de vrachtwagen. Daarnaast is de supplier niet verantwoordelijk voor de uitklaring. Met de uitklaring wordt vastgesteld of de kapitein/gezagvoerder voldoet aan alle gestelde voorwaarden en douane-verplichtingen. Dit in verband met het vertrek van het schip of vliegtuig en de lading. 
  2. FOB (‘Vrachtvrij aan boord’) – Free on Board houdt in dat de supplier de goederen aan boord van het schip brengt. Afgesproken wordt welke haven en welk schip dit moet zijn. Na de overdracht zijn alle risico’s op schade of verlies voor de koper. Kosten die vervolgens gemaakt worden zijn voor rekening van de koper. Een freight forwarder zou prima in staat moeten zijn je hierbij te ondersteunen, of de afspraken voor jou te maken.
  3. FCA (‘Vrachtvrij tot vervoerder’) – Free Carrier houdt in dat de verkoper de goederen levert aan de vervoerder (bijvoorbeeld de freight forwarder) op een overeengekomen plaats. Aangeraden wordt om dit zo duidelijk mogelijk te beschrijven, aangezien hier sprake is van een risico overdracht van de verkoper naar de koper.

Tot slot…

De meeste Chinese suppliers werken samen met lokale bedrijven om goederen naar de haven te brengen en ze veilig door de doaune te laten exporteren. Over het algemeen kunnen deze lokale bedrijven die efficiënter en beter dan buitenlandse freight forwarders. Indien de supplier aanbiedt te kiezen uit FOB of FCA, is het zeker raadzaam deze incoterms te accepteren. In alle van bovenstaande gevallen, zijn kosten voor transport en doaunekosten in het land van aankomst nog steeds voor eigen rekening.

Hoog over is dit het belangrijkste wat je moet weten. Er zijn, zoals te zien in de afbeelding, ook incoterms waar de supplier meer verantwoordelijkheid heeft. Zorg er in ieder geval voor dat je goed op de hoogte bent van de incoterm die op jouw situatie van toepassing is. Je hebt geen zin in een horrorverhaal als het aankomt op jouw vracht ☺