Het belang van een juiste prijsstrategie

De verkeerde prijsstrategie, neppe reviews of slechte klantenservice gaat ervoor zorgen dat je FBA avontuur sneller voorbij is dan je zou willen. Hoewel voor veel mensen Amazon complex lijkt, het idee is eenvoudig:

Je strategie op Amazon moet doodsimpel zijn, waarin de klant altijd voorop staat

Je doel is dan ook om zoveel mogelijk verkopen te realiseren, er voor te zorgen dat je reviews ‘verified’ zijn en om de beste klantenservice te bieden die je maar kan bedenken. Dit gaat je helpen om je ultieme doel te bereiken:

Jouw product moet in de top drie staan op de eerste pagina, op de voor jouw product relevante keywords

Verder is het zeer belangrijk te onthouden dat je een lange termijn plan hebt op Amazon, dit gaat jou ook helpen. Als jij vanuit jou het werk goed doet, gaat Amazon jouw producten ook aanprijzen op de product details pagina (“Customers who bought this item also bought…“) en versterkt dat jouw business.

Verkopen, verkopen en nog meer verkopen

Optimaliseer je product listing

De basis moet op orde zijn! Voordat je überhaupt denk om mensen naar jouw product te laten zoeken of om marketingskosten te betalen, moet je ervoor zorgen dat de basis op orde is. Op Amazon houdt dit in dat je ervoor moet zorgen dat je product listing in orde is om organisch te kunnen ranken.

Het overgrote deel van de verkopen op Amazon komt van zoekopdrachten en meer dan 70% op de eerste pagina van de zoekresultaten

Prijsstrategie Amazon

Het is dus erg belangrijk veel tijd te besteden om je listing op orde te krijgen. Meer hierover volgt binnenkort!

Selecteer de juiste prijs voor pagina 1 op Amazon en wees op de hoogte van je kosten

Als je de verkeerde prijs kiest, verlies je geld of ga je nooit iets verkopen.

 

 

Indien je je eigen private label product verkoopt, hoef je geen rekening te houden met competitie op dat specifieke product. Jouw product is immers uniek. Het bepalen van de juiste prijs zou dus niet moeilijk moeten zijn.

Over het algemeen zijn er twee zaken waar je rekening mee moet houden voor elk product dat je verkoopt:

  1. Je wilt winstgevend zijn (het vinden van je minimumprijs)
  2. Je wilt je winst zo hoog mogelijk maken (vind de hoogste prijs die mogelijk is)

Ten eerste, je zult al je kosten op een rijtje moeten hebben en welke prijs je zou kunnen vragen inclusief de kosten. Af te wel, bepaal je break-even prijs. Ten tweede, je prijs moet competitief zijn ten opzichte van andere producten met hetzelfde keyword die ranken op pagina 1. Je overprijsde product op pagina 31 gaat nooit gevonden en besteld worden.

Meer dan 70% van de organische verkopen op Amazon gebeuren op pagina 1

 Bereken je bodemprijs, een cruciaal element in je prijsstrategie

Om er voor te zorgen dat je niet met rode cijfers je jaar afsluit, moet je al je kosten van je producten helder hebben. Duidelijk. Neem dan in ieder geval de volgende kosten mee in je berekening:

  • Logistiek
  • Importheffingen
  • Transactiekosten
  • Amazon referral fees
  • Amazon FBA fees
  • Retourzendingen
    • Op alle retourzendingen houdt Amazon 20% van de oorspronkelijke commissie als retour fee
  • Je eigen retour-gerelateerde fees
    • Retourzendingskosten (naar een warenhuis of je eigen pand)
    • Verwijderingskosten indien je je product uit de schappen haalt
    • Afschrijvingskosten per product
  • Overige (variabele) overhead

Let hierbij goed op kosten die van toepassing kunnen zijn op de categorie waarin jij verkoopt.

Vind je maximaal haalbare prijs

Een te hoge prijs gaat niet lukken, Amazon zorgt mede voor stabiele prijzen

Onthou altijd, je wilt en moet op de eerste pagina terecht komen. Hier gebeurt het echte werk en zorg jij ervoor dat je business een succes gaat worden! Echter, het is natuurlijk belangrijk dat je je producten op pagina 1 krijgt, en daarbij niet schroomt om marketingskosten te betalen (PPC, kortingsacties…)… je wilt er verder ook voor zorgen dat je producten op pagina 1 blijven staan en op de lange termijn zorgen voor constante, winstgevende organische verkopen.

Hiervoor moet je de competitie goed in de gaten blijven houden. Gelukkig is dit vrij eenvoudig te bewerkstelligen. Zoek op je eigen top-keywords en onderzoek de prijzen van de competitie. Stel de volgende vraag: vallen mijn prijzen redelijkerwijs binnen de prijzen die je hier tegenkomt?

Het is niet gek om te denken dat je niet hoger kunt gaan zitten dan de hoogste prijs die je tegenkomt. Als jij een goed product hebt, is het niet ondenkbaar om maximaal 20% hoger te zitten dan je directe concurrentie.

20% boven de hoogste prijs, is wel het plafond waar je niet boven moet gaan zitten. Dan wordt een stabiele ranking behouden lastig.

Houd je prijzen stabiel, hoewel uitzonderingen hierop mogelijk zijn!

Om het vertrouwen van klanten en van Amazon te winnen en te behouden, is het belangrijk om je prijzen stabiel te houden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen:

  1. De belangrijkste reden om te spelen met je prijs is natuurlijk om sneller te ranken, wat ervoor zorgt dat je meer organische verkopen doet.
  2. Een andere reden om je prijzen omlaag te brengen, is om kruisverkopen te realiseren, wat resulteert in een betere BSR (Best Seller Rank) voor alle producten, wat je totaal aantal verkopen omhoog gooit.

Over het algemeen komt dit neer om je prijzen zo neer te zetten dat ze op break-even komen, of er zelfs even voor zorgen dat je verlies maakt. Dit komt over het algemeen voor bij het lanceren van een nieuw product. Andere zaken waarvoor je kunt kiezen om je prijs aan te passen zijn:

  • Black Friday of rond de feestdagen
  • Als je van je voorraad af wilt/moet

Tot slot, voordat je nadenkt over om je prijzen op zo’n niveau aan te bieden dat ze niet meer winstgevend zijn, onthou dan altijd dat het alleen loont als je er vervolgens organische verkopen aan ontleent, met een leuk winstpercentage. Succes met het bepalen van jouw prijsstrategie!

Ranken op Amazon