Uitstekende klantenservice op Amazon

Producten verkopen via Amazon FBA is in de afgelopen jaren toegenomen in populariteit. Dat zorgt er natuurlijk voor dat de concurrentie ook toeneemt. Toch moet dit geen probleem zijn. Als jij ervoor zorgt dat je net dat beetje extra levert, zijn er genoeg mogelijkheden om te excelleren op Amazon. Het draait allemaal om respect en aandacht voor de klant. Met andere woorden: uitstekende klantenservice op Amazon. Dit is cruciaal.

Klantervaring doet er toe

Alles wat je doet om de klantervaring van je klanten te verbeteren, gaat bijdragen aan een betere marktpositie ten opzichte van andere verkopers. Uitstekende klantenservice zal altijd de grootste drijfveer zijn achter sales. Ondanks dat de klant al een aankoop gedaan heeft, is het belangrijk het hier niet bij te laten. Goede klantenservice zorgt namelijk voor een goede klantervaring. Klantervaring zorgt dan weer voor:

  • Terugkerende klanten
  • Referrals
  • Mond-op-mondreclame
  • Goede seller feedback

Je vraagt je misschien af, met FBA regelt Amazon toch de klantenservice? Dat is één van de vele redenen dat ik verkoop via hun platform? Hoewel Amazon vanuit haar kant zorgt voor een goede klantenservice, zijn er mogelijkheden genoeg om ervoor te zorgen dat jij als seller excelleert richting klanten. Lees vooral door!

Tip 1: Zorg voor kwaliteitsproducten!

Het is wellicht een open deur, maar het zou niet slim zijn hier niet bij stil te staan. Het product wat je levert aan de klant, heeft de grootste invloed op de klantervaring. Als je een waardeloos product levert, zullen klanten je dit niet in dank afnemen en zeker niet terugkomen om nog meer aankopen te doen.

Daarnaast wil je er toch voor zorgen dat je een duurzame FBA business opbouwt? Waardeloze producten zorgen wellicht voor een leuk zakcentje op korte termijn, op lange termijn is een winstgevende business zeker geen mogelijkheid. Teveel klachten zullen er ook voor zorgen dat je het niet lang vol gaat houden op Amazon. Reviews en reputatie zijn gewoon erg belangrijk op Amazon.

Neem dus de tijd om een product te vinden met een hoge kwaliteit. Producten met een hoge kwaliteit leiden tot tevreden klanten en zorgen voor positieve reviews. Investeer je tijd goed om een goede vergelijking te maken tussen samples van suppliers, en kijk naderhand altijd hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw product net wat beter is dan de rest.

 

TIP 2: Verplaats je in de klant 

Een valkuil kan zijn dat je vergeet hoe het totale verkoopproces in ogen van de klant eruit ziet. Neem met elke actie die je onderneemt voor jouw product voor hoe het overkomt op de klant. Van het lezen van jouw listing tot aan het contacten van Seller Support.

 

Daag jezelf uit, wees kritisch en eerlijk. Wat kan je verbeteren om de klantervaring te optimaliseren?

    • Product listing: neem de klanten mee in een verhaal, vertel waarom ze het product nodig hebben, geef een demonstratie en benadruk waarom juist jouw product uniek is. Noem geen zaken in je listing die niet zichtbaar of onwaar zijn met betrekking tot je product.
    • Product foto’s: een hoge kwaliteit foto kijkt gewoon beter en maken je product aantrekkelijker om te bekijken. Denk hierbij ook aan de 3-30-300 regel!
    • Product zelf: Hoe zou je zelf tegen het product aankijken als je het ontvangen hebt? Geeft het de unieke ervaring die jouw klanten verrast?
    • E-mail Follow-Ups: gebruik je e-mail follow-ups? Hebben ze een prettige toon of zijn ze iets te brutaal of overdreven? Heeft de klant er wat aan?
    • Klantenservice: hoe communiceer je met je klanten en wie begroet de klant? En met welke snelheid lukt het je om te reageren.

TIP 3: Wees vriendelijk, benaderbaar en professioneel

De klantenservice die jij levert is jouw kans op te vallen tussen alle andere verkopers. Reken maar, veel andere verkopers zijn vaak onzichtbaar voor de klant.  

Begroet de klanten, laat weten wie je bent en zorg dat het duidelijk is wat je product of merk doet op Amazon. Op die manier zorg je ervoor dat er een connectie ontstaat tussen jou en de klant.

Een manier om dit voor elkaar te krijgen zijn geautomatiseerde e-mails. Het is vrij eenvoudig om snel emails klaar te zetten om nieuwe klanten te verwelkomen en door aan te geven hoe ze snel met jouw in contact kunnen komen. Er zijn meerdere programma’s waarmee je dit kunt doen. Met de meeste programma’s zijn zo in te stellen dat er mailtjes verzonden worden op de momenten die jij graag wilt, bijvoorbeeld als het product onderweg is naar de klant.

Onderschat niet wat je kunt bereiken met deze e-mails. Het is een manier om direct in contact te komen met de klant. Laat weten dat je een klein bedrijf bent en waarom jij hier bent om het verschil te maken. Daarnaast wil je er alles aan doen om het de klant zo prettig mogelijk te maken.