Recent is er een belangrijk update geweest aan de Triman. Nu vraag je je mogelijk af: wat is de Triman? Dat ga ik je uitleggen aan de hand van The Green Dot en de Franse verpakkingswetgeving. 

The Green Dot

We beginnen bij The Green Dot. In Nederland ook wel Groen Punt genoemd en in Duitsland Das Grüne Punkt. Waarschijnlijk zegt de afbeelding je meer dan de naam. Je mag dit logo op je verpakkingen zetten als je de verpakkingen laat recyclen door de The Green Dot. Veel bedrijven kiezen hiervoor omdat het logo erg bekend is en daarmee goede marketing betekent als je wilt aantonen hoe duurzaam je producten zijn. Lidmaatschap van de The Green Dot is echter een stuk duurder dan de goedkopere afvalbeheerder is. In onze blog over de Duitse verpakkingswet lees je meer over afvalbeheerders. The Green Dot was in veel landen verplicht, maar hier is de afgelopen jaren verandering in gekomen. Op dit moment is het alleen nog verplicht in Spanje en Cyprus. 

green dot amazon
triman verpakking
EPR FR sorteerlabel

Triman

De Franse overheid vond het niet nodig dat bedrijven extra betaalden voor het Green Dot-logo. Sterker nog, het Groene Punt mag niet meer getoond worden op producten die in Frankrijk verkocht worden. Als alternatief hebben ze de Triman geïntroduceerd: een persoon met drie pijlen. Verderop ga ik verder in op de betekenis van de Triman. Het belangrijkste om nu te weten is dat je verplicht bent om dit logo op je verpakking te zetten wanneer je producten verkoopt aan Franse klanten. De Triman is gratis te downloaden.

Aanvulling op de Triman

In juni 2021 is er een nieuwe Franse wet aangenomen die verplicht om een sorteerlogo toe te voegen die uitlegt hoe de verpakking gerecycled moet worden. Deze moet naast de Triman worden gedrukt (of geplakt als sticker). Het officiële ontwerp van dit ‘sorteersymbool’ en de instructies, vind je hier. Sinds januari 2022 moet het symbool op alle productverpakkingen staan (met een overgangsperiode tot 9 maart 2023 waarin handhaving nog uitblijft). In de meeste gevallen is het een variant op de gele afbeelding hiernaast.

Wat gebeurt als mijn producten geen Triman hebben? 

Volgens art. L541-9-4 van de Franse AGEC-wet leidt elke inbreuk op de markerings- en informatieverplichtingen tot financiële sancties. Deze boetes kunnen voor bedrijven oplopen 15.000.

Wat is de Triman?

De Triman is een recycling logo dat verplicht is op iedere verpakking van producten die verkocht worden in Frankrijk. Volgens de Franse overheid staat het logo symbool voor de verantwoordelijke burger (zwarte silhouet) die zijn afval scheidt op verschillende manieren (drie zwarte pijlen) en daarmee helpt met de recycling (ronde pijl links). Het is ontstaan als Franse vervanger voor The Green Dot.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn productverpakkingen voldoen aan de Franse wet?

  • Stap 1: Zorg ervoor dat je de Triman op al je verpakkingen laat drukken. Het logo is in andere Europese landen niet verplicht, maar wordt wel geaccepteerd.
  • Stap 2: Sinds november 2021 komt daar een sorteeradvies in de vorm van een symbool naast. Deze mag in de vorm van een sticker op de verpakking geplakt worden.
  • Stap 3: Registreer je bedrijf bij een Frans recyclingsysteem.
  • Stap 4: Doe jaarlijks aangifte over de hoeveelheid verpakkingsmateriaal om producten verkocht aan Franse klanten. Tot 10.000 producten per jaar betaal je jaarlijks standaard €80 aan recyclingkosten.

Heb je hulp nodig om te voldoen aan de Franse regelgeving voor e-commerce? Neem contact met ons op!

Extended Producer Responsibility Service voor Frankrijk (Verpakkingswetgeving)

Maak gebruik van onze service om zonder problemen snel te voldoen aan de geldende Franse wetgeving.

Wat kun je verwachten?

  • Registratie bij een Franse afvalbeheerder (zij recyclen de verpakkingen)
  • Registratie bij ADEME (centrale Franse register voor EPR)
  • Contract met Franse autoriteiten namens jou
  • Advies over verpakkingslabels
  • Jaarlijkse aangiften door ons

Kortom: wij nemen het volledig proces uit handen!

Tarieven
€ 179 voor registratie en aangiften in jaar 1
€ 139 voor de daaropvolgende jaren
Vanaf 10.000 producten p/j rekenen we een hoger tarief door.