...

Barcodes zijn een essentieel onderdeel waar je hoe dan ook mee te maken gaat krijgen op Amazon. Met een barcode kun je ervoor zorgen dat je private label producten een uniek nummer meekrijgen. Hiermee is het product te identificeren voor Amazon of buiten Amazon.  In dit artikel maken we duidelijk hoe het werkt op Amazon.

Toevoegen nieuw product op Amazon

Zodra je op Amazon een nieuw product wilt toevoegen, zoals jouw unieke private label product, is de eerste cruciale informatie die gevraagd wordt de barcode die je gaat gebruiken. Wat opvalt, is dat er meerdere mogelijkheden zijn:

barcodes Amazon

De eerste vraag die je natuurlijk stelt is: ‘welke optie is voor mij van toepassing?’

Om een beetje duidelijkheid te geven per afkorting:

  • GTIN: Global Trade Item Number – generieke afkorting voor barcodes
  • EAN: European Article Number – dit is het type barcode dat jij nodig gaat hebben (tenzij je een boek gaat verkopen)
  • ISBN: International Standard Book Number – de unieke code die nodig is om boeken te labellen
  • GCID: Global Catalog ID – als je geen EAN hebt geregistreerd, maar wel een Brand Registery hebt op Amazon, kun je op basis daarvan een code genereren
  • UPC: Universal Product Code – dit is het type barcode wat nodig is in de United States
  • ASIN: Amazon Standard Identification Number – het is toch echt zo. Amazon is zo groot, dat ze hun eigen systeem hebben om producten een unieke code mee te geven. Deze code kan bijvoorbeeld gebruikt worden om klanten direct naar jouw listing te leiden, of door klanten om direct jouw product te vinden. Een manier om de ASIN slim te gebruiken beschrijven we ook in het artikel over Marketing Inserts.

In het geval GTIN, EAN, ISBN en UPC is het goed te realiseren dat deze type barcodes niet direct verbonden zijn met Amazon. Bijvooreeld de EAN-barcode die je hebt voor jouw unieke product kan gebruikt worden om deze te listen op Amazon, maar ook op eBay of je eigen webshop. Hoe de verschillende barcodes met elkaar in verband staan, komen we later in dit artikel op terug.

Hoe kom je aan de juiste barcodes?

Er zijn meerdere manieren om aan barcodes te komen. Op internet zijn er tal van aanbieders die barcodes verkopen, tegen een zacht prijsje. Echter, als je barcodes koopt van een ‘random’ aanbieder op internet, weet je nooit helemaal zeker of de barcode uniek is. Het is dan ook aan te raden je te registreren bij GS1 Nederland, ook al kost dit jaarlijks geld (vanaf € 55,- per jaar).

Zodra je bent ingeschreven bij GS1 krijg je een uniek bedrijfsnummer toegewezen, die je kunt gebruiken voor al je producten. Dit nummer beslaat het eerste gedeelte van de barcode. De rest van de barcode wordt automatisch gegenereerd per product waaraan jij de barcode toewijst. Deze automatisch gegenereerde code is uniek per product, kleurenvariatie én afmeting van het product. Als je bijvoorbeeld een bidon verkoopt met een inhoud van 0,5 liter en eentje met een inhoud van 0,75 liter, moeten deze allebei een aparte barcode krijgen.

Zoals we al kort aangaven, de EAN-code (ook wel de 13-cijferige code, GTIN-13 of EAN-13 genoemd) wordt het meest gebruikt. Vrijwel alle verpakte producten hebben dit type code. Volg de stappen op de site van GS1 Nederland om de barcodes te bestellen, na afloop van de bestelling krijg je de bestelde barcodes per e-mail binnen.

De (EAN-)barcode is binnen, hoe nu verder?

Uit de lijst kies je een barcode om je product mee te registreren op Amazon. Als je dit proces doorloopt, zul je op een gegeven moment aanlopen tegen het veld Seller SKU (Stock Keeping Unit):

Seller SKU Amazon

Dit is een unieke code voor je product, die hetzelfde is over heel Amazon. Je kunt er voor kiezen om een nummer te laten genereren door Amazon, wij zouden aanraden hier zelf een nummer voor te kiezen. Op die manier kun je zelf ook duidelijk bijhouden welk SKU nummer bij welk product en welke EAN-code hoort. Het SKU nummer helpt je om je voorraad te beheren.

Om het voor jezelf overzichtelijk te houden, zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de SKU te laten beginnen met de bedrijfscode die gegenereerd is door GS1. Die code vul je dan aan met 001 of iets anders wat voor jouw administratie handig is.

Laat je trouwens niet afleiden: op Amazon wordt er ook wel eens gesproken over MSKU. Dit staat voor Merchant Stock Keeping Unit. Dit is gewoon hetzelfde als de ‘Seller SKU’. Het is immers een nummer dat je zelf opgegeven hebt (of hebt laten genereren).

Kort samenvattend…

We hebben het nu gehad over de:

  • EAN-barcode: een uniek nummer voor ieder uniek product of productvariant. Deze code is onafhankelijk van Amazon.
  • ASIN: de unieke code waarmee jouw product op Amazon gevonden kan worden. Deze code is enkel relevant op Amazon.
  • (M)SKU: het nummer wat je kunt koppelen aan de EAN-code om voorraadbeheer te doen op Amazon. Deze code is enkel relevant op Amazon.

Dan kunnen we het nu nog hebben over het laatste wat belangrijk is om te onthouden. De combinatie van de EAN, ASIN en (M)SKU resulteert namelijk in de FNSKU. Dit staat voor Fulfillment Network SKU, oftewel Fulfillment Network Stock Keeping Unit. De FNSKU wordt gebruikt om Amazon een manier te geven een product te kunnen linken per unieke verkoper die gebruik maakt van Amazon FBA.

Dit zijn uiteindelijk de productlabels die je moet plakken als je de producten naar Amazon stuurt! 

De voor jouw gegenereerde productlabels kun je printen in de ‘Label Products’ stap wanneer je je shipment aan het voorbereiden bent:

Barcodes nummers Amazonsellers

Hopelijk heb je nu iets meer duidelijkheid over de verschillende codes en nummers die gebruikt worden binnen Amazon. Het klinkt misschien wat ingewikkeld, maar het is uiteindelijk bedoeld om te zorgen dat Amazon haar werk zo foutloos mogelijk kan doen. Je zou immers niet willen dat de omzet van jouw product terecht komt bij de verkeerde verkoper? 😉

Meer weten?

GS1 Nederland – de plek om barcodes aan te vragen

Tarieven, GS1 Nederland – bepaal hier hoeveel het jou kost om barcodes te bezitten

Handleiding, GS1 Nederland  – in deze handleiding staat meer informatie die relevant is om te weten als het aankomt op barcodes

Shipping requirements Amazon FBA – een overzicht van eisen om je producten naar Amazon haar Fulfillment Centers te sturen

Met een gigantische voorsprong beginnen én groeien op Amazon is eindelijk mogelijk met het Amazon Handboek voor Sellers voor startende ondernemers.

Met dit e-book willen we ervoor zorgen dat u alles weet over hoe u moet verkopen op Amazon en waar u rekening mee moet houden.

We helpen u met concrete tips, vuistregels en stap-voor-stap handleidingen door Seller Central.

Alles om ervoor te zorgen dat u succes heeft op Amazon!

het amazon handboek voor sellers