Reviews krijgen op Amazon? Tip 1: Marketing Inserts

Iedereen wil natuurlijk meer (positieve) reviews krijgen op Amazon, het zorgt ervoor dat je hoger rankt, minder betaalt aan PPC en een betere positie krijgt ten opzichte van concurrentie. Klinkt logisch, maar hoe kom je aan die reviews? In dit artikel zullen we de voordelen van marketing inserts bespreken.

Aandachtspunten vooraf

In Amazon haar TOS (terms of service) zijn regels opgenomen met betrekking tot het verkrijgen van reviews. Waar je rekening mee moeten houden is dat aangestuurde reviews en het ‘uitkiezen’ van klanten om je product met korting te kopen in ruil voor een review, verboden is. Oftewel:

  • Als verkoper is het niet toegestaan om een review te vragen in ruil voor korting, dat mag ook niet subtiel gehint worden
  • Je mag als verkoper geen privileges aanbieden aan klanten in ruil voor een review (ergens gratis toegang tot, een gift card, etc.)
  • Er mag geen selectie zijn van klanten als je coupon codes uitgeeft om je product onder de aandacht te brengen
  • Je mag geen klanten volgen om te zien of ze een review achtergelaten hebben

Wat kun je dan wel doen om op een legale reviews te krijgen?

  • Je kunt promoties draaien en producten aanbieden met korting of rondom coupon codes uitdelen
  • Verkopers kunnen om een review vragen (van bijv. een product wat met korting verkocht is) NADAT de verkoop plaatsgevonden heeft. De aankoop is dan niet in ruil voor een review geweest
  • Verkopers kunnen een ‘x’ aantal verzoeken accepteren van klanten om een coupon code te geven in ruil voor korting (zolang het in de ogen van Amazon geen manipulatie is van de product ranking)
  • Daarnaast: klanten kunnen elke week vijf reviews achterlaten voor ‘unverified purchases’, wat natuurlijk interessant is!

1. Marketing inserts

Marketing inserts zijn kleine berichten die toegevoegd zijn aan de verpakking van een product. Dit zorgt ervoor dat je meerdere doelen kunt halen, zoals:

  • Verrassingseffect voor klanten op een kost-effectieve manier, om klantloyaliteit en mond-tot-mond reclame te stimuleren
  • Vergroten van de omzet door ‘cross-sells’
  • Het bereiken van klanten door een persoonlijk bericht, wat er voor kan zorgen dat je product reviews krijgt.

Hoe voeg je marketing inserts op de juiste manier toe?

Het toevoegen van een marketing insert is een simpel en duidelijk proces.

Stap 1: Frame

Het eerste waarvoor je moet zorgen is dat je de vraag op de juiste manier stelt. Het direct vragen om een review heeft voor de klant geen toegevoegde waarde, buiten het feit dat het niet effectief is. Vraag je altijd af: ‘wat heeft de klant eraan?’

De beste manier om aan meer reviews te komen op Amazon is om te benadrukken wat jouw product toevoegt aan het leven van de klant. Als je dit weet te benadrukken, zijn klanten eerder geneigd hun ervaringen te delen met de rest van de wereld.

Stap 2: Vraag om de review

Als de klant erkend heeft wat de waarde van het product is, kun je de klant vragen om een review achter te laten. En dan dien je er nog steeds voor te zorgen dat de review een no-brainer is voor hen.

Bijvoorbeeld:

Om het gemakkelijker te maken voor klanten om een review toe te voegen, is het toevoegen van een URL naar de product review pagina een goede mogelijkheid:

https://www.amazon.com/review/create-review/ref=cm_cr_arp_d_wr_but_lft?ie=UTF8&channel=reviews-product&asin=YOUR-PRODUCT-ASIN

Probeer het uit met elk product dat je wilt, en je wordt naar de product review pagina omgeleid. Voeg deze URL toe aan je insert en nog beter, maak hem scanbaar. Dit zou je kunnen doen met behulp van QR-code-generator

Stap 3: Ontwerp het marketing insert

Als je zicht hebt op de inhoud en de link werkt, begint het ontwerp van de insert. Mocht je beschikking hebben over een ontwerper, dan zou het niet zo moeilijk moeten zijn. Je kunt dit ook laten doen bij Fiver. Als je het liever zelf doet, zorg er dan voor dat jouw merk goed past bij de insert die je maakt.

Tot slot is het zaak dat je uitzoekt wie de flyers voor je kan drukken. Je zou dit kunnen checken bij je supplier, maar een drukkerij levert wellicht betere kwaliteit. Een tip van ons zou zijn om het in ieder geval te laten drukken in het land waar je supplier zich bevindt, dat scheelt onnodige verzendkosten (en Alibaba kennen we inmiddels al…;-))!

2. Follow-up emails

Lees hier meer over op deze pagina: follow-up e-mails.