De meest converterende Amazon Product Listing

Consumenten kopen steeds meer via online marketplaces. Onderzoek van Wunderman Thompson toont aan dat consumenten het meeste vertrouwen hebben in marketplaces voor snelle levering. De reputatie van een marketplace kun je dus inzetten om meer klanten aan te spreken. In Nederland is de grootste online marketplace Bol.com, in de grote Europese landen zoals Duitsland en Frankrijk is dit Amazon. Dit maakt Amazon een bijzonder interessante online winkel om producten op aan te bieden. Door de groei van online aankopen is het voor de meeste bedrijven verstandig en winstgevend om producten via deze marketplace te verkopen. De vraag is alleen: wat is de beste manier om je producten aan te bieden?

Amazon Product listing

Een product listing is de pagina waarop je jouw product aanbiedt. Je wilt natuurlijk dat deze pagina er zo aantrekkelijk mogelijk uitziet en goed vindbaar is tussen je concurrenten. In deze blog zal ik een aantal tips geven over hoe je dit kan doen!

De listing bestaat uit een titel, productfoto’s, bulletpoints en de A+content (ook wel Enhanced Branded Content). Je probeert in je listing altijd zoveel mogelijk zoekwoorden op te nemen zodat hij zo goed mogelijk vindbaar wordt. Om te onderzoeken wat de juiste zoekwoorden en synoniemen zijn is gebruik maken van speciale software hiervoor. 

We gebruiken Helium10, met deze software kun je via de tools Magnet en Cerebro onderzoek doen naar welke woorden het meest worden gezocht door potentiële klanten. Deze woorden sla je op en verwerk je in je listing, dat kan zijn in de titel, bulletpoints of A+ content. Als voorbeeld nemen we ons eigen merk, Vouroc. Vouroc is een schoenmerk waarvan de schoenen helemaal van cactusleer zijn gemaakt en daardoor dus 100% vegan zijn. In eerste instantie zou je dus verwachten dat je als zoekterm ‘vegan shoes’ gebruikt. Daarop is echter weinig zoekvolume!

Vouroc cactusleer

Hoe doe je een zoektermenonderzoek op Amazon

Voor het zoekwoordenonderzoek openen we Helium10 en drukken we op “Tools”, het volgende menu klapt dan uit:

helium10 amazon
Onder het kopje “Keyword Research” vinden we Cerebro en Magnet. We beginnen met de tool “Magnet” om de Keyword research te beginnen.

Als je Magnet aanklikt krijg je de volgende pagina te zien:

Helium10 Magnet
Bij de zoekbalk met ‘Enter a keyword’, vul je het woord in waarvan jij denkt dat consumenten zullen zoeken om bij jouw product terecht te komen. Voor Vouroc gebruiken we als keyword: ‘vegan shoe’. Er komt nu een lijst naar voren met allerlei keywords welke consumenten intypen als ze opzoek zijn naar een soortgelijk product. Op Amazon zoeken consumenten vaak rechtstreeks naar schoenmerken, ze typen bijvoorbeeld ‘Adidas shoe men’ in. Het is natuurlijk niet de bedoeling om andere merknamen in je openbare listing te verwerken maar gelukkig zijn er ‘Back-end Keywords’. Hier kun je alle belangrijke keywords in zetten zonder dat deze op je listing te zien zijn. Hier kun je dus ook andere merknamen in zetten waar tussen je gevonden wilt worden. 

Helaas vinden we voor onze schoenen nog geen goeie keywords voor de openbare listing. Nu kunnen we gebruik maken van de tool “Cerebro”, bij deze tool kan je zien op welke keywords concurrenten scoren. Bij het openen van Cerebro zien we direct dat er gevraagd wordt om een ASIN (Amazon Standard Identification Number). Een ASIN is een productcode bestaande uit 10 tekens die gevonden kan worden bij de productinformatie van elk product.

Helium10 Cerebro
Na het invullen van de ASIN van het product, krijg je een lijst met keywords waarop het gevonden wordt. Vink de beste keywords aan met een sterretje. Let er goed op dat elke keer als je naar de volgende pagina gaat je eerst je aangevinkte keywords moet opslaan aangezien deze niet geselecteerd blijven wanneer je naar de volgende pagina gaat. Uiteindelijk kun je de door jou aangevinkte en opgeslagen keywords terugvinden bij de tool ‘My List – Keywords’.
Helium10 zoektermen
In de afbeelding hierboven zie je een stukje van de lijst met keywords voor Vouroc. Nu is het de kunst om deze keywords te verwerken in je listing. De woorden die je overhoudt en nergens kwijt kunt in de listing kun je ook nog bij de back-end keywords toevoegen!

Concurrentieanalyse uitvoeren op Amazon

Via de tool Blackbox kun je door het invullen van de juiste filters zien wie je zwakste concurrenten zijn.

Helium10 Blackbox
Hierboven zie je hoe Blackbox eruit ziet. Door een beetje te spelen met deze tool kun je er achter komen wat je moet invullen om achter de zwakke concurrenten te komen. Als je het programma onder de knie krijgt en veel speelt met getallen en woorden binnen de tool, kom er vanzelf achter wat een gemakkelijke manier om zwakke concurrenten te targetten. 

Uiteindelijk ga je op de product pagina van de zwakke concurrenten targetten met adverteren. Op Amazon is het namelijk mogelijk om zelf te kiezen op welke listings je jouw product wil promoten. Als dit bij de zwakste concurrenten gebeurt en de potentiële klant ziet jouw sterke advertentie, doen ze geheid een aankoop bij jou.

Waaruit bestaat een producttitel op Amazon?

Het is een algemene best practice om de titel te laten bestaan uit: 

  • Eventuele merknaam
  • De naam van je product
  • Eventuele afmetingen of aantallen
  • De meest gezochte synoniemen

Bij Amazon mag je maximaal zeven productfoto’s gebruiken. Het beste is om ook daadwerkelijk zeven duidelijke afbeeldingen van je product te hebben zodat de koper goed kan zien of het product aan zijn eisen voldoet. Nog beter zijn zes foto’s en een korte video. Video’s zijn alleen toe te voegen als je een geregistreerd merk hebt. 

Bij de bulletpoints is het belangrijk dat je minimaal vijf voordelen voor de klant noemt van jouw product. Hoe gaat jouw product de klant helpen, of iets makkelijker maken? Bij de bulletpoints kun je emoticons gebruiken voor het overzicht. 

A+ content maken op Amazon

A+ content kun je alleen toevoegen wanneer je een geregistreerd merk hebt op Amazon. De ruimte voor A+ content kun je indelen hoe je dat zelf wilt. Het is de kunst om dit er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien door gebruik te maken van veel afbeeldingen en een vast patroon met kleuren. In de A+ content kan ook belangrijke informatie worden neergezet, zoals de eigenschappen van het product en adviezen over het gebruik ervan.

Als je van een product meerdere maten verkoopt of een zelfde product met verschillende inhoud is het goed om die in je A+ content toe te voegen. Misschien is de klant wel op zoek naar een andere hoeveelheid en kan hij of zij gelijk bij jou terecht in plaats van verder te zoeken.

Over het algemeen is het dus belangrijk om sterke zoektermen en vooral duidelijk beeldmateriaal te gebruiken. De klant doet immers op basis van dat beeld een aankoop. Een aantrekkelijk ogende listing met alle benodigde informatie is key.

Productfoto vouroc