De meest converterende Amazon Product Listing
Consumenten kopen steeds meer via online marketplaces. Onderzoek van Wunderman Thompson toont aan dat consumenten het meeste vertrouwen hebben in marketplaces voor snelle levering. De reputatie van een marketplace wordt om die reden vaak ingezet om meer klanten aan te spreken. In Nederland is de grootste online marketplace Bol.com, in de grote Europese landen zoals Duitsland en Frankrijk is dit Amazon. Dit maakt Amazon een bijzonder interessante online marketplace om producten op aan te bieden. Bedrijven kunnen door te gaan verkopen op Amazon meer naamsbekendheid verkrijgen en biedt het een extra omzetkanaal. De vraag is alleen: wat is de beste manier om producten aan te bieden?
Amazon Product listing
Een product listing is de pagina waarop je jouw product aanbiedt. Deze pagina moet aantrekkelijk zijn en goed vindbaar zijn tussen concurrentie. Hieronder beschrijven we zaken waar je op moet letten.
De listing bestaat uit een titel, productfoto’s, bulletpoints en de A+content (ook wel Enhanced Branded Content). Het opnemen van de juiste zoekwoorden is cruciaal voor de vindbaarheid van de listing. Om te onderzoeken wat de juiste zoekwoorden en synoniemen zijn is speciaal ontwikkelde software te gebruiken.
Bij Amazonsellers gebruiken Helium10, met deze software kun je via de tools Magnet en Cerebro onderzoek doen naar welke woorden het meest worden gezocht door potentiële klanten. Deze zoekwoorden verwerk je in de product listing, onder andere in de titel, bulletpoints of A+ content. Als voorbeeld nemen we ons eigen merk, Vouroc. Vouroc is een schoenmerk waarvan de schoenen helemaal van cactusleer zijn gemaakt en daardoor dus 100% vegan zijn. In eerste instantie is het logisch te verwachten dat de zoekterm ‘vegan shoes’ hiervoor geschikt is. Daarop is echter weinig zoekvolume!

Hoe doe je een zoektermenonderzoek op Amazon
Voor het zoekwoordenonderzoek openen we Helium10 en drukken we op “Tools”, het volgende menu klapt dan uit:

Onder het kopje “Keyword Research” vinden we Cerebro en Magnet. We beginnen met de tool “Magnet” om de Keyword research te beginnen.
Als je Magnet aanklikt krijg je de volgende pagina te zien:

Helaas vinden we voor onze schoenen nog geen goeie keywords voor de openbare listing. Nu kunnen we gebruik maken van de tool “Cerebro”, bij deze tool kan je zien op welke keywords concurrenten scoren. Bij het openen van Cerebro zien we direct dat er gevraagd wordt om een ASIN (Amazon Standard Identification Number). Een ASIN is een productcode bestaande uit 10 tekens die gevonden kan worden bij de productinformatie van elk product.


Concurrentieanalyse uitvoeren op Amazon
Via de tool Blackbox kun je door het invullen van de juiste filters zien wie je zwakste concurrenten zijn.

Uiteindelijk ga je op de product pagina van de zwakke concurrenten targetten met adverteren. Op Amazon is het namelijk mogelijk om zelf te kiezen op welke listings je jouw product wil promoten. Als dit bij de zwakste concurrenten gebeurt en de potentiële klant ziet jouw sterke advertentie, doen ze geheid een aankoop bij jou.
Waaruit bestaat een producttitel op Amazon?
Het is een algemene best practice om de titel te laten bestaan uit:
- Eventuele merknaam
- De naam van je product
- Eventuele afmetingen of aantallen
- De meest gezochte synoniemen
Bij Amazon mag je maximaal zeven productfoto’s gebruiken. Het beste is om ook daadwerkelijk zeven duidelijke afbeeldingen van je product te hebben zodat de koper goed kan zien of het product aan zijn eisen voldoet. Nog beter zijn zes foto’s en een korte video. Video’s zijn alleen toe te voegen als je een geregistreerd merk hebt.
Bij de bulletpoints is het belangrijk dat je minimaal vijf voordelen voor de klant noemt van jouw product. Hoe gaat jouw product de klant helpen, of iets makkelijker maken? Bij de bulletpoints kun je emoticons gebruiken voor het overzicht.
A+ content maken op Amazon
A+ content kun je alleen toevoegen wanneer je een geregistreerd merk hebt op Amazon. De ruimte voor A+ content kun je indelen hoe je dat zelf wilt. Het is de kunst om dit er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien door gebruik te maken van veel afbeeldingen en een vast patroon met kleuren. In de A+ content kan ook belangrijke informatie worden neergezet, zoals de eigenschappen van het product en adviezen over het gebruik ervan.
Als je van een product meerdere maten verkoopt of een zelfde product met verschillende inhoud is het goed om die in je A+ content toe te voegen. Misschien is de klant wel op zoek naar een andere hoeveelheid en kan hij of zij gelijk bij jou terecht in plaats van verder te zoeken.
Over het algemeen is het dus belangrijk om sterke zoektermen en vooral duidelijk beeldmateriaal te gebruiken. De klant doet immers op basis van dat beeld een aankoop. Een aantrekkelijk ogende listing met alle benodigde informatie is om die reden zeer belangrijk.
