We krijgen de laatste tijd steeds vaker de vraag wat nou de basisset aan Amazon tools zijn die je in ieder geval nodig hebt. Als je wat rondzoekt op Amazon FBA heb je ongetwijfeld absurd veel tools langs zien komen. Van automatische mailing naar klanten tot keywordfinders.

 

Wat voor soort tools zijn nou in ieder geval de moeite om aan te schaffen? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet. Vanuit onze ervaring zijn deze vijf Amazon tools echt de kern van je bedrijfsvoering.

 

1. De productzoeker. Het grote voordeel van verkopen op Amazon vergeleken met andere platforms is dat je salesdata uit Amazon kunt ophalen en analyseren. Zo kun je producten weken monitoren om te kijken of een bepaalde niche of product de moeite waard is om zelf in te stappen. Daarnaast kun je hiermee je concurrenten in de gaten houden. Wij gebruiken hier zelf voornamelijk JungleScout voor. AmaSuite is ook een interessante optie omdat je hiermee specifiekere analyses kunt draaien.

 

2. De bankrekening. Waarom een bankrekening in een lijst met applicaties zetten? Simpelweg omdat banken tegenwoordig vooral functioneren als IT-bedrijven die ervoor zorgen dat jouw geld veilig is opgeslagen, je transacties zo snel mogelijk aankomen én zo soepel mogelijk in je boekhouding terecht komen. Meerdere banken hebben al integraties met boekhoudpakketten. Wij gebruiken zelf Revolut voor onze bankzaken. Dit doen we niet alleen omdat Revolut snel is met internationale betalingen en extreem lage wisselkoersen hanteert, maar ook omdat de Britse belastingdienst een Britse bankrekening vereist. Deze krijg je er gratis bij als je een Revolut account opent.

 

3. De boekhouding. De kern van de bedrijfsvoering: alles valt of staat bij de juiste financiële keuzes. Om het overzicht te behouden is het handig om je boekhouding up-to-date te houden. Dit kun je uitbesteden aan een boekhouder, maar het is ook zelf zeker te doen. De meeste boekhoudpakketten maken bijvoorbeeld gebruik van een App waarmee je gemakkelijk foto’s van je bonnen uploadt. Wat is nu het handigste pakket voor Amazon? Wij gebruiken Xero omdat het lekker overzichtelijk is en je vijf verschillende valuta kunt gebruiken. Doe je bijvoorbeeld een betaling in dollars dan zet Xero het automatisch om in euro’s met de wisselkoers van de dag van betaling.

 

4. De geautomatiseerde boekhouding. Al op het moment dat je 100 producten per maand verkoopt, zul je merken dat voor iedere sale allemaal verschillende kosten worden gemaakt die Amazon apart per land factureert. Nu kun je handmatig al die facturen steeds overnemen in je boekhouding, maar je kunt de inhoud ervan ook automatisch doorsturen naar je boekhouding. Wij gebruiken hier A2X voor. A2X werkt (op dit moment) alleen nog samen met boekhoudpakketten Xero en QuickBooks.
 

 

5. De follow-up naar klanten. Uiteindelijk hangt je succes op Amazon voor een groot deel af van het krijgen van (positieve) reviews. Nu kun je zelf naar elke klant een mailtje sturen met de vraag of ze enthousiast genoeg zijn over je product om een review achter te laten. Dit is de eerste vijf keer leuk, daarna overweeg je personeel aan te nemen of wil je het automatiseren. Dat laatste is waarschijnlijk het gemakkelijkst (en goedkoopst…). Er zijn veel verschillende tools voor automatische mails, maar wij zijn het meest tevreden over Jumpsend. We gebruikten eerst FeedbackZ, maar zijn overgestapt vanwege een geweldige functie: het plaatsen van 5 lege sterren in een mail. Klanten kunnen direct in de mail de sterren vullen door te slepen naar rechts. Als ze klikken, zitten ze direct in de review-modus op Amazon. Maakt reviewen net wat laagdrempeliger!