In het artikel over Feedbackwhiz hebben we aangegeven wat e-mails via Amazon kunnen doen en waarom het zo belangrijk is dat je dat doet. Vandaag gaan we daar dieper op in. We delen met je hoe wij onze emails vormgeven, wat we willen bereiken en welke psychologische triggers we gebruiken. Alles om ervoor te zorgen dat we in contact komen met onze klanten. 

E-mails via Amazon – de basis

Hoe schrijf je je email-copy (teksten met doel om iemand te bewegen tot actie):
  • Korte secties die leesbaar zijn
  • Leuke onderwerpen die de nieuwsgierigheid prikkelen
  • Grappige of interessante tekst in de eerste 150 karakters (dit is wat bijvoorbeeld een Gmail laat zien als preview van de email)
  • Maak het zo persoonlijk mogelijk
    • Anders komt het al gauw over als een standaard, corporate email. De uitstraling van een klein bedrijf wekt vaak meer sympathie op!
  • Laat het niet lijken als een geautomatiseerd template. Fancy templates en overdreven HTML geven zeker geen betere resultaten.
    • Vaak zorgt dit ervoor dat je email automatisch bij reclame, of erger, bij spam terecht komt
  • Voeg waarde toe rondom het product wat de klanten gekocht hebben (denk aan een ebook)
  • Probeer de klant te verleiden tot een gesprek. Dit zorgt voor het opbouwen van een relatie met deze klant.
De combinatie van de persoonlijke aandacht en extra waarde die je levert, vergroot je kans op terugkerende aankopen, reviews en dus je sales!    

Vergeet niet om te splittesten

Iedere doelgroep reageert anders op verschillende onderwerpen in je email. Je kunt niet simpelweg alles overnemen wat anderen doen en hetzelfde resultaat verwachten. Bijvoorbeeld:
  • Stel we verkopen aan een wat oudere doelgroep, zullen zij anders omgaan met de onderwerpen in je email. Jongere personen zijn over het algemeen minder makkelijk te verleiden tot het openen van je email, omdat zij marketeers minder snel zullen vertrouwen. Denk hier goed over na bij het schrijven van je emailonderwerpen.
Stop niet met splittesten totdat je op z’n minst een paar honderd mailtjes verstuurd hebt. Hoe groter het gat in de ‘opening rates’, hoe beter je kunt vaststellen of een mail beter werkt dan een andere mail.

E-mails via amazon: wat zet je erin?

En waarom doe je dat?

Email 1: Order bevestiging

  • Start met het opbouwen van een relatie
  • Je maakt de klant duidelijk dat de order onderweg is
  • Geef ze alvast wat informatie hoe ze het product kunnen gebruiken, zodat ze weten wat ze ermee kunnen doen als het daadwerkelijk arriveert
  • Voeg een GRATIS ebook toe, of link ze naar een video instructie op Amazon (nooit linken naar je eigen site!)
  • Laat de klant weten dat je hem of haar informeert nadat de order ontvangen is
    • Optioneel: noem de titel van je volgende mail, zodat ze daar alvast hun aandacht op kunnen leggen

Email 2: Een dag nadat het product aangekomen is

De belangrijkste zaken van deze email is te vragen of ze willen reageren of het product ontvangen is. Geef daarbij aan dat ze een speciale kortingscode kunnen ontvangen op hun volgende order als ze reageren. Uiteraard kun je alleen kortingscodes genereren voor je eigen producten… maar dat is alleen maar mooi toch? In deze mail kun je klanten ook vragen om feedback achter te laten over jouw als verkoper.

Email 3: 10 tot 14 dagen nadat het product gearriveerd is

Het aantal dagen hangt er met name vanaf wanneer je het idee hebt waneer klanten het product al gebruikt hebben of niet. Dit zal niet altijd gelijk op dag 1 zijn. Aan de andere kant wil je ook niet te lang wachten met het versturen van deze mail, omdat je vers in het geheugen wilt blijven van de klant.
Verstuur hier een coupon code, ongeacht of er gereageerd is op email 2. Daarnaast vraag je of de klant een review achter kan laten. Aangezien je de review niet ruilt tegen een coupon code, komt dat minder bedreigend / oneerlijk over.

Andere emails via amazon die je nog kunt verzenden:

  • Een bedankmail naar klanten die positieve feedback achterlaten
  • Een mail naar mensen die een return verzoek willen doen
  • Klanten die voor de tweede of derde keer een aankoop bij je doen
Hoe meer je klanten weet te bereiken en hoe persoonlijker je dat doet, des te beter bouw je een merk op!  

Hoe voorkom je een negatieve review?

Je vraagt je misschien terecht af, hoe voorkom ik negatieve reviews? Er is natuurlijk een kans dat je klanten stimuleert een review achter te laten die niet tevreden zijn, en die misschien wel geen review hadden achtergelaten als je ze geen mail gestuurd zou hebben. Er zijn in ieder geval twee manieren om dit aan te vliegen:
  1. Semi-automatisch: zodra je het gesprek aan weet te gaan met je klant, kun je klanten identificeren die niet blij zijn met hun aankoop. Deze klanten kun je blacklisten, zodat er geen mails meer naar deze klanten gaan.
  2. Geautomatiseerd: zodra klanten een negatieve seller feedback achterlaten, blokkeer je deze klanten direct daaropvolgende mails niet te versturen.

En dan nu de bonus…