Het opstarten van je business gaat nu echt vorm krijgen. Je hebt productonderzoek gedaan op Amazon. Nu ga je beginnen met het sourcen van je product en het afstemmen met leveranciers. Importeren is hier een onmiskenbaar onderdeel van. Je kunt namelijk te maken krijgen met productcertificaten, aanvullende producteisen, de Belastingdienst, Douane… genoeg zaken die interessant zijn om te doen, maar er ook voor kunnen zorgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hopelijk kunnen we met dit artikel enigszins helpen overzicht te krijgen over het importproces.

Aangifte bij de Douane

Vanaf het moment dat je goederen gaat importeren in de EU, zul je belasting (BTW/VAT) en invoerrechten moeten betalen. Dit geldt voor zowel bij invoeren in Nederland, als bij het Verenigd Koninkrijk of Duitsland. Zodra je goederen geïmporteerd zijn in één van deze landen, ben je vrij ze te vervoeren door heel Europa. Dit is mogelijk door de algemene Europese wet- en regelgeving die producteisen stelt aan alle landen in Europa, waardoor vrij verkeer van goederen mogelijk is.

Over het algemeen zul je de aangifte bij de Douane niet zelf regelen, maar heb je een freight forwarder die dit voor jou doet. De freight forwarder zal voor jou de belasting over de aankoopprijs en de invoerrechten voorschieten, deze betaal je terug aan de freight forwarder. Indien je zelf de import van je goederen gaat doen, raden we je aan om op de Nationale Helpdesk Douane te kijken.

Wat heb je nodig voor de import van je producten?

EORI-nummer

EORI staat voor Economic Operator Registration and Identification en is een verplicht nummer om te hebben zodra je gaat importeren, exporteren of doorvoert via de EU. Dit geldt voor zowel individuen als voor bedrijven. Je EORI-nummer over het algemeen in het land waar je woont, of waar de hoofdvestiging zit van je bedrijf. Daarnaast kan een bedrijf maar één EORI nummer hebben, ook in het geval dochterondernemingen. Die zullen hetzelfde EORI nummer moeten gebruiken.

Je kunt een EORI-nummer aanvragen bij de Belastingdienst.

BTW- / VAT-nummer

Naast het EORI-nummer is een BTW- / VAT-nummer ook noodzakelijk om kenbaar te maken waar de belasting betaald dient te worden over de producten die je laat importeren. Mocht je dus je producten opslaan in het Fulfillment Center in de UK, zul je waarschijnlijk importeren met een combinatie van een Nederlands EORI-nummer en een Engels VAT-nummer. Sla je de producten op in Duitsland, dan zal importeren in Duitsland gepaard gaan met een Nederlands EORI-nummer en een Duits BTW-nummer.

Zodra je importeert uit een niet-EU-land, dien je VAT/BTW te betalen bij het land waar je de producten importeert. VAT/BTW betaal je vervolgens in het land van aankomst. Deze VAT/BTW is aftrekbaar als voorbelasting, indien je recht hebt op BTW-aftrek. Voor de meeste ondernemingsvormen is dit het geval.

Voorbeeld: je importeert sokken ter waarde van €10.000,-. Dan zul je hierover 21% BTW (voorbelasting) moeten betalen in Nederland. Je betaalt bij import netjes €2100,- aan de douane (ofwel, aan de Belastingdienst). Uiteindelijk blijken de sokken een gigantische misser te zijn, niemand wil ze hebben. Flink balen. Het enige voordeel is, is dat je de €2100,- BTW die al afgedragen is, weer kan terugvragen.

Uitzondering: mocht je importeren in Nederland, kun je in aanmerking komen voor een vergunning artikel 23. Dan betaal je de BTW niet bij de grens, maar verwerk je die in je BTW-aangifte. Hiermee zorg je ervoor dat je cashflow op orde blijft!*

**Informatie rondom de Brexit
Als Amazonseller zal het ongetwijfeld voorkomen dat je nooit importeert in Nederland, maar enkel in bijvoorbeeld de UK. Het kan daarom zijn dat je een ‘Engels’ EORI-nummer gekregen hebt bij de aanvraag van je VAT-nummer in de UK. In theorie zou je op dit moment je EORI-nummer uit de UK kunnen gebruiken om in Nederland te importeren. Mocht er nu sprake zijn van een ‘harde Brexit’, dan kan het zijn dat je Engelse EORI-nummer komt te vervallen. Het is daarom raadzaam om tijdig te overwegen om over te schakelen naar een Nederlands EORI-nummer.

HS-goederencode

Bij de douaneaangifte heb jij of je freight forwarder een goederencode (Harmonized System-code) nodig. De goederencode is beschikbaar in het Gebruikstarief, je kunt ook direct naar de database. Deze goederencode wordt over de hele wereld gebruikt om producten te identificeren, zodat iedere douane praat over dezelfde producten bij een bepaalde HS-code.

In principe is het vrij eenvoudig om door middel van de database de HS-code van je producten te bepalen. Dit zal voor de meeste Amazon-producten ook het geval zijn. Echter, zodra je aan de volgende criteria voldoet, kan het raadzaam zijn een specialist in te schakelen:

  • Het lastig blijkt de HS-code vast te stellen
  • De indelingsregels en de toelichting werken niet verhelderend
  • Je hebt te maken met risicovolle producten (chemicaliën, dual-use-goederen, strategische goederen, landbouw- of antidumpingheffingen of producten met een hoog percentage invoerrechten). Om te kijken of je te maken hebt met een risicovol product, zou je ook nog de website van het REACH en CLP Helpdesk kunnen bekijken. Jochem helpt je daar graag op weg ;-).

Voor meer informatie over de indeling van je product bij de juiste HS-code, kun je contact opnemen met de volgende partijen:

  • KvK
  • Douane
  • Een specialist, zoals een douane-expediteur. Douane-expediteurs zijn te vinden via FENEX (brancheorganisatie) of via evofenedex.

Via de telefoon kunnen bovenstaande organisaties je vaak al goed op weg helpen. Echter, zij zullen afgaan op een mondelinge beschrijving, waar geen rechten aan ontleend kunnen worden. Wil je een bindend en schriftelijk advies, dan is het raadzaam om een Bindende Tariefinlichting (BTI) aan te vragen. Dit is gratis, maar het kan een behoorlijke tijd duren voordat het onderzoek afgerond is. Houd hier rekening mee!

Invoervergunningen

Voor sommige producten gelden er strenge regels. Het kan zijn dat je hiervoor een invoervergunning nodig hebt en je wellicht geregistreerd moet worden. Dit geldt bijvoorbeeld voor bloemen, planten, diervoeders en geneesmiddelen. In het handboek VGEM vind je een overzicht van producten waarvoor je een vergunning of certificaat nodig hebt. Het kan zijn dat er voor dit soort producten ook bezwaren zijn vanuit Amazon die te verkopen. Kijk daarom ook goed naar de Category, Product and Content Restrictions op Amazon.

Importdocumenten

Bij import van goederen uit landen buiten de EU kun je te maken krijgen met verschillende importdocumenten. Welke documenten nodig zijn hangt onder andere af van het product, het land van verzending en de incoterm (zie hier ons artikel over incoterms). Over het algemeen zorgt de freight forwarder voor dit gedeelte. Wat in ieder geval een erg belangrijk is, is de BOL (Bill of Lading). Dit is in feite het eigendomsbewijs van jouw producten.

Controleer de producteisen

Je krijgt te maken met verschillende wetten en regels als je in Nederland producten uit het buitenland wilt verkopen. Een product moet veilig en bruikbaar zijn voor het op de markt komt. In de Warenwet staan algemene regels over de veiligheid van je producten. Denk aan het toevoegen van productlabels over de gebruikte stoffen, ‘Made in China’, etc. Daarnaast moet je je houden aan wetgeving op het gebied van veiligheid, gezondheid, economie en milieu (VGEM). Ga altijd na wat de Europese producteisen zijn. Met de Trade Helpdesk van de Europese Commissie ziet je per product en per EU-land wat de eisen zijn.

Vragen? Meer informatie nodig?

We kunnen ons goed voorstellen dat je inmiddels verzadigd bent van de informatie die we hierboven gegeven hebben. Heb je desondanks nog vragen? Stel deze dan in de Slack van Amazonsellers! We helpen je graag!

*Heb je hulp nodig bij alles omtrent belastingen of BTW/VAT? Wij kunnen je ongetwijfeld verder helpen. Bekijken onze VAT services en neem vrijblijvend contact met ons op!