Btw-nummer aanvragen Italië
- Italiaans btw-identificatienummer
- Btw-aangiften
- Direct contact met de Italiaanse belastingdienst
- Hulp en advies bij vragen vanuit de Italiaanse belastingdienst
- Overzichtelijk dashboard met omzetstromen
Bekijk onze reviews op Trustpilot
Waarom Amazonsellers?
✅ Aanvraag zo snel mogelijk de deur uit
✅ Eerlijke en transparante prijs
✅ Begeleiding voor, tijdens en na de aanvraag
✅ Jarenlange e-commerce ervaring
Alles over het Italiaanse Btw-nummer
Italië is de derde grootste economie van Europa. Daarnaast kopen de Italianen bovengemiddeld vaak online, namelijk 70% van de bevolking. Het gemiddelde in Europa ligt op 64% van de bevolking.
Er wordt ook veel gebruik gemaakt van de beschikbare marketplaces in Italië, te weten Amazon (38%), eBay (19%), FacebookMarketplace (12%), Alibaba, ePRICE, Zalando en Tmall (samen goed voor 4%). Zie ook Statista voor uitgebreidere informatie.
Dit maakt Italië een bijzonder interessante markt om in te gaan verkopen. Wil je zaken gaan doen in Italië dan heb je waarschijnlijk een btw-nummer nodig. Op deze pagina lees je wanneer je het nodig hebt, hoe de aangiften werken en wat de Italiaanse btw inhoudt.
Partita IVA (IVA = Imposta sul Valore Aggiunto) is de Italiaanse benaming voor btw of VAT.
In Italië gelden de volgende btw-tarieven:
- 4%: medicijnen, kranten, sommige boeken etc.
- 5%: bepaald passasiersvervoer, sommige sociale diensten etc.
- 10%: voedingsmiddelen, dranken, water, medische middelen etc.
- 22%: standaardtarief voor alle overige producten en diensten
Wanneer heb ik als ondernemer een Italiaans Btw-nummer nodig?
Je hebt een btw-nummer nodig in Italië als je aan één van de volgende drie zaken voldoet:
1. Je overschrijdt de drempel voor lange afstandsverkopen van € 10.000,- per jaar bij verkopen aan Italiaanse klanten vanuit Nederland (bijv. wanneer je zelf producten verzendt via amazon.it) en maakt geen gebruik van de OSS.
2. Je maakt gebruik van Amazon FBA (amazon.it) of je hebt je voorraad bij een andere partij in Italië liggen
3. Je maakt gebruik van Pan-european FBA. Dit houdt in dat Amazon je voorraad mag verplaatsen naar het gunstige warehouse voor de klant. Het is dus mogelijk dat je verkoopt aan Franse klanten maar dat je voorraad in Italië terecht komt. Bijvoorbeeld in een Amazon warehouse dat net voor de grens met Frankrijk ligt. In dat geval verkoop je vanuit Italië.
Lange afstandsdrempels
Stel je verkoopt en verzend vanuit Nederland je producten naar klanten in een ander land. Voor ieder Europees land zijn lange afstandsdrempels vastgesteld. Dit houdt dat je in ieder Europees land vanaf een bepaald bedrag btw moet gaan betalen over je verkochte producten in dat land. Voor Italië geldt dat vanaf € 10.000,- verkopen per jaar je btw moet afdragen aan de Italiaanse belastingdienst.
Amazon FBA
Als je gebruik maakt van Amazon FBA, verkoop je praktisch vanuit Italië. Je voorraad ligt in Italië en wordt vanuit daar door Amazon naar de klant verzonden. Om die reden ben je verplicht om ook in Italië btw af te dragen. Hier lees je meer over Amazon FBA en btw.
Zodra je aan één van bovenstaande voorwaarden voldoet, dien je jezelf te registreren bij de Italiaanse belastingdienst (het Agenzia delle Entrate).

Lange afstandsverkopen vanuit Nederland

Amazon FBA vanuit Italië naar klanten in Italië (amazon.it) en mogelijk klanten in andere Europese lidstaten zoals Frankrijk.
Wat gebeurt er als ik geen Italiaans btw-nummer heb?
Als je geen Italiaans btw-nummer hebt, loop je kans op boetes. Deze kan de Italiaanse belastingdienst met terugwerkende kracht opleggen wanneer je voor langere tijd geen aangifte in Italië hebt gedaan over je omzet naar klanten uit Italië. Daarnaast kan Amazon je listing in Italië blokkeren.

Ben ik na mijn registratie klaar om verder te ondernemen?
Niet helemaal. Zodra je jezelf registreert bij de Italiaanse belastingdienst, ben je btw-plichtig. Hoe vaak moet je btw-aangifte in Italië doen? Je bent verplicht om per kwartaal btw-aangifte te doen.
Heb ik een fiscaal vertegenwoordiger nodig in Italië?
Ondernemingen die gevestigd zijn in de EU en zich willen registreren in Italië, zijn niet verplicht om een fiscaal vertegenwoordiger in Italië aan te stellen. Je kunt dus in principe zelf de btw-registratie en belastingaangifte doen in Italië. Echter, om een btw-nummer te registeren en btw-aangiften te doen, moet je toch zeker vloeiend Italiaans kunnen. Om die reden kiezen bijna alle ondernemers ervoor om wel een fiscaal vertegenwoordiger aan te stellen in Italië, al is het vanwege de communicatie met de Italiaanse belastingdienst.
Wij kunnen je een fiscaal vertegenwoordiger in Italië bieden, een btw-nummer registeren en je btw-aangiften doen. Op die manier bespaar je tijd en hoef je geen Italiaanse formulieren door te werken.

Helpen jullie ook met het aanvragen van een los Italiaans btw-nummer?
Op dit moment faciliteren wij geen losse aanvragen voor een Italiaans btw-nummer.
Wat is er allemaal nodig voor de aanvraag van een Italiaans btw-nummer?
Je hebt onder andere het volgende nodig:
- KvK-uittreksel
- Btw-nummer uit Nederland
- Akte van oprichting (BV’s)
- Standaard persoonlijke en bedrijfsgegevens, zoals naam, adres, contactinformatie etc.
WAT ZIJN DE KOSTEN VAN JULLIE BTW-SERVICE IN Italië?
De kosten zijn als volgt: de volledige belastingservice (incl. btw-aangiften) kost €85,- p/m en de eenmalige btw-nummer registratie kost € 250,-.
HOE LANG DUURT HET OM EEN Italiaans BTW-NUMMER AAN TE VRAGEN?
Het duurt normaal gesproken ongeveer 2-3 maanden voordat je het btw-nummer binnen is. Helaas komt het ook wel voor dat dit langer duurt dan gewenst, in dat geval nemen we contact op met de Italiaanse belastingdienst om de aanvraag te versnellen. Mede vanwege de COVID-19-pandemie hebben we gemerkt dat het proces van registreren ernstig is vertraagd in Italië. Op dit moment duurt het langer dan 3 maanden. Zorg er dus voor dat je op tijd bent met aanvragen!
Waarom zou ik mijn Italiaanse btw-registratie en aangiften door Amazonsellers laten doen?
Zo goed als alle ondernemers die wij spreken vinden het belangrijk om zich te kunnen focussen op de kern van hun onderneming. Over het algemeen hoort hier het aanvragen van btw-nummers en het doen van btw-aangiften niet bij. Vaak horen wij dat er veel onduidelijkheid is over wat nodig is bij de aanvraag en kost het zelf uitzoeken hiervan veel meer tijd en geld dan dat het oplevert. En dan is alle communicatie ook nog in het Italiaans.
Wij helpen je om de aanvraag zorgeloos in te dienen bij de Italiaanse belastingdienst, of je nu gaat verkopen via Amazon of een andere bedrijfssituatie hebt. Daarnaast dienen we als contactpersoon in het geval van vragen en verzorgen we de btw-aangiften.

Bieden jullie een laagste prijsgarantie?
Wij bieden geen laagste prijsgarantie. Wel de beste prijs-kwaliteitverhouding, zodat zowel beginnende als grotere ondernemingen kunnen rekenen op een goede service en correcte btw afhandeling. En dat betaalt zich al snel terug. Wij denken bijvoorbeeld met je mee hoe je zo min mogelijk btw kunt betalen, terwijl volledig geautomatiseerde systemen dat helaas laten liggen.
Wat kan ik van jullie dienstverlening verwachten?
1. Persoonlijk contact in het Nederlands, altijd goed bereikbaar en mogelijkheid om te helpen met verkopen in ieder land (ook buiten de standaard Amazon-landen om).
2. We beperken onze scope niet tot één platform of één land. Zodra je gebruik maakt van FBA, is de kans ook groot dat je te maken krijgt met de One-Stop-Shop (OSS). Hierdoor is het vaak nodig om af te stemmen tussen degene die de btw-aangiften in Duitsland doet en degene die de OSS-aangifte doet. In de praktijk is het vaak onmogelijk als dit niet door één partij gedaan wordt, waardoor je het risico loopt teveel btw af te dragen! Wij coördineren alles onder één dak, waardoor je al je bedrijfsactiviteiten in binnen- en buitenland gewaarborgd zijn.
3. We geven gevraagd en ongevraagd advies op basis van de cijfers die we ontvangen. We kijken niet alleen maar achteruit, maar ook vooruit met de klant. Je kunt denken aan advies over omzetbelasting, douane, e-commerce wetgeving, aansluiting op Seller Central en overige belastingen voor de klant. Je hebt korte lijntjes met de daadwerkelijke specialist.
4. We voeren proactieve checks of je import en leveringen vanuit Nederland naar Amazon warehouses hebt gedaan. Veel ondernemers hebben hier geen weet van. Geen btw terugvragen over import betekent duizenden euro's aan extra kosten. Daarnaast ondersteunen we je om de juiste documenten hiervoor te verzamelen, zodat de btw terugvragen ook legitiem is.
5. Gemaakte kosten in het buitenland kunnen in sommige gevallen meegenomen worden in de buitenlandse aangiften, dit moet door een specialist worden beoordeeld op juistheid. De aftrek wordt anders later afgekeurd.
6. De data die uit Amazon komt is vaak incorrect omdat het VAT transactions report van Amazon niet altijd klopt. Wij corrigeren die fouten. Zo houden wij het drempelbedrag voor de OSS in de gaten en controleren het gehanteerde btw-tarief op juistheid. Indien nodig corrigeren wij dit handmatig en doen vervolgens de juiste aangifte. Wanneer je het geautomatiseerd laat doen, dan kun je dit niet corrigeren.
7. Direct contact en afstemming met de boekhouder/ administratiekantoor/ accountant is mogelijk. Dit scheelt jou tijd en geld.
Als startende verkoper op Amazon was ik nieuw op het gebied van E-commerce. In eerste instantie leek het belastingtechnische gedeelte een gigantische rompslomp. Toen kwam ik Amazonsellers.nl tegen. Voor mij viel het allemaal op z’n plek door door de expertise van het team die verder reikt dan alleen BTW-kennis, maar ook over E-commerce in het algemeen. Door de vlotte service en persoonlijk contact is dit zeker een aanrader.
FAQ
Veel gestelde vragen en antwoorden
-
Vanaf wanneer heb ik een Italiaans btw-nummer nodig?
Je hebt een Italiaans btw-nummer nodig zodra je de lange afstandsverkopen van € 35.000,- per jaar overschrijdt, je gebruik maakt van Amazon FBA of je voorraad hebt liggen bij een andere partij in Italië. Ook heb je een Italiaans btw-nummer nodig als je PAN-European gaat op Amazon. Voorraad voor Franse klanten wordt dan regelmatig in Italië opgeslagen.
-
Hoe lang duurt het voordat mijn Italiaanse btw-nummer binnen is?
Het duurt normaal gesproken ongeveer 2-3 maanden voordat je het btw-nummer binnen is. In verband met COVID-19 kan dit helaas langer duren.
-
Wat is er allemaal nodig voor de aanvraag van een Italiaans btw-nummer?
Je hebt onder andere het volgende nodig voor de aanvraag van een Italiaans btw-nummer:
- KvK-uittreksel
- Btw-nummer uit Nederland
- Akte van oprichting (BV’s)
- Standaard persoonlijke en bedrijfsgegevens, zoals naam, adres, contactinformatie etc.
-
Heb ik een fiscaal vertegenwoordiger nodig in Italië?
Nee, dit is niet verplicht. Het is wel noodzakelijk indien je zelf geen vloeiend Italiaans spreekt.
altijd bereikbaar

✆ CONTACT OP ELKE MANIER
Laat ons je vrijblijvend terugbellen om samen te bekijken wat we voor jou kunnen betekenen.