Btw-nummer aanvragen in Duitsland
- Steuernummer
- UstId.Nr (Btw-identificatienummer)
- Direct contact met de Duitse belastingdienst
- Een instructie voor het opzetten van je belastingdienst-account (Elster.de) om de aangiften te kunnen doen.
Bekijk onze reviews op Trustpilot
Waarom Amazonsellers?
✅ Eerlijke en transparante prijs
✅ Begeleiding voor, tijdens en na de aanvraag, met duidelijke instructies en een tutorial
✅ Jarenlange e-commerce ervaring
✅ Btw-registratie voor Duitse marketplaces in het Nederlands
Alles over het Duitse btw-nummer
Indien u vanuit uw webwinkel aan Duitse klanten verkoopt, is de kans groot dat u een Duits btw-nummer nodig heeft. Daarnaast is het tegenwoordig niet meer mogelijk om gebruik te maken van Amazon FBA in Duitsland en dus voorraad aan te houden in Duitsland zonder een Duits btw-nummer. Het hebben van een Duits btw-nummer is essentieel indien u verder wilt groeien op Duitse platformen.
Wij verstrekken u graag alle informatie die u nodig heeft over het Duitse btw-nummer, het aanvraagproces, en hoe wij u hierbij kunnen ondersteunen. Met onze hulp kunt u zorgeloos en efficiënt het Duitse btw-nummer aanvragen en voldoen aan de vereisten om succesvol te opereren op de Duitse markt en platforms.
Spring direct naar:
- Wanneer heb ik als ondernemer een Duits btw-nummer nodig?
- Wat gebeurt er als ik geen Duits BTW-nummer heb?
- Hoe kan ik een Duits BTW-nummer aanvragen?
- Welke documenten heb ik nodig om te kunnen verkopen op Amazon?
- Ben ik na mijn registratie klaar om verder te ondernemen?
- Ik verander van rechtsvorm, moet ik een nieuw Duits BTW-nummer aanvragen?
- Waarom zou ik via jullie een BTW-nummer aanvragen?
- Wat zijn de kosten voor het aanvragen van een BTW-nummer in Duitsland?
- Hoe lang duurt het om een Duits BTW-nummer aan te vragen?
De btw-tarieven in Duitsland zijn:
- 7% btw: laag tarief voor producten als water, voeding, boeken etc.
- 19% btw: hoog tarief voor alle andere goederen en diensten
Tussen 31-07-2020 t/m 31-12-2020 golden aangepaste tarieven vanwege de coronapandemie:
- 5 % btw: speciaal laag tarief
- 16% btw: speciaal hoog tarief
Btw in Duitsland wordt Mehrwertsteuer (MwSt.) genoemd.
Wanneer heb je een Duits btw-nummer nodig?
U heeft een Duits btw-nummer nodig in de volgende situaties:
- Wanneer u voorraad heeft liggen in Duitsland, bijvoorbeeld door gebruik te maken van Amazon FBA (amazon.de) of Zalando ZFS, of als uw voorraad bij een andere partij in Duitsland is opgeslagen.
- Wanneer u de drempel van €10.000,- per jaar voor lange afstandsverkopen overschrijdt (alleen amazon.de) en geen gebruik maakt van de One-Stop-Shop (OSS).
- Wanneer u gebruik maakt van Amazon FBA voor amazon.nl en uw voorraad momenteel nog in Duitse magazijnen wordt opgeslagen. Hierbij verkoopt u vanuit Amazon Duitsland naar Nederland.
- Wanneer u gebruik maakt van een marketplace zoals Otto, die ongeacht bovenstaande redenen altijd een Duits btw-nummer vereist.
Lange afstanddrempels
Wanneer u producten verkoopt vanuit Nederland en verzendt naar klanten in andere Europese landen, moet u rekening houden met de lange afstandsdrempels die in elk Europees land zijn vastgesteld. Dit betekent dat u in elk Europees land vanaf een bepaald bedrag btw moet afdragen over de verkochte producten in dat specifieke land. Voor Duitsland geldt dat wanneer u jaarlijks € 10.000,- of meer aan verkopen, u verplicht bent om btw af te dragen aan de Duitse belastingdienst.
Let op: Sinds juli 2021 kunt u gebruikmaken van de One-Stop-Shop (OSS) voor lange afstandsverkopen. Hierdoor is het niet langer nodig om een Duits btw-nummer te hebben voor dit type verkopen. Echter, als u BTW wilt terugvragen (voorbelasting) in een ander Europees land, dan is het nog steeds vereist om een BTW-nummer te hebben in dat specifieke land.
Amazon FBA
Wanneer u gebruik maakt van Amazon FBA, verkoopt u feitelijk vanuit Duitsland. De voorraad bevindt zich bij Amazon in Duitsland en van daaruit wordt het naar de klant verzonden. Hierdoor bent u verplicht om in Duitsland BTW af te dragen. Wilt u meer weten over de relatie tussen Amazon FBA en btw, dan kunt u hier meer lezen.
Verkoopt u op amazon.nl via FBA? Momenteel (februari 2021) maakt Amazon nog geen gebruik van Nederlandse fulfillment centers, dus ligt uw voorraad in een Duits fulfillment center. Als u producten vanuit Duitsland naar een Nederlandse klant stuurt, moet u dus Duitse btw afdragen. De positieve kant van het verhaal is dat u 2% bespaart ten opzichte van de Nederlandse btw-tarieven.
Update: van juli tot en met december 2020, bespaarde u zelfs 5% ten opzichte van de Nederlandse btw, vanwege het verlaagde btw-tarief Duitsland. Deze ging vanwege de coronapandemie omlaag naar 16%. Sinds 1 januari 2021 is dit weer terug naar 19%.
Wanneer één van de bovenstaande situaties op u van toepassing is, dient u zichzelf te registreren bij de Duitse belastingdienst.

Lange afstandsverkopen vanuit Nederland

Amazon FBA vanuit Duitsland naar klanten in Nederland (amazon.nl) en klanten in Duitsland (amazon.de)
Wat gebeurt er als ik geen Duits BTW-nummer heb?
Sinds 31 oktober 2019 heeft Amazon het hebben van een btw-nummer verplicht gesteld. Wanneer u geen Duits BTW-nummer hebt, zal Amazon u vriendelijk verzoeken om de voorraad binnen 30 dagen terug te halen. Als dat niet lukt, zal de voorraad worden vernietigd.
Dat was voorheen een risico voor veel ondernemers. Nu is het niet meer mogelijk om voorraad te verzenden en op te slaan bij Amazon in Duitsland zonder een geldig Duits BTW-nummer.
Hoe krijg ik een Duits BTW-nummer?
Om een Duits btw-nummer aan te vragen, kunt u contact opnemen met Finanzamt Kleve, dat zich specifiek richt op Nederlandse ondernemers. Voor ondernemers uit België is Finanzamt Trier de aangewezen instantie. Volg deze stappen om een btw-nummer aan te vragen:
- Stap 1: Controleer of je een geldige reden hebt om een Duits btw-nummer aan te vragen. De meest voorkomende reden is dat u voorraad in Duitsland wilt leggen en vanuit daar naar klanten verkoopt (bijvoorbeeld via Amazon FBA).
- Stap 2: Zorg ervoor dat u een KVK-uittreksel (bij voorkeur in het Engels, maar Nederlands is ook toegestaan), uw bedrijfsstructuur (organigram) en uw Nederlandse btw-identificatienummer bij de hand hebt.
- Stap 3: Vul alle benodigde formulieren van het Finanzamt Kleve (Kleef in het Nederlands) volledig en naar waarheid in.
- Stap 4: Verzend alle getekende documenten naar het Finanzamt in Kleve via e-mail (service-5116@fv.nrw.de).
- Stap 5: Wees geduldig, want het Finanzamt geeft geen statusupdates maar behandelt wel elke ontvangen aanvraag. Het kan voorkomen dat u aanvullende vragen krijgt als de formulieren niet volledig correct zijn ingevuld, wat helaas voor vertraging kan zorgen.
- Stap 6: Het regionale belastingkantoor (Finanzamt Kleve voor Nederland en Finanzamt Trier voor België) verstrekt het steuernummer en stuurt dit per post naar u op.
- Stap 7: Het regionale Finanzamt dient een aanvraag in bij het Bundeszentralamt om het Umsatzsteuer-Identifikationsnummer (btw-identificatienummer) aan te vragen. Het duurt ongeveer 2 weken voordat dit wordt afgehandeld en per post naar u wordt verzonden.
Wilt u er zeker van zijn dat al deze stappen zonder vertraging worden doorlopen? Onze vakkundige btw-specialisten helpen u graag met de aanvraag van een Duits btw-nummer. Veel verkopers besteden dit uit omdat het veel werk is om door alle Duitse formulieren heen te werken. U kunt de maandelijkse aangifte vervolgens zelf doen via elster.de (het Duitse belastingportaal). Als u zich hier niet comfortabel bij voelt of geen zin of tijd heeft om dit te doen, kunnen we u daar uiteraard ook bij ondersteunen.
Welke documenten heb ik nodig om te kunnen verkopen op Amazon?
Om te kunnen verkopen op Amazon, heeft u minimaal het Steuernummer en het Duitse belastingidentificatienummer (USt-IdNr) nodig. Voorheen was ook een F22-certificaat vereist, maar sinds 1 juli 2021 is dit niet meer het geval.
Online worden verschillende termen gebruikt met betrekking tot de Duitse btw. Op Amazon alleen al komt u termen tegen zoals Tax Certificate en Tax Identification Number. Hoewel deze daadwerkelijk verwijzen naar twee verschillende zaken, worden er genoeg alternatieve benamingen voor deze belangrijke termen gebruikt. Om dit te verhelderen, hebben we een overzicht samengesteld van alle synoniemen die worden gebruikt voor de drie belangrijkste termen.
Amazon’s naamgeving | Duitse belastingdienst | Andere websites | Wat is het en hoe ziet het eruit? |
Tax Certificate | Steuernummer | Duits btw-nummer, German VAT number | Het steuernummer wordt binnen Duitsland gebruikt door de belastingdienst. Dit nummer begint met de drie cijferige code van de regionale belastingdienst waar het is aangevraagd. Voor Nederlandse bedrijven is dit altijd Kleve, waardoor het nummer dus begint met 116/. |
Tax Identification Number | Umsatzsteuer-Identifikationsnummer (USt-IdNr.) | Belasting identificatie nummer, German Tax ID | Het USt-IdNr. wordt internationaal gebruikt en heeft een vergelijkbare functie als het btw-identificatienummer in Nederland, dat begint met NL en eindigt op B + 2 cijfers. In Duitsland begint het dan ook met DE. |
F22-Certificate | F22-bescheinigung | F22-form/formulier, F22-verklaring | Het F22-certificaat (met stempel) is bedoeld voor e-commerce verkopers om hun Duitse btw-nummer aan hun Amazon-account te koppelen. Sinds 1 juli 2021 is dit certificaat niet langer verplicht en wordt het ook niet meer in alle gevallen uitgegeven. |
Om Amazon FBA te kunnen gebruiken, heb je zowel een Steuernummer (Tax Certificate), als een Umsatzsteuer-Identifikationsnummer (Tax Identification Number) nodig. Het is belangrijk om te weten dat het Steuernummer en het Tax Certificate hetzelfde zijn, deze hoeft u dus niet afzonderlijk aan te vragen.

Ben ik na mijn registratie klaar om verder te ondernemen?
Nog niet helemaal. Zodra u zich registreert bij de Duitse belastingdienst, wordt u btw-plichtig. Dit houdt in dat u btw-aangifte moet doen in Duitsland. U, of uw belastingadviseur, doet maandelijks aangifte. Elk jaar moet u ook een jaaraangifte indienen waarin u de totale omzet in Duitsland aangeeft. Dit bedrag moet uiteraard overeenkomen met het totaal van de bedragen die u elke maand heeftopgegeven.
Na het eerste jaar stapt u over op kwartaalaangiften, net zoals in Nederland. De jaaraangifte blijft daarnaast van toepassing.
Ik verander van rechtsvorm, moet ik een nieuw Duits btw-nummer aanvragen?
Wanneer u de overgang maakt van bijvoorbeeld een eenmanszaak of V.O.F. naar een B.V., is het noodzakelijk om opnieuw een Duits btw-nummer aan te vragen. Uw oude btw-nummer moet worden opgezegd. Om u hierbij te ondersteunen, hebben we een template opgesteld om dit proces te vergemakkelijken. Na de opzegging zult u een brief ontvangen van de Duitse belastingdienst ter bevestiging, en het is mogelijk dat u nog enkele aangiften moet voltooien, waaronder de jaaraangifte. Het aanvragen van een nieuw btw-nummer bij een nieuwe rechtsvorm is in Duitsland op vergelijkbare wijze geregeld als in Nederland.

Waarom zou ik via jullie een btw-nummer aanvragen?
Vrijwel alle ondernemers die we spreken, vinden het belangrijk zich te kunnen focussen op de kern van hun bedrijf. Meestal valt het aanvragen van btw-nummers niet onder deze kernactiviteiten. Vaak ervaren ondernemers veel onduidelijkheid over de vereisten voor de aanvraag en blijkt het zelf uitzoeken ervan tijdrovend en kostbaar.
Wij staan klaar om u te helpen bij het indienen van de aanvraag bij de Duitse belastingdienst, of u nu verkoopt via Amazon of een andere bedrijfssituatie heeft. Onze Nederlandse adviseurs beoordelen uw situatie grondig en bepalen de meest geschikte aanpak voor uw aanvraag. Op deze manier kunt u snel goedkeuring krijgen van de Duitse belastingdienst en voldoen aan de wettelijke verplichtingen.

Wat zijn de kosten voor het aanvragen van een btw-nummer in Duitsland?
Wij rekenen een vast tarief van €250,- voor de gehele aanvraag. Als u ook de aangiftes door ons wilt laten doen, rekenen we daar een maandelijks bedrag voor van €56,-. Hier leest u daar meer over.
Hoe lang duurt het om een Duits btw-nummer aan te vragen?
Normaal gesproken duurt het ongeveer 6-8 weken voordat u het Duitse btw-nummer per post ontvangt. Om tijd te besparen, kunnen wij ervoor zorgen dat de aanvraag van een Duits btw-nummer zo snel mogelijk wordt ingediend. Echter, de uiteindelijke verwerking van de aanvraag ligt bij de Duitse belastingdienst.
Update april 2023: momenteel ondervindt de Duitse belastingdienst meer drukte dan gebruikelijk. Hierdoor kan het verwerken van aanvragen tot wel 14 weken duren.
Als startende verkoper op Amazon was ik nieuw op het gebied van E-commerce. In eerste instantie leek het belastingtechnische gedeelte een gigantische rompslomp. Toen kwam ik Amazonsellers.nl tegen. Voor mij viel het allemaal op z’n plek door door de expertise van het team die verder reikt dan alleen BTW-kennis, maar ook over E-commerce in het algemeen. Door de vlotte service en persoonlijk contact is dit zeker een aanrader.
Amazonsellers.nl heeft met veel professionaliteit ons geholpen om een Duits BTW-nummer aan te vragen voor onze Amazon business. Het team van Amazonsellers.nl reageert snel en deskundig op vragen vanuit ons bedrijf. Zoek je een bedrijf die je kan helpen met je internationale Amazon ambitites? Dan zit je bij Amazonsellers.nl op het goede adres.
FAQ
Veel gestelde vragen en antwoorden
Duits btw-nummer
-
Wat is er nodig voor de aanvraag van een Duits btw-nummer?
De aanvraag wordt uiteindelijk gestuurd naar het Finanzamt in Kleve. Naast ‘reguliere’ zaken als persoons- en bedrijfsgegevens, dien je onder andere te zorgen voor:
- Een uittreksel van het handelsregister (Kamer van Koophandel) van jouw bedrijf
- Het Nederlandse btw-nummer
- Geldige bankgegevens
Mochten er zaken zijn die onduidelijk zijn of mocht je niet weten wat er bedoeld wordt, geen probleem. Samen zorgen we ervoor dat de aanvraag in orde komt!
-
Ik ben nog bezig met het opzetten van mijn Amazon account en heb de aankomende maanden nog geen omzet in Duitsland. Heb ik al een Duits btw-nummer nodig?
Ja, dat is wel verstandig. Tegenwoordig moet je om je account op Amazon geaccepteerd te krijgen een Duits BTW-nummer kunnen overleggen. Voor veel ondernemers duurt het dan nog even voordat ze omzet gaan draaien. Logischerwijs zijn de aangiften dan nog niet complex (de zogenoemde nulaangifte). Onder andere voor deze groep ondernemers bieden wij de losse BTW-registratie aan in Duitsland. Dan kun je er in ieder geval snel voor zorgen dat je compliant bent en zit je nog niet vast aan maandelijkse kosten voor de volledige belastingservice.
-
Hoe lang doet de Duitse belastingdienst over het verwerken van een registratie?
Gemiddeld genomen duurt dit 6 tot 8 weken na ontvangst van de registratieformulieren.
-
Wat is een Elster.de account?
Met het Elster.de account doe je online btw-aangiften naar de Duitse belastingdienst. Bij de aanvraag geven wij een instructie hoe je dit account moet instellen en gebruiken om je aangiften te doen.
-
Vragen jullie ook Duitse btw-nummers aan voor ondernemers uit België?
Uiteraard. Ook voor ondernemers uit België kunnen we de BTW-registratie faciliteren!
-
Is het mogelijk om een spoedaanvraag in te dienen voor een Duits btw-nummer?
Het kan voorkomen dat je sneller een btw-nummer nodig hebt dan aanvankelijk gedacht, bijvoorbeeld als je al eerder kunt beginnen met verkopen op Amazon. Dan is het natuurlijk interessant om te bekijken of je een spoedaanvraag kunt indienen om sneller een Duits btw-nummer te ontvangen.
Uit contact met de Duitse belastingdienst (Finanzamt Kleve) is echter gebleken dat er in principe geen mogelijkheden bestaan om een spoedaanvraag in te dienen. De aanvraag kan mogelijk versneld worden als je bijvoorbeeld kunt aantonen dat er voorraad ligt bij Amazon en deze voorraad zonder Duits btw-nummer binnen twee weken vernietigd wordt. Dit moet met bewijs daadwerkelijk aangetoond worden. In alle andere gevallen sluit je aanvraag aan achter in de rij en zal afhankelijk van drukte bij Finanzamt de aanvraag 6 tot 8 weken onderweg zijn.
Altijd bereikbaar
Mail ons en krijg binnen 24 uur reactie op al uw vragen met betrekking tot onze diensten.

We bellen u graag terug om samen vrijblijvend te bekijken wat we voor u kunnen betekenen.