Wie? Wat en waarom?

Als je gaat verkopen op amazon.de, amazon.nl of Zalando kan het goed zijn dat je een Duits BTW-nummer nodig hebt. Maar wanneer is dat nu nodig, waarom heb je het nodig en wat komt er nog meer bij kijken? We bespreken in dit artikel alle vragen die je hebt of moet kennen over Duitse BTW in combinatie met de eerder genoemnde platformen. We baseren ons op vragen die we van sellers hebben gekregen of die in onze slack zijn gesteld. 

Even voor de goede orde: als we het over BTW hebben, hebben we het over omzetbelasting. Dit is 19% in Duitsland en 21% in Nederland.

Moet ik een Duits BTW-nummer aanvragen als ik niet boven het drempelbedrag uitkom en geen voorraad heb liggen in Duitsland?

In principe is dat niet verplicht. Echter, het komt steeds vaker voor dat platformen als Amazon en Zalando toch van verkopers verwachten dat ze zich registreren in het land waar ze verkopen. Dit heeft er onder andere mee te maken dat platformen meer verantwoordelijkheid hebben gekregen in het al dan niet innen van BTW. Door verkopers verplicht te stellen dat ze zich moeten registreren, is de kans aanzienlijk kleiner dat regels op de platformen niet gehandhaafd kunnen worden. 

 

zalando duits btw nummer

Hoe moet ik mijn BTW-aangifte doen als ik het drempelbedrag overschrijdt midden in het jaar?

Met de drempel werkt het als volgt:

  • Stel je omzet naar Duitsland was over Q1 en Q2 in totaal 80k
  • In juli en augustus verkoop je nog 15k en in september ga je over drempel door nog 10k te verkopen.
  • In Nederland geef je nu voor Q3 20k op (15k + 5k, bedrag tot je de drempel haalde).
  • In Duitsland doe je aangifte per maand dus geef je 5k aan in de maand september.
  • De maanden oktober, november en december geef je ook aan in Duitsland.

In Nederland geef je in Q4 geen verkopen aan Duitse klanten meer aan.

Mocht je dit jaar verwachten niet over de drempel heen te gaan kun je twee dingen doen:

  1. Niets en wachten totdat je er wel overheen gaat. Vanaf het moment dat je over de drempel gaat kun je een BTW-nummer aanvragen en met terugwerkende kracht aangifte doen. Daarvoor hoef je nog geen nummer geregistreerd te hebben.
  2. Direct een Duits BTW-nummer aanvragen en in Nederland bij de belastingdienst een uitzondering aanvragen om direct aangifte in Duitsland te mogen doen. Voordeel is dat je dan de drempel niet in de gaten hoeft te houden en dat je 19% BTW betaalt ipv 21%. 

Moet je in Duitsland 13x aangifte doen per jaar?

Ja, in het eerste jaar na registratie van een Duits BTW-nummer wel. Jij, of je belastingadviseur, doet maandelijks aangifte. Ieder jaar doe je een jaaraangifte over je totale omzet in Duitsland. Dat bedrag moet uiteraard overeenkomen met het totaal van de bedragen die je elke maand hebt aangegeven.

Na het eerste jaar doe je aangifte per kwartaal (net als in Nederland). De jaaraangifte blijft.

Is het programma Elster ook te koppelen aan mijn wordpress/woocommerce webshop, en/of te koppelen aan mijn huidige NL boekhoudprogramma ’Snelstart’ (of een vergelijkbaar programma)? 

Tot nu toe zijn er helaas geen koppelingen met Nederlandse boekhoudprogramma’s. Je zult dus via Elster.de zelf aangifte moeten doen. 

Heb ik een adres nodig in Duitsland?

Je hebt pas een adres nodig in Duitsland als je een GmbH hebt. Een GmbH (Duitse variant van BV) kan interessant zijn om aansprakelijkheid te voorkomen. Wij kunnen eventueel helpen met het regelen van een Duits kantoortje wat je kunt gebruiken om Duitse belastingdienst te verwelkomen bij inspectie (ja, dat is echt nodig bij een GmbH…).

Hoe kan ik een Duits BTW-nummer aanvragen?

Dat kun je zelf doen bij het Finanzamt in Kleve of je kunt er een partij voor inschakelen. Veel sellers besteden het uit omdat het vrij veel werk is om door alle Duitse formulieren heen te werken. De maandelijkse aangifte kun je vervolgens zelf doen via elster.de (Duits belastingportaal). Als je je hier niet comfortabel bij voelt of gewoon geen zin of tijd voor hebt, dan kunnen we daar natuurlijk mee helpen!

Heb je na de antwoorden op deze vijf vragen nog steeds vragen, of heb je alleen maar meer vragen gekregen? Stel ze dan in de Slack. Wellicht zorgt jouw vraag ervoor dat we dit artikel moeten uitbreiden 😉

jochem en joran amazonsellers

Mocht ik in de toekomst geen Duits BTW-nummer meer nodig hebben, kan ik deze dan opzeggen?

Ja, je kunt het BTW-nummer gewoon weer uitschrijven. Dit kun je doen door een brief te sturen naar de Duitse belastingdienst.

We hebben hiervoor een template beschikbaar, op de pagina ‘ Opzeggen Duits btw-nummer‘. 

Hoe moet ik mijn Duits btw nummer invoeren in Amazon voor Amazon FBA?

In onderstaande instructie gaat Jochem hier graag op in!