In dit artikel gaan we in op essentiële trucs voor het verbeteren van de customer lifetime value, waardoor je meer kunt besteden om nieuwe klanten binnen te halen!

Want we willen toch allemaal meer producten verkopen aan al bestaande klanten?

Wat vaak over het hoofd gezien wordt, is het maximaliseren van de waarde van klanten (customer lifetime value) die al eens bij jou gekocht hebben. Over het algemeen is het vele malen goedkoper een bestaande klant opnieuw te laten kopen dan een nieuwe klant te werven.

  • Maximaliseer de winkelwaarde van klanten die op het punt staan een aankoop te doen.
    • Dit wordt aangeduid als optimalisatie van de gemiddelde orderwaarde.
  • Overtuig klanten uit het verleden om naar u terug te komen.
    • Je doet dit door het opbouwen van een relatie, het voeren van gesprekken en het verstrekken van waarde buiten hetgeen wat ze zouden verwachten. 
  • Voor sommigen categorieën, “subscribe&save” is een geweldige manier om dit te maximaliseren. Dit houdt in dat mensen ervoor kunnen kiezen bijv. elke maand opnieuw jouw product te laten ontvangen. Denk onder andere aan een pot eiwitpoeder die elke twee maanden weer nodig is (zie hieronder). 
  • We nemen je daarom graag mee in de volgende manier om de Customer Lifetime Value te verhogen:
    • Cross-selling 
    • Upselling (komt terug in een volgende blogpost)
    • Planten van zaadjes voor een volgende aankoop (komt terug in een volgende blogpost)
    • “Subscribe & Save” (komt terug in een volgende blogpost)

Cross-selling

Dit is wanneer je een klant uit het verleden overtuigt om terug te komen en meer dingen te proberen. 

Dit verhoogt je Customer Lifetime Value, wat goed is voor je ranking, winst en marketingbudget. Wie namelijk het meeste kan uitgeven om een klant te verwerven, wint in Amazon PPC en rankt uiteindelijk het snelste.

Elk aspect van de strategieën die volgen zullen afzonderlijk weinig verchil maken. Echter, wanneer deze gecombineerd worden gaat dat aanzienlijk helpen in de lange termijn verkoop!

Hoe kun je aan cross-selling doen op enkel Amazon?

  • E-mails naar klanten via Jumpsend (of andere)
  • Vooraf planten van zaadjes via Enhance Brand Content (EBC), je productfoto’s en tekst

 

  • Via een gratis eBook:

    • Het is raadzaam je eBook op te nemen in de eerste e-mail die je naar je klanten stuurt.
    • Het eBook moet de klant helpen/leren hoe ze hun product op een andere manier kunnen gebruiken die is niet voor de hand liggend is, of het zou waarde moeten bieden waarbij de klant kan profiteren. Bijvoorbeeld:
      • Als je een sapcentrifuge zou verkopen, zou je “15 eenvoudige en betaalbare recepten voor smoothies” opnemen:
        • Indien je andere producten met betrekking tot het sap verkocht, zou je die snel aan het begin van het boek in het eBook kunnen steken en aan het einde nog duidelijker, NA het leveren van enorme waarde.
      • Als je schoenen zou verkopen, kan het lastiger zijn.
        • Een eBook waarin “Hoe Gebruik Je Schoenen” wordt beschreven, is nauwelijks waardevol. Je moet creatief zijn. Bijvoorbeeld:
        • Snelle tips waardoor je tot 3x keer langer kunt doen met je schoenen (kun je gelijk een schoenspray verkopen (cross-sell!), of je vermeld dat je schoenen extreem duurzaam zijn). Of iets in de richting hoe deze schoenen, met bijbehorende inlegzooltjes (cross-sell!) mijn houding verbeterden… etc.
  • Door middel van inserts:

    • Maak bijvoorbeeld een eenvoudige tweezijdige kaart.
      • De ene kant is een bedankbrief die bespreekt wat je merk uniek maakt en vertelt een kort persoonlijk verhaal waarom je je bedrijf hebt opgericht.
      • De andere kant bevat een eenmalig te gebruiken coupon. Vermeld ook dat ze kunnen delen met hun vrienden (!) .
    • Link naar je social media accounts. “Volg ons op Facebook en Instagram” voor ideeën, giveaways, en exclusieve kortingen op onze nieuwste producten!

 

Door het creëren van een mooie verpakking, met creatieve toevoegingen:

  • Het opnemen van eenmalige 10% kortingsbon
  • Een link naar je website opnemen met een garantie, en een korting opnemen in de opt-in e-mail (dit is op eigen risico, Amazon kan hier niet blij mee zijn als je het verkeerd doet).
  • De verpakking is uiterst waardevol onroerend goed. Gebruik het voor iets!

Wil je hier nog verder over doorlezen over Customer Lifetime Value? Bekijk dan ook deze artikelen:

Succes! En mocht je vragen hebben, sluit je dan aan in de Slack laughing